بازار سیاه لاستیک خودرو و اختلاف 200 هزار تومانی با کارخانه/ لزوم افزایش عرضه مستقیم

محدودیت عرضه مستقیم تایر از سوی کارخانه‌‌ها به مردم باعث شکل‌گیری بازار سیاه این محصول در کشور شده، به طوری که در مورد یک جفت تایر 350 هزار تومانی شاهد اختلاف 200 هزار تومانی بین نرخ مصوب و بازار هستیم. لازم است وزارت صنعت برنامه مشخصی جهت افزایش عرضه مستقیم تایر انجام دهد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، این روزها مردم در حالی برای خرید لاستیک خودرو با قیمت مصوب با مشکلاتی در ثبت نام و خرید آنلاین روبرو هستند که فقط دو شرکت تایرسازی در طرح فروش اینترنتی تایر به قیمت مصوب حضور دارند و برنامه زمان‌بندی برای حضور دیگر شرکت‌های تایرساز در این طرح وجود ندارد. هرچند آن دو شرکت هم فقط 10 تا 15 درصد تولید خود را برای فروش آنلاین اختصاص داده‌اند که رقم چندانی نیست. کمبود عرضه در این بخش باعث شده تا مراجعه‌کنندگان به سایت در خرید تایر با نرخ‌های دولتی با مشکل روبرو شوند.

در عین حال، مردم می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌های مستقیم شرکت‌های تایرساز نسبت به خرید تایر با قیمت دولتی اقدام کنند که این موضوع نیز با مشکلات و موانعی روبرو است. این اتفاقات باعث شکل‌گیری بازار سیاه تایر در کشور شده و بسته به نوع و اندازه تایر شاهد اختلاف قیمت حدود 200 هزار تومانی بین نرخ رسمی و آزاد تایر هستیم.

به عنوان مثال قیمت یک جفت تایر پراید در بازار بین 515 تا 560 هزار تومان است در حالی که نرخ مصوب آن حدود 360 هزار تومان تعیین شده است. همچنین قیمت مصوب یک جفت تایر سمند حدود 450 هزار تومان و نرخ بازار آن حدود 650 هزار تومان است.

در چنین شرایطی، به گفته مسئولان وزارت صنعت،‌کمبود تایر در کشور حدود 4 میلیون حلقه است و تشویق تولیدکنندگان جدید به تولید تایر توجیه اقتصادی ندارد و استفاده از ظرفیت‌های موجود اقتصادی تر و معقولانه‌تر است تا اینکه بخواهیم طرح جدیدی را در تولید تایر سواری ایجاد کنیم. در حال حاضر سالانه 20 میلیون حلقه تایر در کشور تولید می‌شود که برای پاسخگویی به نیاز کشور، این عدد باید به 24 میلیون حلقه برسد.

محسن صفدری، معاون دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صنعت در این مورد با بیان اینکه صنایع لاستیک، تایر و تیوپ از صنایع استراتژیک و پر اهمیت برای کشور است، معتقد است، سال گذشته اتفاقات ناخوشایندی دربازار لاستیک کشور اتفاق افتاد و امسال با تدابیری که وزارت صنعت اندیشده است نه تنها بازار کنترل شده بلکه افزایش تولید را هم شاهد هستیم.

به گفته وی،‌ هم اکنون 11 واحد دارای پروانه بهره برداری با ظرفیت اسمی 426 هزارتن و اشتغال 14 هزارو 500 نفر مشغول به تولیدند و واحدهای تولیدی با ظرفیت 60 تا 70 درصد در حال فعالیت هستند.

صفدری با اشاره به واردات 97 هزار تن انواع تایر در سال 97 می‌گوید: سال گذشته 97 هزار تن تایر به ارزش 320 میلیون دلار واردات داشتیم و 8500 تن تایر به ارزش 30 میلیون دلار هم صادرات در صنعت صورت گرفته است.

وی با اشاره به ممنوعیت صادرات انواع لاستیک از سال گذشته، ادامه می‌دهد: از آنجا که در بخشی از تولید صنعت تایر از ارز دولتی استفاده می شد و همچنین به منظور تنظیم بازار داخل، وزارت صنعت از نیمه دوم سال 97 تصمیم گرفت که صادرات را در این بخش ممنوع کند و از این رو صادرات در این صنعت عدد چشم گری نیست.

