ستاد نظارت شورای نگهبان سه‌شنبه افتتاح می‌شود/ برخورد با اخلال در رأی‌گیری و تبلیغات غیرمجاز

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر تخلفاتی که در سرنوشت انتخابات تعیین کننده است صورت گیرد، ما با ابطال آرای یک صندوق، یک شعبه و یا یک حوزه نسبت به آن تخلف اقدام می‌کنیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی، اظهار داشت: بحث بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان به اتمام رسیده است و همه امکانات معطوف بر نظارت بر برگزاری انتخابات شده است.

*افتتاح ستاد نظارت شورای نگهبان در دو روز آینده

وی افزود: ستاد نظارت ما هم در یکی دو روز آینده افتتاح خواهد شد و کارشناسان ما مستقر خواهند شد تا براین اساس برای روز جمعه آمادگی لازم را داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد:‌ همکاران و کارشناسان ما از ستاد نظارت حضور خواهند داشت تا چنانچه احیاناً تخلفی صورت می‌گیرد با آن تخلفات برخورد شود و نظارت مؤثر شورای نگهبان هم بر برگزاری انتخابات اعمال شود.

* برخورد با اخلال در رأی‌گیری، خرید و فروش آرا و تبلیغات غیرمجاز

کدخدایی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سؤال که اعضای این ستاد چه افرادی خواهند بود و اینکه در چه صورتی از نظر شورای نگهبان تخلف صورت می‌گیرد و چه برخوردی با آنها خواهد شد، گفت: طبیعتاً کارشناسان در این ستاد مستقر هستند و اعضای ما هم در روز انتخابات در محل شورای نگهبان حاضر خواهند شد و از نزدیک روند برگزاری انتخابات را نظارت می‌کنند.

وی افزود: تخلفاتی که در قانون آمده از جمله اخلال در رأی‌گیری، خرید و فروش آرا و یا تبلیغات غیرمجاز و اینگونه موارد که در قانون ذکر شده است ناظران ما آنها را رصد می‌کنند و اگر تخلفی صورت بگیرد گزارش می‌کنند.

*ابطال آراء در صورت بروز تخلف انتخاباتی

سخنگوی شورای نگهبان در همین زمینه خاطرنشان کرد: آنچه را که ما می‌توانیم در همان روز تصمیم‌گیری کنیم تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم و آنچه را به بررسی دقیق‌تر منوط می‌شود پس از اعلام نتایج اولیه از سوی وزارت کشور در قالب اعلام صحت یا عد‌م‌صحت انتخابات آن‌گاه اعلام نظر خواهیم داشت.

کدخدایی درباره جزئیات تصمیم شورا در صورت تخلف هر یک از کاندیداهای انتخابات مجلس در روز برگزاری انتخابات گفت:‌ آنچه قانون به شورای نگهبان اختیار داده این است که اگر تخلفاتی که در سرنوشت انتخابات تعیین کننده است و ما می‌توانیم اصطلاحاً‌ با ابطال آرای یک صندوق و یا آرای یک شعبه یا یک حوزه نسبت به آن تخلف اقدام کنیم اینها در صلاحیت شورای نگهبان هست.

*قوه قضاییه مجرمان انتخاباتی را مجازات می‌کند

وی همچنین افزود: طبیعتاً اگر تخلفات به مرحله جرم هم برسد همانطور که در قانون آمده است از جهت اعمال مجازات هم برای قوه قضاییه ارسال می‌شود که قوه قضاییه آن را بررسی کرده و متخلفان را هم به مجازات برساند.

منبع: فارس

کد خبر: 1061119

وب گردی

وب گردی