مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 26 بهمن

«روز پژوهشگران زن،  آغاز ثبت‌نام آزمون ارشد گروه پزشکی و اعلام جزئیات تکمیل ظرفیت دوره‌های کاردانی علمی کاربردی» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 26 بهمن به شرح زیر است:

تشییع حاج‌قاسم یک رفراندوم بود

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته در برنامه «دست‌خط» شبکه 5 سیما مقابل دوربین رفت تا به سوالات مجری درباره زندگی شخصی، دوران مدیریت‌های مختلف، وضعیت دانشگاه آزاد و‌... توضیح دهد.

وی با بیان اینکه جریان حاج‌قاسم یک رفراندوم بود اظهار کرد: همه این حوادث را از قبل انقلاب به یاد دارم. آن زمان که ۱۴-۱۳ ساله بودم و راهپیمایی عاشورا و اربعین و آمدن امام در ۱۲ بهمن را دیدم. با اینکه بچه بودم ولی همه اینها مانند یک جریان جلوی چشم من می‌گذرد ولی شوری که بعد از حضوری که مردم در جریان حاج‌قاسم داشتند و دلدادگی که داشتند، یک اتفاق خیلی بزرگ بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: زمانی که من مدیر دانشگاه شهیدبهشتی بودم، با یک اتفاق متوجه شدم سردار در دانشگاه شهیدبهشتی در دانشکده علوم‌سیاسی درس می‌خواند؛ آن اتفاق عجیبی بود. آنچه من از حاج‌قاسم فهمیده بودم این بود که برای امور بچه‌هایی که اعزام می‌کرد شخصا نامه می‌نوشت. نمی‌گفت فلانی کار او را درست کنید. معمولا بچه‌هایی که می‌رفتند، خیلی از مدافعان حرم جوان نبودند و کسانی بودند که بچه‌های دانشگاهی داشتند و به تبع آن باید به کنار خانواده می‌آمد و مهمان می‌شد. دستخطی مرتب از حاج‌قاسم دریافت می‌کردیم. نامه هم نداشتم، دستخط داشتم.

وی ادامه داد: سردار این دستخط را می‌نوشتند و ما هم حسب وظیفه بچه‌ها کانال ارتباطی برقرار کردیم و کار را انجام می‌دادیم. اینکه دو هفته یک‌بار یا سه هفته یک‌بار دستخطی از سردار بیاید و کار بچه یک مدافع حرمی را پیگیر باشیم. یک‌باره بر حسب اتفاق فهمیدم استاد حق‌التدریس دانشگاه متوجه شده وی دختر یک سپاهی است. من آن مقطع تندترش را شنیده بودم که دختر وی است و نمره را به دلایلی خیلی کم داده و ایشان را تقریبا رد کرده و اثر آن را در معدل گذاشته و ایشان ادله را بیان کرده و استاد هم سخت برخورد کرده است. ما یک‌باره این را فهمیدیم. خیلی ناراحت شدم. برای خودم درس بود. یک سال از قضیه گذشته و بچه مستأصل می‌شود ولی سردا در همه نامه‌ها کافی بود به کسی که نامه را می‌آورد بگوید زینب من این مشکل را دارد. حتی در این مشکل حق با فرزند او بود. پیگیری کردیم و حل شد و دختر سردار نقل می‌کرد که من به بابا گفتم استادی -نااستادی از دید من- متوجه شده بابای من پاسدار است و نمره من را به عمد نداده است. نمره درس عمومی یعنی زبان انگلیسی بود. می‌گفتند دخترم مبادا خودت را معرفی کنی. این جهاد توست و 10 بار هم رد کرد بایست و دوباره بخوان و هیچ‌وقت اجازه نداری بگویی من فرزند فلانی هستم.

روز پژوهشگران زن

«فرهیختگان» به مناسبت ولادت حضرت زهرا و روز زن ۷نفر از بانوان نمونه پژوهشگر دانشگاه آزاد را معرفی کرد. براساس تازه‌ترین آمار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی کشور در حال حاضر بیش از سه‌میلیون دانشجو در ایران اسلامی مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 440 هزار و 773 نفر معادل 44 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. آمارها نشان می‌دهد جمعیت دانشجویان مشغول به تحصیل در دوره تحصیلات تکمیلی کشور هم که در ابتدای انقلاب اسلامی تنها متوجه 5 درصد جمعیت زنان بود در حال حاضر به بیش از ۲۷ درصد رسیده است. نشانه‌های این رشد را می‌توان در تعداد اعضای هیات‌علمی و حضور پرشور پژوهشگران و محققان زن به‌خوبی مشاهده کرد.

