دبیرخانه کنگره علمی فرهنگی شهید سپهبد سلیمانی در دانشگاه شهید باهنر کرمان افتتاح شد

همزمان با چهلمین روز شهادت سردار سرافراز جهان اسلام، شهید سپهبد سلیمانی و با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، امروز (یکشنبه) دبیرخانه کنگره علمی فرهنگی سردار سلیمانی، در دانشگاه شهید باهنر کرمان افتتاح شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در آیین افتتاحیه نشست مقدماتی نخستین کنگره علمی فرهنگی شهید سپهبد قاسم سلیمانی با قرائت فاتحه، نثار شاخه گل و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس با حضورغلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، رئیس دانشگاه شهیدباهنرکرمان، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دردانشگاه، جمعی از مدیران و استادان دانشگاه شهید باهنر آغار به کار کرد.

غفاری در این نشست با بیان اینکه نفس گرم شهید سلیمانی به جامعه جان دوباره بخشید، گفت: به داشته‌ها و بایسته‌هایی که در وجود حاج قاسم سلیمانی بوده، رجوع کنید و شهید حاج قاسم سلیمانی بهترین معیار برای تعیین معیار یک سبک زندگی و یک الگوی عملی است که بازخوانی این تجربه زیسته‌ای که حاج قاسم سلیمانی داشته به ما کمک می‌کند به یک سبک زندگی بزرگ‌منشانه و آبرومندانه دست پیدا کنیم.

وی افزود: اگر امروز شاهد تغییر و تحول در جامعه ایران و در منطقه هستیم و از افتخار و آوازه ایران سخن می‌گویم، حاصل دهه فجر سال ۱۳۵۷ است.

غفاری با اشاره به اربعین شهید سپهبد سلیمانی اظهار کرد: این آیین، نشست آغازین کنگره‌ای مربوط به سردارسلیمانی از دریچه علمی و فرهنگی است که همواره استمرار خواهد یافت.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، با طرح این سوال که سرمایه‌ها و داشته‌های یک جامعه چیست؟ تصریح کرد: در عصری سرمایه‌ها بر مبنای منابع سرزمین‌ها تعریف می‌شدند اما به مرور این داشته‌ها به ساختمان و بناهای فیزیکی و سپس متخصصان و نیروی انسانی تعریف شدند. اعتماد و اتحاد یک جامعه امروز یک سرمایه محسوب می‌شود اما یک سرمایه جدیدتر داریم و آن سرمایه نمادین است، لذا همه شهیدان سرمایه‌های نمادین یک جامعه هستند زیرا چراغ راهنمای جامعه هستند.

وی، شهید حاج قاسم سلیمانی را از سرمایه‌های نمادین کرمان، ایران، جهان اسلام و کسانی که از ایشان الگو می‌گیرند، دانست و به هدف غائی این کنگره اشاره کرد و افزود: ابعاد پنهان و نهادین زندگی، سیره و تجربه زیسته حاج قاسم سلیمانی و به‌ویژه صحنه‌هایی که در میدان‌های مختلف از خود به جای گذاشته در این کنگره مورد بررسی قرار خواهد گرفت و این صحنه‌ها صرفاً به ابعاد عینی خلاصه نمی‌شوند.

غفاری بیان کرد: مردم سردار سلیمانی را به عنوان یک مبارز می‌شناسند ولی سردار سلیمانی قطعاً در این خلاصه نمی‌شود، زیرا سردار آسمانی، جنگ را برای جنگ و مبارزه را برای مبارزه نمی‌خواست بلکه جنگ را برای آرامش، امنیت و صلح می‌خواست.

وی با اشاره به سیل گسترده مردم در مراسم تشییع حاج قاسم سلیمانی در شهرهای مختلف عنوان کرد: سپهبد سلیمانی مانند بارانی که به‌عنوان رحمت الهی شناخته می‌شود و یک نگاه فرا صنفی، جناحی داشت و خود را متعلق به همه می‌دانست و بیان می‌کرد من چیزی جز یک سرباز نیستم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، ادامه داد: باید کنگره‌های زیادی برای شناخت این مرد بزرگ برگزار شود و در اختیار نسل جدید قرار گیرد و امروز جامعه بیش از پیش به مرام و مسلک حاج قاسم سلیمانی نیاز دارد.