تولید 20 میلیون تن حلقه لاستیک

صفدری در ادامه به مصرف تایر را در کشور 330 هزار تن براورد کرده و می‌گوید: در تایر سواری 164 هزار تن ظرفیت اسمی تولید داریم و می توانیم حدود 24 میلیون حلقه تایر سواری تولید کنیم.

به گفته وی، در حال حاضر 20 میلیون حلقه تولید تایر در کشور داریم که برای توازن در مصرف باید به 24 میلیون حلقه برسیم.

رشد 16 درصدی تولید تایر طی 10 ماهه

در این رابطه مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تایر نیز در گفت‌ و گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه طی 10 ماهه امسال 34 میلیون و 297 هزار حلقه تایر در کشور تولید شده است، اظهار داشت: در این مدت 15.2 میلیون حلقه تایر سواری در کشور تولید شده که نسبت به 10 ماهه سال قبل 16 درصد رشد داشته است.

وی پیش‌بینی کرد میزان تولید تایر در کشور تا پایان سال نیز رشد 4 تا 6 درصدی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجربه کند.

تنها با اشاره به برخی مشکلات مربوط به قیمت‌گذاری تایر رینگ 16 مخصوص وانت نیسان و کامیونت‌ها در ماه‌های گذشته، گفت: این موضوع در سازمان حمایت مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اینکه کارخانه‌ها رغبتی به تولید این نوع تایر به دلیل بالا بودن قیمت تمام‌شده تولید نداشتند، حدود یک ماه پیش در قیمت‌ها بازنگری صورت گرفت.

کاهش 25 درصدی قیمت تایر وانت در بازار

وی تصریح کرد: در حال حاضر کارخانه‌ها با تمام توان خود در حال تولید هستند و اثرات این تصمیم باعث کاهش 25 درصدی قیمت تایر وانت در بازار شده‌ است.

سخنگوی انجمن تایر پیش‌بینی کرد، حباب قیمتی موجود در بازار تایر وانت تا پایان فروردین سال آینده برطرف شود.

وی در ادامه با اشاره به فروش اینترنتی تایر توسط دو شرکت تایرسازی داخلی، گفت: برنامه ما تعدیل قیمت تایر در بازار از طریق فروش اینترنتی است تا به خریداران اجحاف نشود.

وی از مردم خواست هر جا تخلفی در فروش تایر به قیمت رسمی مشاهده کردند به انجمن تایر اطلاع دهند.

سخنگوی انجمن تایر در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای افزایش تعداد شرکت‌های حاضر در طرح فروش آنلاین تایر دارید نیز گفت: این کار نیازمند وجود تشکیلات نرم‌افزاری داخل شرکت‌ها و ارتباط آنلاین با انبار شرکت‌ها است که باید زیرساخت‌های لازم در این زمینه فراهم شود.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی زمان‌بندی برای پیوستن شرکت‌های تایرساز به طرح فروش آنلاین نداریم.

روش خرید تایر به قیمت دولتی

برای خرید تایر به قیمت دولتی مردم می‌توانند به 2 روش عمل کنند که روش اول مراجعه به نماینده مستقیم شرکت‌های تایرساز است و در روش دوم نیز متقاضیان می‌توانند از دو شرکت تایرسازی بارز و کویرتایر خرید اینترنتی کنند، به طوری که هر روز بعد از اذان ظهر فروش اینترنتی تایر بر روی سایت این دو شرکت باز می‌شود و مراجعه کنندگان می‌توانند با ارائه مدارک لازم به صورت آنلاین خرید کنند.

از آنجا که خرید اینترنتی مطمئن‌تر است، ضروری است که وزارت صنعت برنامه‌ریزی دقیقی برای فروش بی‌واسطه و افزایش ظرفیت عرضه اینترنتی تایر انجام دهد تا شاهد جمع شدن بازار سیاه این محصول در کشور باشیم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کد خبر: 1061113

وب گردی

وب گردی