ضرورت رشد پست‌های مدیریتی غیرآموزشی برای زنان کشور

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: آمار اصلی اشتغال برای زنان برخلاف حوزه آموزش عالی مطلوب نیست و پست‌های مدیریتی غیر آموزشی برای زنان نیاز به رشد دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، لعیا جنیدی در نخستین رویداد گفتمان پیشرو علمی (گپ): ایده‌ها و تجربه‌های زنان در علم و فناوری با هدف ساده‌سازی علم برای عموم مردم که بعدازظهر امروز در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از ابیات شاهنامه فردوسی به زنان اختصاص دارد و در قرآن کریم نیز بارها به زنان اثرگذار اشاره شده است. امروز بیشتر تمرکز بر زن و دانش قرار گرفته است.

وی در این رویداد که توسط کرسی یونسکو در ترویج علم برگزار شد، ادامه داد: اغراق نیست دانش و پارسایی را قرین بدانیم. دانش از جمله مصادیق پارسایی است و این لباس بر تن هر فردی، نشان پارسایی محسوب می‌شود.

معاون حقوقی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: باید از مریم میرزاخانی یاد کنم که یک سال در دوره پسادکتری در دانشگاه هاروارد بودم و او با مهربانی، من را همراهی می‌کرد. همان‌طور که گفتم دانش با خود پارسایی می‌آورد.

جنیدی بیان کرد: بیش از دانش و نبوغ او که در جای خود سزاوار ستایش است، فضائل اخلاقی میرزاخانی تاثیرگذار بود و حتی دانش‌اش را تحت تاثیر قرار می‌داد. روزهای حضورم در آمریکا مصادف با احتمال حمله ایالات متحده به عراق بود و همه ما نگران بودیم.

وی افزود: اولتیماتوم ۴۸ ساله آمریکا فشار زیادی روی ما ایجاد کرد و به‌مدت 2 روز، اخبار را رها کردم. در حال قدم زدن بودم که زنی با لباسی ساده را دیدم. متوجه شدم مریم میرزاخانی است، صدایش زدم؛ اما انگار مسخ شده بود.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: فشار روحی و نگرانی او برای مردم عراق قابل توصیف نیست. او نگران حال مردم عراق بعد از اصابت ۴۰ موشک بود. احساس درد مشترک در وجود او نشان‌دهنده بلندی روح مریم میرزاخانی بود.

جنیدی یادآور شد: یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های من برای پیشبرد لایحه تابعیت مادر و فرزند، بعد از حمایت از کودکان، مریم میرزاخانی بود که دوست داشت فرزندش ایرانی باشد. آیین‌نامه مورد نظر رو به اتمام است و ان‌شاالله در هیئت وزیران به تصویب می‌رسد و می‌توان گفت مریم میرزاخانی بعد از مرگش در سرنوشت کودکان بلاتکلیف اثر گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: هزار باده ناخورده در رگ تاک است؛ یعنی انسان‌های بزرگ بعد از مرگ‌شان نیز اثرگذار هستند.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به رابطه زنان با دانش گفت: زنان نقش قابل توجهی در گفتمان‌سازی علمی در حوزه‌های مختلف داشته‌اند. مدیرعامل حدود ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان، زن هستند و ۲۲ هزار پزشک زن در کشور فعالیت می‌کنند.

جنیدی بیان کرد: حدود ۴۳ درصد از شاغلان معاونت حقوقی ریاست جمهوری، زن هستند و ۱۲ زن هم‌تراز با معاون وزیر که ۳۰ درصد پست‌ها را تصاحب کرده‌اند، خانم هستند.

وی ادامه داد: در زمینه حضور زنان در بخشداری و شهرداری‌ها رشد ۴۸ درصدی داشته و در حوزه مدیران پایه در سال ۹۸ نزدیک به ۱۱ هزار زن داشته‌ایم. تعداد مدیران عالی زن از سال ۹۶ که ۳۱ نفر بوده به ۶۷ نفر در سال ۹۸ رسیده است.

جنیدی تاکید کرد: آمار اصل اشتغال برای زنان برخلاف حوزه آموزش عالی مطلوب نیست. رشد اشتغال زنان را داشته‌ایم اما این امر تناسب مطلوبی ندارد و باید فعالیت زیادی در این زمینه صورت بگیرد.

وی افزود: پست‌های مدیریتی غیر آموزشی برای زنان نیاز به رشد دارد تا ۳۰ درصد پست‌های مدیریتی با ترتیب مورد نظر ما محقق شود. اگر به قوانین نگاه کنیم، تفاوت‌هایی وجود دارد؛ اما کلیت نظام قانونی کشور جز ماده واحده مربوط به نحوه تعیین قضات، منع صریحی برای جذب بانوان در مناصب مختلف از جمله وزارت و حتی ریاست جمهوری چه به معنای انتخاب شدن و چه انتخاب کردن وجود ندارد.

معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: جامعه باید تلاش مضاعفی انجام دهد تا حقوق زنان را استیفا کند. البته برای انتصاب زنان در مناصب قضایی نیز بنا بر ارجاع به منابع مُرجح، منع صریحی وجود ندارد.

جنیدی بیان کرد: از منابع اینگونه نمی‌فهمم که اگر زنی داوطلب قضاوت شد، باید او را منع کرد. در حوزه حقوق خصوصی نیز بیش از ۹۰ درصد حقوق زنان و مردان یکسان است، به طور مثال در بحث ارث و دیه تفاوت‌هایی وجود دارد که با راهکارهایی می‌توان نکات مد نظر را لحاظ و تامین کرد.

وی بیان کرد: بالای ۹۰ درصد موارد در حقوق خصوصی و مدنی یکسان است و فقط باید درست اجرا شوند. اگر بخواهم روی 2 حق تاکید کنم؛ یکی توانمندی معنوی و فرهنگی و دیگری توانمندی اقتصادی و مادی است. توانمندی فرهنگی را حق آموزش می‌دانم که از این نظر در شرایط خوبی قرار داریم؛ اما نیاز به تعمیق آموزش و مهارت‌آموزی به‌ویژه برای بانوان است.

معاون حقوقی رئیس جمهور تاکید کرد: منشا بخش دوم، ایجاد اشتغال است که هنوز نسبت اشتغال زنان نسبت به مردان وضعیت نامناسبی دارد. از بین ۲.۵ میلیون شغل، کمتر از یک میلیون شغل مربوط به زنان است. باید قدم‌های مثبتی چه در بخش دولتی و چه خصوصی برای زنان برداریم.

جنیدی تصریح کرد: هر انسانی برای توسعه فردی و اجتماعی به این 2 توانمندی نیاز دارد. در فقه نیز تشویق به کسب توانمندی‌های معنوی و مادی را مشاهده می‌کنید. وقتی استقلال مالی داشته باشید، در واقع پایه ایجاد شغل برای فرد و جامعه و همچنین ایجاد مالکیت است.

وی ادامه داد: حقوق در اسلام هیچ‌گاه محدودیتی از این منظر برای زنان ایجاد نکرده است و متاسف می‌شوم وقتی می‌بینم برخی به‌دنبال ایجاد محدودیت هستند.

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: از وزارت علوم می‌خواهم گسترش دانش و مهارت به‌نحوی غیر تبعیض‌آمیز و توسعه اشتغال را به‌شکل جدی مورد توجه قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061219

وب گردی

وب گردی