درخشش فرزندان ایران در عرصه فناوری/ اهم دستاوردهای علمی ایران در سال 2019 میلادی

طی یک سال گذشته محققان، دانشمندان و مهندسان ایرانی به افتخارات و شاهکارهای برجسته‌ای در حوزه علم دست‌یافته‌اند؛ در همین راستا، برخی از این دستاوردها رامعرفی خواهیم کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ایران در سال 2019 دستاوردهای چشمگیری در علم و فناوری اعم از برگزاری جلسات علمی قابل توجه، سمپوزیوم‌ و همایش‌ها، صادرات محصولات بیو دارویی تولید ایران، دریافت جوایز در عرصه‌های مهم بین المللی، کسب موفقیت در زمینه‌های مختلف نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی و بسیاری موفقیت‌های دیگر داشته است.

ساخت دستگاه کاملا ایرانی گداخت هسته‌ای

در ژانویه 2019، برای اولین بار دانشمندان ایرانی از دانشگاه امیرکبیر توانستند دستگاه گداخت هسته‌ای را با اتکا به فناوری کاملاً داخلی بسازند. این دستگاه به دلیل سطح مقطع آن که شبیه سطح مقطع توکامک‌های مطرح دنیا است، بستر مناسبی برای انجام تحقیقات پایه‌ای در مورد فناوری‌های مرتبط با تولید محصورسازی و اندازه‌گیری پارامتر‌های پلاسما برای دستیابی به فناوری تولید، انرژی گداخته هسته‌ای را در کشور فراهم می‌کند.

این دستگاه کاربردهای صنعتی در صنایع نظیر پیل سوختی و قطعات توربین دارد.

به گفته کارشناسان، این طرح قطعا آینده انرژی را به وسیله گداخت هسته‌ای تأمین می‌کند. به دو روش می‌توان از انرژی هسته‌ای استفاده کرد، یکی گداخت هسته‌ای و دیگر، شکافت هسته‌ای.

در رآکتورهای شکافت هسته‌ای، اتم‌های سنگین مانند اورانیوم را می‌شکافند و انرژی آزاد می‌کند، اما در رآکتورهای گداخت، هسته‌های سبک مانند دوتریوم و تریتیوم را جوش داده و انرژی آزاد می‌شود.

سوخت این رآکتورها از آب دریا تأمین می‌شود و هیچ‌گونه غنی‌سازی یا آلودگی و هیچ‌گونه خطری ناشی از انفجار ندارد. چگالی انرژی در این رآکتورها چندین برابر چگالی انرژی در رآکتورهای شکافت است.

حسگری که با نانوذرات نورانی ویروس‌های سرطان‌زا را شناسایی می‌کند

گروهی از محققان دانشگاه تهران در فاز آزمایشگاهی با استفاده از نانوذرات نورانی موفق به طراحی و ساخت نانو حسگری برای شناسایی نوعی ویروس سرطان‌زا در بدن شدند. HTLV-I ویروس سرطانی شناخته شده است که می‌تواند باعث سرطان خون شود. در این پروژه از کربن دات فلورسنت برای شناسایی ویروس HTLV-I استفاده می‌شود. این محصول فرآیند تشخیص ویروس در مقایسه با سایر روش‌های متداول را مقرون به صرفه و سریع خواهد کرد.

محصولات بیودارویی تولید ایران به 17 کشور صادر شد

در فوریه سال 2019، مصطفی قانعی، رئیس شورای توسعه بیوتکنولوژی با اعلام اینکه کشور از شرایط مطلوبی در رابطه با تولید محصولات بیودارویی برخوردار است، افزود: داروهای بیوتکنولوژی تولید شده ایران در حال حاضر به 17 کشور جهان صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه با این اقدام به دلیل خودکفایی کشور در تولید داروهای بیولوژیکی مورد نیاز سالانه حدود یک میلیارد دلار صرفه جویی می‌شود، افزود: در حال حاضر محصولات بیودارویی در صدر لیست داروهای وارداتی ایران قرار دارند و شورای توسعه بیوتکنولوژی در نظر دارد تا این حجم واردات را در سه سال با تولیدات داخلی جایگزین کند.

دانشجویان ایرانی در سال 2019 درخشید

دانشجویان ایرانی دانشگاه علم و صنعت موفق به کسب «Citation Award» در مسابقه بین المللی «Architecture at Zero» ایالات متحده شدند. آنها این جایزه را جهت استفاده از پتانسیل‌های اقلیمی برای عدم استفاده از انرژی های تجدیدناپذیر طرح خود را با عنوان «BREATHOOD CUBIC» دریافت کردند.

مهندسان ایرانی انحصار تولید کاتالیزور SAC500 را شکستند

در مارس 2019 برای اولین بار در کشور، کاتالیزور SAC500 برای تولید لوله پلی اتیلن سنگین (PE100) به بهره‌برداری رسیده است. علی پژوهان، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی (PRTC) اظهار کرد که ایران موفق به تولید کاتالیزور SAC500 شده است که قبلاً توسط تعدادی از کشورهای جهان تولید می‌شد.

کاتالیزور با فناوری بالای SAC500 برای تولید درجه‌های سنگین پلی اتیلن استفاده می‌شود.

وی در سایر اظهارات خود خاطرنشان کرد که ایران رقیب جدی برای شرکت‌های پیشرو در جهان (که تولید این نوع کاتالیزور را انجام می‌دهند) است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1060919

وب گردی

وب گردی