شبکه‌های اجتماعی سبک زندگی ایرانی را تغییر می‌دهند

پژوهشگر رسانه‌های اجتماعی با اشاره به نقش شبکه‌های اجتماعی در زندگی امروز گفت: شبکه‌های اجتماعی سبک زندگی ایرانی را تغییر می‌دهند؛ زیرا فضای اینستاگرام عموما فضای فرهنگی اجتماعی و گفتمانی است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حسن میثمی پژوهشگر رسانه‌های اجتماعی در اولین جلسه از دوره رسانه‌نگاری در شبکه‌های اجتماعی در باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران در مورد شبکه‌های مجازی پرمخاطب بین ایرانی‌ها گفت: تلگرام، اینستاگرام، توییتر، vodها (ویدئو به درخواست، مانند فیلمیو و نماوا) و ugcها (محتوای تولید شده توسط کاربر، مانند آپارات) بیشترین مخاطب را در ایران دارند.

میثمی توئیتر را سکوی تولید و محتوای مؤثر در جامعه دانست و گفت: توئیتر مانند مغزی است که در آن تولید و محتوا صورت می‌گیرد و به دلیل کوتاهی محتوا، به راحتی در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

این پژوهشگر رسانه‌های اجتماعی تعداد کاربران ایرانی حاضر در توئیتر را ٩./. درصد از کل کاربران آن بیان کرد و اظهار کرد: با وجود این سهم اندک فارسی‌زبانان در توئیتر به دلایلی مانند کوتاهی تولید محتوای مؤثر، شخصیت‌های حاضر در آن، نشان دادن چهره بین‌المللی ایران با حضور افرادی چون جواد ظریف و محسن رضائی و ترندها این برنامه سهم مؤثری در جامعه دارد.
وی در ادامه فعالان IT، خبرنگاران، سیاستمداران و فعالان توئیتری را چهار قشر حاضر و مؤثر در این برنامه، عنوان کرد و این چهار گروه را در ٩ دسته سیاسی منافقین، اسرائیلی‌ها، سعودی‌ها، آمریکایی‌ها، ری‌استارتی‌ها، سلطنت‌طلب‌ها، اصلاح‌طلبان، حامیان دولت و اصول‌گرایان تقسیم‌بندی کرد.

تلگرام پرچم اینترنت ایران

میثمی در توصیح پلتفرم دوم مؤثر در ایران به تلگرام اشاره کرد و گفت: افراد جامعه به دلایل سادگی، ارتباط‌گیری و در جریان‌ بودن به راحتی با تلگرام ارتباط گرفته‌اند و در بخش‌های مختلفی مانند طنز و سرگرمی، خبری، آموزشی و مذهبی در تلگرام فعالیت دارند.
وی این برنامه را پرچم اینترنت ایران خواند و گفت: مردم در تلگرام به راحتی به دانلود و آپلود فیلم، چت، گروه‌های بزرگ، کانال‌ها و وبلاگ‌نویسان می‌پردازند. این برنامه امکانات بسیاری را در دسترس مردم قرار می‌دهد، در حالی که نمی‌توان به محتوای آن اِشراف داشت.

اینستاگرام فضای گفت‌وگوهای آبی است

این پژوهشگر رسانه‌های اجتماعی اینستاگرام را هرمی بیان کرد که مردم عادی جامعه با کمتر از ١٠ هزار فالوئر در قاعده هرم و سلبریتی‌ها و میکروسلبریتی‌ها در نوک هرم قرار دارند و بیشترین گردش مالی نیز در این دو گروه صورت می‌گیرد.

میثمی فضای توئیتر را، فضایی سیاسی و فضای اینستاگرام را فضایی فرهنگی-اجتماعی و گفتمانی خواند و گفت: اینفلوئنسرها در سه گروه بلاگرها، پیج‌های کسب و کار و اهالی رسانه تقسیم‌بندی می‌شوند که میان نوک و قاعده هرم قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061142

وب گردی

وب گردی