مافیای پیچیده اجازه بودجه ریزی عملیاتی نمی‌دهد/ نئولیبرالیست‌های کنونی چپ‌های دهه۶۰ هستند

کاندیدای انتخابات‌مجلس شورای اسلامی گفت: مافیای پیچیده اجازه بودجه ریزی عملیاتی نمی‌دهد. اکثر منابع در هزینه‌های جاری می‌رود و بسیاری از مفاسد از اینجا شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهدی زریباف کاندیدای انتخابات مجلس در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی که در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد گفت: تفکرات اقتصادی چپ در دهه۶۰ وجود داشت و انقلابی گری در این معنا می‌شد که افرا تند در شکلی خشن باشند.

وی تصریح کرد: بسیاری از اصلاح طلبان امروز که حرف‌های نئو لیبراستی می‌زنند چپ‌های دهه شصت بودند.

زریباف گفت: جریان‌های فکری نئولیبرالیستی در حوزه اقتصاد بعد از جنگ پر رنگ شدند. وارد دوره جدید می‌شویم. در آستانه انقلاب اقتصادی درونی هستیم که باید نظریه‌های راهبردی کاربردی داشته داشت. رسالت دانشگاه در این حوزه پررنگ است.

وی تصریح کرد: اصلاح قوانین و نوسازی ساختار‌ها باید به صورت جدی پیگیری شود.

به گفته زریباف؛ مشکل اصلی آنارشی در نظام تصمیم گیری است. این مسئله بسیار جدی است. افکار و‌ نهادها و ساختارها مشکلات جدی دارند. همچنین الگوی مصرف نیز باید اصلاح شود.


وی درباره برنامه بودجه گفت: نظام برنامه ریزی مشکل جدی دارد و سازمان برنامه و بودجه برنامه ندارد.

وی تصریح کرد: مافیای پیچیده اجازه بودجه ریزی عملیاتی نمی‌دهد. اکثر منابع در هزینه‌های جاری می‌رود و بسیاری از مفاسد از اینجا شکل می‌گیرد.

زریباف اظهار کرد: امید است با قطع شدن رابطه اقتصاد با نفت تدبیر سازمان بودجه بیشتر شود و در تخصیص‌ها بیشتر دقت شود.

زریباف گفت: اشتغال معلول علت‌هایی است و باید به هرکدام توجه کرد. باید نهادها و قوانینی ایجاد شوند که فرایند تولید و ثبات به وجود آید.

وی اظهار کرد: زمین یک از موانع اصلی تولید است. دولت با دادن زمین به افرادی که استعداد دارند فرصت طلایی بدهد.

زریباف گفت: باید با وام‌های قرض‌الحسنه و بانک‌های غیر انتفاعی به تولید کمک کنیم. ایجاد بازارهای محلی با حفظ دخالت دلال‌ها در شهرستان های کوچک‌ و‌ روستا‌ها می‌توانند کمک خوبی برای ایجاد اشتغال باشد.

وی تصریح کرد : گسترش خدمات باید ایجاد شود. رابطه بین کارگر و کارفرما نیز باید مورد اصلاح قرار گیرد‌.

زریباف درباره خلق پول بانکی گفت: ربا یعنی از پول، پول بسازید که آثار اجتماعی خطرناکی دارد و در سطح جامعه قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: نگاه سوداگرانه به پول مشکل نظام بانکی است یعنی پول برای پول است پول سازی قداست پیدا کرده است.

زریباف گفت: اگر هشتاد درصد سپرده برای اغنیا باشد کجا به تولید می‌رسد؟ چنین کاری مبانی فقهی ندارد. پول باید از فضای کالایی خارج شود. فضای سوداگری از بانک‌ها گرفته شود. بنگاه داری بانک‌ها ایجاد فساد کرده است.

وی‌ادامه داد: بانک‌ها باید ملی شوند. خصوصی سازی بانک‌ها اشتباه بود.‌ کارکرد بانک‌ها باید به سمت مدیریت وجوه برود.

زریباف گفت: رویکرد باید مردمی شود. سه انحصار اصلی در جامعه داریم و که اگر اصلاح شود به بالاترین نرخ رشد خواهیم رسید. یکی از آن‌ها بحث پول و بانک است که باید تحول اصلی در آن رخ دهد. زمین و مسکن نیز باید اصلاح شود که بخش بزرگی از هزینه‌های مردم را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: مسئله سوم قطع دست دولت از درآمدهای نفتی است. اگر سه مورد با قوانین حذف شود جاده‌ای برای پیشرفت ایران باز خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061197

وب گردی

وب گردی