استاندارد‌سازی و به‌رو‌ز‌رسانی تجهیزات، عملکرد آزمایشگاه‌ها را بهبود می‌بخشد

نماینده شبکه فناوری و راهبردی ریاست جمهوری در همایش رؤسای مراکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی استان‌های دانشگاه آزاد گفت: استفاده از استاندارد iso/iec17025 برای آزمایشگاه هزینه دارد؛ اما به‌صرفه بودن این هزینه بستگی به نوع فعالیت آزمایشگاه و زاویه دید مدیران آزمایشگاهی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید احمد ظهیر میردامادی نماینده شبکه فناوری و راهبردی ریاست جمهوری، صبح امروز در همایش روسای مراکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی استان ها که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: دنیای امروز دنیای برنامه ریزی است و تکنولوژی را می توان به راحتی و با برنامه ریزی خریداری کرد. بدون برنامه ریزی هیچ کار و اقدامی جلو نخواهد رفت.

وی افزود: دمینگ درباره سازمان های مختلف عقیده دارد که به طور کلی دارای دو نوع سازمان هستیم؛ سازمان هایی که خود را به صورت مستمر بهبود می دهند و سازمان هایی که در نهایت نابود خواهند شد. درحال حاضر متاسفانه آزمایشگاه هایی وجود دارند که به دلیل عدم به‌روز‌رسانی و نبود برنامه، نابود شده اند.

میردامادی ادامه داد: مدیریت و برنامه ریزی یکی از ملزومات کار آزمایشگاهی است که همواره از آن غافل بوده ایم؛ در قرن بیستم مبحثی به نام مدیریت کیفیت مطرح شد‌. امروز دارای آزمایشگاه هایی هستیم که دارای تجهیزات پیشرفته و کارکنان مجرب است اما هیچ گاه نمی توانند به نتایج لازم دست پیدا کنند‌ چرا که سیستم مدیریت کیفیت در این آزمایشگاه ها رعایت نشده است.

نماینده شبکه فناوری و راهبردی ریاست جمهوری با اشاره به کیفیت در مراکز آزمایشگاهی تصریح کرد: داده ها در شبکه آزمایشگاهی با کیفیت، باید دارای داده های مرجع و صحیح باشند. همچنین یک فرآیند آزمایشگاهی، باید دارای نتیجه و نمونه آزمایشگاهی درست باشد.

وی با اشاره به استاندارد ایزو ۹۰۰۱ گفت: استاندارد ۹۰۰۱ بسیار مفید است اما کافی نیست؛ لذا ما باید در آزمایشگاه به استاندارد iso/iec17025 دست پیدا کنیم. این استاندارد، کلیه مراحل کار آزمایشگاهی از جمله روزآوری روش های استاندارد در آزمایش، کارکنان، نمونه آزمایشگاهی، حمل و نقل و... را در بر می گیرد.

میردامادی درباره مزایای استاندارد iso/iec17025 تصریح کرد: برآوردن تغییرات در الزامات، مقررات دولتی و صنعتی جهت انجام آزمون ها، سهولت در استفاده از نتایج آزمون، مشخص شدن وظایف مدیران و بهبود مستمر وضعیت آزمایشگاه از جمله مزایای استفاده از استانداردهای iso/iec17025 است.

نماینده شبکه فناوری و راهبردی ریاست جمهوری اضافه کرد: ایزو به معنی یک فدراسیون جهانی متشکل ار سازمان های استاندارد ملی کشور هاست؛ تدوین و اصلاح استانداردها در کمیته های فنی صورت می گیرد. همچنین تصویب یک پیشنویس استاندارد، به شرط تایید ۷۵ درصد اعضای مجمع عمومی است.

وی بیان کرد: استفاده از استاندارد iso/iec17025 برای آزمایشگاه هزینه دارد؛ اما به صرفه بودن این هزینه بستگی به نوع فعالیت آزمایشگاه و زاویه دید مدیران آزمایشگاهی خواهد داشت.

میردامادی خاطرنشان کرد: آزمایشگاه ها باید زمانی از استاندارد iso/iec استفاده کنند که مطمئن شوند دارای ارزش افزوده برای آن ها هست یا خیر؛ تمامی مباحث iso/iec بر دوش مدیران آزمایشگاه است و او باید تمامی فرآیندهای آن را مدیریت کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061051

وب گردی

وب گردی