دستفروشی فرصت جذاب شهری است/پربار سازی فضای‌های عمومی به نفع همه

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها دستفروشی فرصت جذاب شهری برای شهروندان و گردشگران محسوب می شود‌،‌ گفت: دستفروشی در پایتخت باید نظام‌مند و مدیریت شده باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، الهام فخاری عضو شورای شهر تهران، درباره فعالیت دستفروشان در برخی از معابر و حاشیه خیابان‌های پایتخت و مطالبه برخی از مخاطبان «فارس من»مبنی بر اینکه معضل دستفروشی؛ تهدیدی که می‌تواند فرصت شوند گفت: مصوبه شورای شهر به صورت همه‌جانبه و درست در این زمینه اجرا نشده است در دوره‌های قبلی شورا مصوبه ساماندهی دستفروشان تصویب شده بود که در دوره پنجم فعالیت شورا به نوعی این مصوبه ارتقاء یافت.

وی افزود: در مصوبه جدید مشاغل سیار و بی‌کانون همچون کافه‌ماشین‌ها نیز به این موضوع ساماندهی افزوده شدند ولی باید توجه داشت که نظم‌بخشی به این حوزه نیازمند تشکیل کارگروه مشخص است تا حداقل روندی نظام‌مند در این زمینه داشته باشیم.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: با رعایت حقوق همگانی در شهر و خودداری از سدمعبر باید فعالیت‌های دستفروشان به صورتی جذاب و در چارچوب قانون باشد تا به بخش نیازهای مردم در این حوزه توجه شده باشد.

فخاری در پاسخ به اینکه گفته می‌شود مافیای دستفروشی وجود دارد و راهکار مقابله با این مسأله چیست گفت: باید برنامه‌های جایگزین مؤثر و دقیق در این زمینه داشته باشیم. مناطق شهرداری بیشتر با این پدیده به ویژه در محدوده مرکزی شهر مواجه هستند که ارائه طرحی منسجم این فرصت را به شهروندان می‌دهد که از فضاهای عمومی به صورت موقت استفاده کنند.

وی بیان داشت: گاهی در قالب ساماندهی دستفروشان محدوده‌هایی را به آنها ارائه می‌دهند که به اصطلاح دستفروشان پاخور مشتری ندارد بنابر این باید مکانی مناسب برای آنها در نظر گرفت.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با تأکید بر ضرورت ورود جدی شهرداری به این موضوع خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها که صنعت گردشگری آنها پررونق است دستفروشی فرصت جذاب شهری برای مخاطبان و گردشگران محسوب می‌شود و برای جامعه تنوعی از شیوه ارائه محصولات و تولیدات را به همراه دارد و این موضوع در تهران نیز می‌تواند مد نظر باشد.

وی گفت: این مسأله نیز می‌تواند در کشور ما مدنظر باشد ولی باید ابتدا مدیریت تعارض منافع بین مشاغل ثابت و سیار و یا به عبارتی کسبه و دستفروشان حاصل شود و پس از آن محدوده‌هایی در راستای پربار سازی فضای عمومی به نفع همه برای دستفروشان اختصاص یابد.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1061156

وب گردی

وب گردی