ترکیب سنت و مدرنیته در جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور از استقبال کشورهای جهان از نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر خبر داد و گفت: هدف ما از برگزیدن آثار در این جشنواره معرفی فرهنگ ایرانی به دنیاست تا مردم جهان بدانند که ما دوستدار صلح هستیم.

سیده مرضیه شفاپور، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، ضمن اشاره به وجود طرح‌های نوین حاضر در نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر اظهار کرد: در عرصه مد و لباس سعی می‌کنیم به پویایی فرهنگ پوشش اقوام و بافت‌های سنتی بپردازیم و ترکیبی از پوشش سنتی و مدرن به وجود آوریم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به روند اجرای این جشنواره اشاره و بیان کرد: توجه به اهمیت فراوان لباس و پوشش به عنوان دومین نیاز اساسی انسان، باعث شد نگاه ویژه‌ای به مفهوم و محتوای لباس و پوشش قومیت‌های مختلف داشته باشیم؛ زیرا تنوع لباس آنها پیام آور نشاط و معرف فرهنگ‌های اصیل کشور است.

شفاپور با بیان اینکه جشنواره امسال متنوع‌تر و متفاوت‌تر از سال‌های پیش برگزار شد، افزود: در بخش عفاف و حجاب سعی بر جمع آوری بهترین طرح‌ها داشتیم؛ زیرا طبق دستورات دین اسلام باید برای پوشش از بهترین رنگ‌ها استفاده کنیم و ما این موضوع را سر لوحه انتخاب قرار دادیم که خوشبختانه شاهد استقبال بسیاری از بازدیدکنندگان از این طرح‌ها بودیم.

وی گفت: سایر کشورها نیز استقبال خوبی از طرح‌های حاضر در جشنواره داشتند؛ به عنوان مثال از هنر سوزن‌دوزی استان سیستان و بلوچستان استقبال چشمگیری صورت گرفت و ما نیز سعی بر حمایت از این هنر و معرفی آن به عنوان هنر اصیل ایرانی داشته‌ایم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی هنر ایرانی اسلامی در عرصه بین‌المللی عنوان کرد و گفت: طی برگزاری چنین جشنواره‌هایی در کشور هنرمندان می‌توانند با استفاده از این حمایت‌ها هنر ایرانی اسلامی را در عرصه بین‌المللی معرفی کنند و نشاط و پویایی را در لباس‌های ایرانی به نمایش بگذارند.

شفاپور با بیان اینکه جشنواره امسال در بخش بین‌الملل بسیار قوی و غنی بوده و پررنگ‌تر عمل کرده است، افزود: در این جشنواره بیش از 12کشور شامل بنگلادش، افغانستان، اسلوونی، ترکیه، عراق، عمان، ایتالیا، هندوستان و اندونزی با ما همکاری داشتند و آثار خود را به نمایش گذاشته‌اند. علاوه بر این سفرای برخی کشورها نیز در بازدید از این نمایشگاه خواستار تعامل و همکاری در این زمینه بودند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در توضیح نحوه اطلاع رسانی برای شرکت در این جشنواره یادآور شد: در راستای اطلاع رسانی برای حضور علاقه‌مندان از هفته اوّل آذر ماه فراخوانی در این زمینه اعلام شد که در این فراخوان تمام نکات لازم برای شرکت در جشنواره درج شده بود. محور فراخوان هم دو استان گلستان و خراسان شمالی بودند که به علت داشتن تنوع و تعدد رنگ و پوشش انتخاب شدند.

وی درباره نحوه داوری و گزینش طرح‌ها و مدل‌ها نیز گفت: در این زمینه تیم مجربی از افراد متخصص صنوف مختلف تولید کنندگان، خیاطان و طراحان حضور داشتند. همچنین سعی کردیم تلفیقی از تجربه و سواد آکادمیک را در این بخش از جشنواره مورد توجه قرار دهیم. در راستای جمع آوری آثار نیز 16 دبیرخانه غیرمتمرکز در سراسر کشور داریم که آثار استان‌ها و شهرستان‌ها در این دبیرخانه‌ها جمع آوری شده و در نهایت 7 هزار و 734 اثر به دست ما رسیده است.

شفاپور در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه فروش آثار نیز گفت: این جشنواره فقط به صورت نمایشگاهی فعالیت می‌کند اما زمینه‌ای هم فراهم شده که اگر طرحی برای تولید مورد پسند تولید کننده‌ای قرار گرفت، شرایطی برای ارتباط آنها با طراحان آثار فراهم کنیم؛ زیرا یکی از شعارهای ما اینست که حلقه واسط بین طراحان و تولیدکنندگان را پررنگ کنیم و از این طریق بتوانیم طرح‌ها را وارد فضای کسب و کار کنیم و معتقدیم که این طرح‌ها مغفول مانده است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در ادامه به لزوم حمایت‌ از تولیدکنندگان و طراحان داخلی اشاره کرد و افزود: کارگروه ساماندهی مد و لباس طبق قانون تشکیل و 8 دستگاه اجرایی و وزارتخانه ملزم به همکاری با این کارگروه شدند که در راستای اهداف این جشنواره زیرنظر این کارگروه همکاری کنند اما متاسفانه ارگان‌های مربوط و رسانه‌ها همکاری‌های لازم را با جشنواره نداشتند.

وی به مهجور ماندن این جشنواره نوپا و جدید اشاره کرد و گفت: چنین رویداد ملی نیازمند نگاه ویژه‌ای است؛زیرا رسالت ما فرهنگ‌سازی و معرفی فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است. هم اکنون نیز هدف ما از انتخاب آثار برگزیده معرفی فرهنگ ایرانی به دنیاست تا مردم جهان بدانند که ما دوستدار صلح هستیم.

براساس این گزارش، نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر از پنجشنبه 24 بهمن در محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران آغاز به کار کرده و تا 29 بهمن نیز در بوستان گفت‌و‌گو دایر است؛ علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت 10 تا 20 از آثار و غرفه‌ها بازدید کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061054

وب گردی

وب گردی