وی خطاب به جامعه علمی گفت: دانشجویان، استادان، پژوهشگران به موضوع حاج قاسم ورود پیدا کنند و یافته‌های خود را از لحاظ علمی و معرفتی و بحث‌های تبیینی خود را ارائه کنند که از نظر فکر و معرفتی دستاوردهای مناسبی داشته باشیم و زندگی شهید سلیمانی در زندگی نسل جوان بنشیند زیرا وام‌دار خون این شهید هستیم.

نیره عسکری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهیدباهنر نیز گفتدر یک مقطع زمانی قرار داریم که ظرف زمان بسیار عجیب به هم در آمیخته، از یک طرف میلاد با سعادت زهرا (س) را داریم، کوثر و خیر کثیری که شیعه از این خیر کثیر بهره‌منده است، ارتزاق می‌کند و شکل گرفته است و از طرفی ولادت امام راحل (ره) که با تاسی حضرت زهرا (س) و تاسی اهل بیت (ع) انقلاب و خیزشی را ایجاد کرده که خودش یک تعریف جدید از حکومت اسلامی می‌تواند باشد و می‌تواند شروع و سنگ بنایی برای این موضوع باشد. از طرف دیگر در ایام چهلم شهید عزیزمان حاج قاسم هستیم که خودش تربیت یافته مکتب امام است و در واقع به عنوان یک قهرمان در جهان شناخته شده است.

وی افزود: این ظرف زمانی که همزمان شده با دهه فجر انقلاب در واقع به نظر می‌آید که زمان خوبی است که ما دانشگاهیان در قبال موقوفه سلیمانی وظیفه‌ای داریم، چرا از موقوفه شهید سلیمانی حرف می‌زنم زیرا این دانشگاه از دل وقف بنیان‌گذار و حاصل عمر مهندسی علیرضا افضلی پور (بنیان‌گذار دانشگاه در کرمان) است و باید خیلی مراقب باشیم و خیلی پاسداری کنیم.

عسکری از موقوفه شهیدسلیمانی سخن به میان آورد و بیان کرد: سوال این است که ما دانشگاهیان، برای موقوفه شهید سلیمانی چه برنامه‌ای داریم و موقوفه شهید سلیمانی چیست؟ موقوفه شهید سلیمانی یک عمر پربرکت تلاش، یک عمر پربرکت تلاش نخوابیدن و یک عمر پربرکت تلاش فعالیت برای حفظ نظام اسلامی و تثبیت و تکریم ارزش‌های دینی است.

وی تصریح کرد: موقوفه حاج قاسم سلیمانی دستان پرتلاشی است که تا وقتی که از بدن جدانشدن هرگز از تلاش نایستادند. موقوفه حاج قاسم سلیمانی پاهای، پایداری است که تا سفر آخر که او را به نزد خدا بردند لحظه‌ای آرام نگرفتند، موقوفه شهید سلیمانی، چشمان بیداری است که چهل سال بیدارباش انقلاب بود، شاید تا روزی که پرواز کرد خواب آرامی را تجربه نکرده باشند، موقوفه شهید سلیمانی ضمیر روشن و فکر بلندی است که به همه انسان‌ها عشق می‌ورزد بدون آنکه قضاوتشان کند، عشق می‌ورزد. قلب پر عشق و محبتی است که آغوشی بزرگ برای همه انسان‌هاست بدون آنکه در حصار تنگ نظری‌ها، منیّت‌ها، باندبازی‌ها، جناح بازی‌ها، کسی را قضاوت کند و از این دایره عشق ورزی خارج کند، موقوفه شهید سلیمانی، مشی زندگی اسلامی و مشی زندگی شیعی است.

گفتنی است در ابتدای این نشست، غفاری با حضور در حسینیه شهدای گمنام با نثار گل و قرائت فاتحه به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061117

وب گردی

وب گردی