سیل در رتبه چهارم تلفات جانی کشور است

مدیر‌کل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: سیلاب از جهت ایراد خسارت به شریان‌های کشور نقش اول‌ را در حوادث ایفا می‌کند؛ اما در زمینه تلفات جانی مقام چهارم را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سیف‌الله آقابیگی در‌ نشست خبری تمرین مواجهه صحیح با سیلاب در مدارس که صبح امروز‌ در‌سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار‌ شد، اظهار‌ کرد: از مهر سال گذشته وضعیت بارش کشور بهتر شده است، در عین حال این بارش‌ها در بسیاری از مناطق از اسفند تاکنون موجب‌ حرکت سیل و آسیب‌‌های فراوانی شده است.

وی ادامه داد: حس می‌کنیم تمام کشور بر این موضوع اتفاق نظر دارند که آگاهی مردم افزایش پیدا کند. به همین منظور قرار شد آگاهی بخشی در ارتباط با سیل را در دوره متوسطه دوم آغاز کنیم.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: کتاب انسان و محیط زیست برای اولین بار‌ در نظام آموزشی و اجرایی نهادینه می‌‌شود و بسیار فعالیت ارزشمندی است. الگوی بارش کشور به گونه‌ای است که در این کتاب به آن به عنوان واقعیت اجتناب ناپذیر توجه شده است.

وی افزود: در درجه اول‌ کاهش خسارت‌ها و در درجه دوم افزایش تاب‌آوری و حفظ منابع کشور را در دستور کار قرار دهیم. در برخی از حوزه‌های جغرافیایی کشور انسان نمی‌تواند کاری انجام دهد، چون برخی وقایع طبیعی در دل طبیعت نهفته شده است.

آقا بیگی‌ با ذکر مثالی یادآور شد: در تغییر الگوهای بارشی نمی‌توانیم کاری انجام‌ دهیم، الگوهای بارشی از سال گذشته تغییر پیدا کرده است؛ اما این میزان به شکل یکسان در کشور نیست.

وی افزود: فلسفه کتاب انسان و محیط زیست سازگاری و هماهنگی نظام آموزشی و رفتار آموزشی ما‌ در طبیعتی است که در آن زندگی می‌کنیم. سیلاب از جهت ایراد خسارت به شریان ‌های کشور نقش اول‌ را در حوادث ایفا می‌کند اما در زمینه تلفات جانی مقام چهارم را دارد.

مدیر کل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: اگر بتوانیم در ارتقای رشد و آگاهی جامعه و رفتارهای خودمان تغییر ایجاد کنیم ‌و نحوه رفتار با سیلاب را به دانش‌آموزان آموزش دهیم می‌توانیم به کاهش خسارت‌ها کمک کنیم.

وی در پایان گفت: جامعه باید از طریق آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان به جایگاهی برسد تا بتواند بهترین واکنش را مقابل بلایای طبیعی داشته باشد.

آرش یوسفی مدیر کل دفتر آموزشی سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در ادامه مراسم گفت: ما در سازمان حفاظت از محیط زیست به این مسئله رسیده‌ایم که در راستای بهبود وضعیت محیط زیست باید از در فرهنگسازی‌‌ ورود کنیم، همچنین باید از ظرفیت‌های موجود در نظام آموزشی‌ کشور استفاده کنیم.

وی‌ افزود: باید با همکاری سایر دستگاه‌ها در راستای تثبیت مفاهیم این کتاب تلاش کنیم. با توجه به حوادث ناگوار یک سال گذشته امیدواریم بتوانیم با آگاهی دانش‌آموزان، مباحث مربوطه به خانواده‌ها نیز انتقال داده شود.

مدیرکل دفتر آموزشی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: بحث تغییرات اقلیمی را نمی‌توان در کشور و جهان انکار کرد، سازمان حفاظت از محیط زیست در زمینه‌مدیریت تغییرات اقلیمی با جهان همگام شده و آن را با جدیت دنبال می‌کند‌، در این زمینه بستر مناسبی شکل گرفته تا بتوانیم توجه همگان را به تغییرات اقلیمی جلب و مردم جامعه را آگاه کنیم.


انتهای‌پیام/

کد خبر: 1061158

وب گردی

وب گردی