شهرداری تهران تذکر گرفت/ نبود شفافیت درنگهداری از کتابخانه‌های پایتخت

عضو شورای شهر تهران به شهرداری تهران در مورد نگهداری از کتابخانه‌های پایتخت تذکر داد و گفت: شفاف‌سازی‌های لازم در این زمینه صورت نگرفته است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زهرا صدراعظم نوری عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شهرداری تهران در تذکری در یکصد و نود و هشتمین صحن شورای شهر تهران درباره تأسیس کتابخانه‌های عمومی در پایتخت گفت: بر اساس ماده 6 قانون تأسیس کتابخانه‌های عمومی کشور از محل نیم درصد درآمد مستمر نقدی محقق شده شهرداری باید برای نگهداری کتابخانه‌های عمومی هزینه شوند.

وی با اشاره به اینکه درآمد مستمر نقدی بدون احتساب منابع غیرنقدی و منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و دارایی‌های مالی است، گفت: کتابخانه‌های تحت پوشش نهاد کتابخانه عمومی در تهران حدود 35 مورد بوده و توسط شهرداری نیز طی دوره‌های گذشته هزار کتابخانه عمومی دایر شده است.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: همچنین ایجاد قرائت‌‌خانه در مراکز مختلف فرهنگی، بوستان‌ها یا مراکز سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز فعال شده و سالانه اعتبار قابل توجهی علاوه بر سهم نیم درصد صرف توسعه و نگهداری از این مراکز می‌شود.

وی گفت: در سال‌های گذشته نهاد کتابخانه عمومی به دلیل اختلاف در نحوه محاسبه و هزینه‌کرد نیم درصد و عدم پیگیری جدی شهرداری مبالغی بیش از درآمد سرمایه‌ای نقدی شهرداری تهران از حساب متمرکز شهرداری برداشت شده است که این میزان طی سال‌های مختلف حدود 200 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

نوری گفت: این درآمد متأسفانه صرف موارد دیگر و شهرهایی غیر از تهران می‌شود و هزینه‌هایی که برای نگهداری یک کتابخانه و قرائت‌خانه عمومی مراکز شهرداری صرفا از محل بودجه شهرداری عمل شده در محاسبات لحاظ نمی‌شود و حتی گزارش شفافی نیز از چگونگی هزینه‌کرد نیم‌درصد ارائه شده نداریم.

وی گفت: اعضای هیأت امنای نهاد کتابخانه‌ها در شهر تهران به ریاست فرماندار تهران است و در این هیأت امنا با حضور شهردار، رئیس شورای شهر، مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و افراد دیگری است بنابر این ضرورت دارد ناهماهنگی‌های موجود در این زمینه رسیدگی شود و حقوق شهروندان مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061065

وب گردی

وب گردی