وزارت علوم پیشتاز همانندجویی و ثبت پارسا

برپایه گزارش عملکرد تبصره ۹ قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی در سال تحصیلی ۱۳۹۷- ۱۳۹۸، وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری همچنان پیشتاز همانندجویی و ثبت پارسا است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، ۴۹۷ دانشگاه‌، پژوهشگاه‌، و مؤسسه آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی در سال تحصیلی ۱۳۹۷- ۱۳۹۸، عضو سامانه همانندجو هستند.

بر پایه تبصره ۹ «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی» مصوب ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی مصوب ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ هیئت وزیران؛ همه دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، و مؤسسه‌های آموزش عالی، پژوهشی، و فناوری دولتی و غیردولتی؛ باید تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را که طبقه‌بندی ندارند، در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) همانندجویی و تمام‌متن پیشنهاده‌ها (پروپوزال‌ها)، پایان‌نامه‌ها، و رساله‌های (پارساهای) خود را ثبت کنند. این گزارش عملکرد دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، و مؤسسه‌های آموزش عالی و پژوهشی دولتی و غیردولتی را در پیروی از قانون یاد شده در سال تحصیلی ۱۳۹۷- ۱۳۹۸ نشان می‌دهد.

همانندجویی پارسا، پیشنهاده، و مقاله در سامانه «همانندجو» با پشتوانه روزافزونِ تمام‌متن بیش از ۳۰۰ هزار پارسا و بیش از ۲۰۰ هزار مقاله در نشانی TIK.IRANDOC.AC.IR انجام می‌شود. سامانه «همانندجو» با کاوش خودکار در این آثار، نوشته‌های همانند را بازیابی و اندازه همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد. در سال تحصیلی ۱۳۹۷- ۱۳۹۸، پیرامون ۲۴ هزار استاد، و بیش از ۴۵ هزار دانشجوی عضو سامانه همانندجو از ۴۹۷ مؤسسه، بیش از ۸۷ هزار درخواست همانندجویی داشته‌اند. گفتنی است دانشجویان عضو سامانه همانندجو در مقایسه با سال گذشته تحصیلی، ۳۶ درصد رشد داشته است.گزیده عملکرد همانندجویی در جدول زیر دیده می‌شود.

۱. همچنین ثبت پارسا و پیشنهاده در سامانه «ثبت» در نشانی SABT.IRANDOC.AC.IR انجام می‌شود. در این سامانه، دانشجویان پس از تصویب پیشنهاده، داده‌ها و تمام‌متن آن‌ها را درون‌دهی و شناسه ره‌گیری دریافت می‌کنند. پارسا نیز پس از درون‌دهی داده‌ها و بارگذاری فایل تمام‌متن و تأیید ایرانداک، آماده بررسی مؤسسه می‌شود. با پذیرش مؤسسه، فرایند ثبت پارسا به پایان می‌رسد.

در سال تحصیلی ۱۳۹۷- ۱۳۹۸، در مجموع ۴۲۴ مؤسسه، بیش از ۶۳ هزار پارسا و ۳۶۴ مؤسسه، پیرامون ۳۷ هزار پیشنهاده در سامانه ثبت کرده‌اند. این در حالی است که در سال تحصیلی گذشته، ۳۳۹ مؤسسه، بیش از ۵۵ هزار پارسا و پیرامون ۳۲ هزار پیشنهاده در این سامانه ثبت کرده است. گزیده عملکرد ثبت پارسا و پیشنهاده در جدول زیر دیده می‌شود.

۲. ریز گزارش همانندجویی و ثبت پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها، و پیشنهاده‌‌ها در سال تحصیلی ۱۳۹۷- ۱۳۹۸ در نشانی irandoc.ac.ir/about/report در دسترس است.

کد خبر: 1061118

وب گردی

وب گردی