از جمله این زنان موفق می‌توان به نجمه دشتکی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب، نرگس آزادوار از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، الهام رنجکار،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، آزاده مهرپویان، عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی، مریم محسنی‌کیا از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران، عاطفه نوری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و سپیده بهرامی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت اشاره کرد.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 26 بهمن به شرح زیر است:

آغاز ثبت‌نام آزمون ارشد گروه پزشکی

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، آبتین حیدرزاده رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام کرد: آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی در 26 و 27 تیرماه سال 1399 برگزار می‌شود. دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون هفته آخر بهمن ماه از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر می‌شود.

وی افزود: ثبت نام از 28 بهمن ماه 98 آغاز می‌شود و تا نیمه اول اسفندماه 98 ادامه دارد. رشته‌های امتحانی، دروس و ضرایب امتحانی به همراه منابع آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته‌های گروه پزشکی سال تحصیلی 1399 -1400 در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر شده است. در رابطه با زبان انگلیسی، بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش وزارت بهداشت مصوبه «لزوم کسب 25 درصد نمره درس زبان» از آزمون پذیرش کارشناسی ارشد سال 99 گروه علوم پزشکی حذف شده است. مدارک مورد پذیرش، دروس امتحانی و ضرایب مربوط به رشته های آزمون ورودی کارشناسی ارشد سال تحصیلی 1400-1399 نیز برای 83 رشته علوم پزشکی و 4 رشته داروسازی اعلام شده است و آزمون کارشناسی ارشد سال 1399 گروه پزشکی برای 83 رشته گروه علوم پایه پزشکی و 4 رشته داروسازی برگزار می‌شود.

جزئیات تکمیل ظرفیت دوره‌های کاردانی علمی کاربردی اعلام شد

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، دانشگاه علمی کاربردی اعلام کرده که برای دوره‌های کاردانی فنی، کاردانی حرفه‌ای، مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای (ناپیوسته) در مرحله تکمیل ظرفیت دانشجو پذیرش می‌کند. با توجه به عدم تکمیل ظرفیت پذیرش برخی از رشته‌های تحصیلی در پذیرش دوره‌های کاردانی فنی، کاردانی حرفه‌ای، مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای (ناپیوسته) نظام آموزش مهارتی مهرماه سال 1398دانشگاه علمی کاربردی امکان ثبت نام در دوره تکمیل ظرفیت مجدد فراهم شد.تمامی داوطلبان علاقمند به تحصیل در رشته‌های تحصیلی مراکز و واحدهای آموزشی دانشگاه علمی کاربردی (اعم از داوطلبانی که در پذیرش دوره مذکور ثبت‌نام کرده و یا نکرده‌اند) برای ثبت‌نام در رشته‌های تحصیلی متناسب با مدرک مقطع قبلی خود تا یکشنبه 27 بهمن ماه می‌توانند با مراجعه به لینک جستجوی عنوان مراکز و واحدهای آموزشی تحت پوشش این دانشگاه و کدرشته‌های مندرج در پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور از رشته‌های پذیرنده دانشجو در این مرحله اطلاع حاصل کرده و در رشته محل پذیرش رشته مورد تقاضا ثبت نام کنند.

هزینه ثبت نام تکمیل ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی برای دوره کاردانی 27 هزار و 500 تومان و برای دوره کارشناسی نیز 34 هزار تومان در نظر گرفته شده است که از طریق سیستم پرداخت الکترونیکی در سایت سازمان سنجش آموزش پزشکی قابل پرداخت است.

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، هرداوطلب می‌تواند صرفا متقاضی یک کدرشته محل متناسب با علاقه خود باشد.بدیهی است در صورت ارسال مشخصات فرد و یا افراد در دو کدرشته و یا در دو مرکز آموزش، اطلاعات او از بانک اطلاعاتی هر دو رشته‌محل حذف خواهد شد. با توجه به اینکه اجازه ویرایش اطلاعات منحصراً یک‌بار در مشخصات فردی متقاضی داده خواهد شد، به‌همین منظور ضرورت دارد کارشناسان مراکز آموزشی در ثبت اطلاعات داوطلبان دقت لازم را به عمل آورند.همچنین پس از پایان مهلت ثبت‌نام، مراکز مجاز به ثبت‌نام از متقاضیان نخواهند بود و هیچ اقدامی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور برای متقاضیانی که بعد از تاریخ تعیین شده مراجعه کنند نیز صورت نخواهد پذیرفت و پس از انجام ثبت‌نام، افراد به عنوان پذیرفته شده مشروط تلقی می‌شوند و شروع به تحصیل آنان تا زمان تأیید نهایی سازمان سنجش آموزش کشور به‌صورت مشروط در مرکز آموزش بلامانع است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060889

وب گردی

وب گردی