۱۷۰ میلیارد تومان بودجه فقط ابتدایی‌ترین نیازهای دانشگاه را برآورده می‌کند

باید برای دانشگاه علامه طباطبائی حداقل ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شود تا بتوان ابتدایی‌ترین نیازهای این دانشگاه را برطرف کرد.

حسین سلیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در پاسخ به اینکه امکان درآمدزایی دانشگاه‌های دولتی بدون تکیه بر بودجه‌‌ دولتی وجود دارد یا خیر اظهار کرد: در شرایط فعلی این امکان وجود ندارد؛ در بروکراسی کنونی، بر اساس مبانی قانونی با توجه به شیوه اداره دانشگاه‌ها، این نهادهای دولتی نمی‌توانند بدون تکیه به بودجه دولتی، منابع مالی خود را از طریق درآمدزایی تامین کنند.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر مدل اداره، انتخاب رئیس و نحوه انتخاب و مدل استخدام اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ و شرح کاری که برای اعضای هیئت علمی درنظر گرفته شده است، همگی بر اساس قواعد دولتی پیش می‌رود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به هزینه‌های سالانه این دانشگاه که صرف حقوق و دستمزد کارکنان و استادان می‌شود خاطرنشان کرد: براساس قواعد دولتی نمی‌توان دانشگاه‌ها را بر اساس بودجه خودشان اداره کرد؛ فرض کنید دانشگاهی مانند علامه طباطبائی تنها سالیانه حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد تومان باید به‌عنوان حقوق و دستمزد به کارکنان بپردازد. همچنین حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان نیز باید به‌عنوان اضافه کار و حق‌التدریس به استادان و کارمندان خود در نظر بگیرد.

وی اضافه کرد: به‌طور کلی باید برای دانشگاه علامه طباطبائی حداقل ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شود تا بتوان ابتدایی‌ترین نیازهای این دانشگاه را برطرف کرد.

سلیمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز مبنی بر اینکه «تامین این مبلغ از طریق آموزش و پژوهش در دانشگاه امکان پذیر است یا خیر» اظهار کرد: در شرایط فعلی از طریق آموزش و پژوهش رقم‌هایی مانند 170 میلیارد تومان قابل تامین نیست.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به راهکاری برای درآمدزایی و ثروت آفرینی دانشگاه‌ها بیان کرد: اگر بخواهیم به سمت درآمدزایی و ثروت آفرینی در حوزه آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها حرکت کنیم، باید ساختار مدیریتی و استخدامی دستخوش تغییرات اساسی شود. همچنین جایگاه دانشگاه‌ها در ساختار مدریتی کشور نیز باید تغییر پیدا کند.

وی اظهار کرد: در صورت تغییر جایگاه دانشگاه‌ها در ساختار مدیریتی کشور، پتانسیل ثروت آفرینی در دانشگاه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با ذکر مثالی یادآور شد: فرض کنید شرکت‌های دولتی سالیانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان را تنها در راه پژوهش صرف می‌کنند، در صورتی که ما وارد ساختاری شویم که پژوهش‌ها به دانشگاه‌های دولتی کانالیزه شود و مسئولان و دولت نیز بتواند از نتایج این پژوهش‌ها استفاده کنند، بخشی از بودجه دانشگاه‌ها از طریق پژوهش قابل تأمین خواهد بود.

وی در پایان بر لزوم تغییر در ساختار مدیریتی و جایگاه دانشگاه در کشور تاکید کرد و گفت: در شرایط فعلی با توجه به قواعد دولتی، امکان تکیه بر درآمدزایی دانشگاه‌ها بدون تکیه بر بودجه‌ای که برایشان در نظرگرفته می‌شود، وجود ندارد؛ اما در صورتی که این ساختارها تغییر پیدا کند، پتانسیل ثروت‌آفرینی بیشتری بدون تکیه بر پول نفت در دانشگاه‌ها ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060844

وب گردی

وب گردی