پروژه‌های درآمدزای دانشگاه تهران ۲۶ درصد رشد داشت

رئیس دانشگاه تهران گفت: پروژه‌های درآمدزای دانشگاه تهران ۲۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته که همکاری با وزارت نفت در خصوص میدان نفتی آزادگان از مهمترین عوامل افزایش این درآمدزایی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز٬ محمود نیلی احمد آبادی روز جمعه گفت: وزارت نفت پروژه‌هایی را به دانشگاه‌های مختلف داده که بزرگترین آنها در ارتباط با دانشگاه تهران است.

وی گفت: این پروژه که در تابستان امسال با وزارت نفت منعقد شد، در محدوده چاه‌های نفتی آزادگان است که خیلی خوب هم پیشرفت کرده است. البته دانشگاه در این پروژه به وزارت نفت درخواست داده که چاه های نفتی اطراف آزادگان برای اکتشاف نفت‌های نامتعارف را نیز در اختیار بگیرد.

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه نتایج این همکاری سبب ازدیاد برداشت در محدوه چاه‌های نفتی آزادگان شده است،‌ افزود: تاکنون حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از این طریق به دانشگاه تهران اختصاص پیدا کرده است.

میدان نفتی آزادگان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از غرب اهواز است که در سال ۱۳۷۶ توسط مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در محدوده‌ای به وسعت ۲۰ در ۷۵ کیلومتر، کشف شد.

اجرای طرح سنجش و پذیرش دانشجو

نیلی در خصوص طرح سنجش و پذیرش دانشجو نیز گفت: شورای انقلاب فرهنگی، اطلاعاتی با توجه به پیشنهادهای دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داده که در حال بررسی است و فکر می‌کنم با نظر مثبت این طرح اجرایی شود.

بر اساس طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، شورای سنجش و پذیرش دانشجو با عضویت ۱۰ نفر از مسئولان آموزش عالی کشور تشکیل و سه روش برای ورود داوطلبان به دانشگاه‌ها در نظر گرفته شد.

در این طرح، نظام سنجش و پذیرش دانشجو به منظور هماهنگی، تقویت و یکپارچگی در سیاستگذاری نظارت و اعتبارسنجی در نظام آموزش عالی برای توسعه علم و فناوری در کشور به شمار می‌رود. این نظام با توجه به ارزش عدالت محوری باید فرصت های عمومی را برای دستیابی به آموزش عالی فراهم سازد.

طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی، نیازمند بودجه کافی

وی در خصوص طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی نیز گفت: از آنجا که دانشگاه تهران خیلی مشمول این ساماندهی نمی‌شود، اطلاع دقیقی از چگونگی اجرای آن ندارم. اما اجرای آن در شورای گسترش آموزش عالی برای ساماندهی دانشگاه‌ها دنبال می‌شود. این طرح دارای بودجه و اعتبارات مشخص است و وزارت علوم موضوع آن را دنبال می کند. البته شاید مشکلات بودجه‌ای انجام کار را کند سازد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در راستای تحقق برنامه‌های پنجم و ششم توسعه، از مهرماه ۱۳۹۷ به اتکای یک برنامه مطالعه شده و جامع، دانشگاه‌های کشور را با هدف مهارت افزایی و بهبود توان اشتغال پذیری دانشجویان در قالب برنامه‌های آموزشی و درسی بسیج کرد.

مهم‌ترین تمرکز بر این برنامه پاسخگویی شفاف‌تر به مطالبه دستگاه‌های عمومی کشور بود. ارتقای شایستگی‌های تخصصی دانش آموختگان دانشگاهی برای افزایش ضریب مشارکت در تولید ملی با اعتماد به توانمندی آنان در ایجاد کسب و کار و توسعه کارآفرینی، همچنین انطباق هر چه بیشتر برنامه‌های درسی با نیازهای جامعه از جمله اهداف این طرح است. البته برای اجرای آن لازم است آموزش‌های مهارتی دارای ظرفیت اشتغال‌زایی در برنامه درسی همه رشته‌های دانشگاهی گنجانده شود.

منبع: ایرنا

پایان پیام/

کد خبر: 1060862

وب گردی

وب گردی