کاهش ۳ درصدی تعداد معلمان ابتدایی نسبت به سال گذشته

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد معلمان ابتدایی ۲۳۹ هزار و ۷۰۵ معلم بوده که نسبت به سال گذشته ۳ درصد کاهش داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان این وزارتخانه برگزار‌شد، اظهار کرد: شهادت سردار سلیمانی واقعه سخت و دشواری بود، اما شهادت این پر افتخار درس‌هایی را برای ما داشت و فرصت ارائه الگوی بسیار خوبی به ما ارائه داد. زمانی که دانش‌آموزان شهید همت‌ها و باکری‌ها را درک نکرده بودند، ما جلوه‌ای از یک انسان عطوف و مهربان مانند سردار سلیمانی را داریم تا بتوانیم آن را به دانش‌آموزان بشناسانیم.


وی با اشاره به رویکرد‌های معاونت ابتدایی ادامه داد: «کودک صاحب کرامت است»، «کودک بزرگسال نیست» و «مربی یک الگوست» سه طرحی هستند که به عنوان رویکرد معاونت ابتدایی ارائه می‌شود. به عنوان مثال در طرح 《کودک صاحب کرامت است》 آزمون‌های مقایسه‌ای و تستی که منجر می‌شود به مقایسه دانش‌آموزان با یکدیگر می‌شود را بررسی و حذف آزمون‌ها را در دستور کار قرار دادیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در رویکرد《کودک بزرگسال نیست》 باید در روش‌های تربیتی متناسب با ویژگی کودکان پیش برویم و امنیت روانی دانش‌آموزان مورد توجه قرار گیرد. این امر منجر شد روش‌های آموزش و تربیت را متناسب با مراحل‌ رشد و ویژگی‌های کودکان تغییر دهیم. همچنین محیط مدرسه باید شاداب و با نشاط باشد و امنیت روانی عاطفی و روانی باید برای دانش‌آموزان فراهم شود.

وی‌اضافه کرد: در رویکرد《 مربی نقش الگو دارد》باید توجه داشت آموزش از پرورش جدا نیست و ‌ معلم نقش تربیتی دارد. ابزار تاثیرگذاری مربی خلق نیکو و رحمت است. وزیر از ما خواستند در قالب بسته تحول حرکت را از حافظه محوری به مهارت محوری و چند ساحتی تغییر دهیم. ما نیز بسته خشونت زدایی را در این راستا در نظر گرفته‌ایم.


حکیم زاده بیان کرد: در دفتر دبستان و پیش دبستانی، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی معلمان، افزایش پوشش تحصیلی و عدالت آموزشی را دنبال می‌کنیم. در این راستا نرخ ثبت‌نام‌ ابتدایی‌ به ۹۸/۱۸ درصد در سال ۹۸ رسیده از سال ۹۲ تا ۹۸_۹۹ ، ۲۱۳ هزار کودک را به مدرسه بازگردانیم.


وی افزود: افزایش تعداد راهبران آموزشی را در دستور کار قرار داده‌ایم، این افراد به مناطق روستایی سرکشی کرده و آموزش روش‌های نوین آموزشی را به معلمان یاد می‌دهند و مشکلات دانش‌آموزان را برطرف می‌کنند. همچنین پست راهبران آموزشی‌ در آزمون استخدامی نیز مصوب شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در دوره پیش دبستانی شاهد تحولات بسیاری بودیم، مسئولان بر تعمیم دوره پیش دبستانی در مناطق محروم و دو زبانه تاکید دارند، در این راستا موفق شده ایم ۲‌بخشنامه برای ساماندهی فضاهای دولتی برای دوره پیش دبستانی را به مدارس ابلاغ کنیم. امیدواریم اعتبارات لازم برای این امر اختصاص پیدا کند، در مناطق محروم نرخ پوشش پیش دبستانی به ۵۶ درصد رسیده است.


وی‌خاطرنشان کرد: جشنواره هویت کودکان ایرانی در استان قزوین مبتنی بر ارزش‌ها و هویت‌های فرهنگی و دینی در دوره پیش‌دبستانی برگزار شد که قرار است در تمامی مقاطع اقدامات این چنینی انجام شود، همایش کشوری این جشنواره نیز قرار است در شهر شیراز برگزار شود.۷۷۱ هزار و ۶۰۱ هزار اثر در این زمینه دریافت کرده‌ایم و قسمت عمده آثار بازگویی قصه‌هایی بود که برای دانش‌آموزان خوانده شده یا بر اثر تخیل خودشان نوشته شده بود.


حکیم‌زاده اظهار کرد: جذب ۷۲ هزار و ۶۸۹ نوآموز پیش دبستانی در مناطق محروم و دو زبانه و کم جمعیت را شاهد بودیم. در دفتر عشایر معاونت آموزش ابتدایی توانسته‌ایم افزایش ۳۰ درصدی تعداد مدارس شبانه روزی را از ابتدای دولت شاهد باشیم.

وی‌با ذکر مثالی یادآور شد: به دلیل پهناور بودن استان سیستان و بلوچستان، برخی از دانش‌آموزان از زیر چتر آموزش عشایر خارج شده بودند و امکانات لازم را دریافت نمی‌کردند. به همین منظور به اتفاق همکاران اداری در سفری‌ به استان و بازدید میدانی، تصویب شد همه دانش‌آموزان استان تحت پوشش تحصیلی قرار بگیرند با این تصمیم ۱۸ هزار دانش‌آموز زیر نظر مدارس عشایری قرار گرفتند.


وی بیان کرد: در سال تحصیلی جاری ۸ میلیون و ۲۷۵ هزار و ۱۳۵ دانش‌آموز را در دوره ابتدایی ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به سال قبل ۲.۷ درصد افزایش داشته است.۳۴۵ هزار و ۴۱ دانش‌آموز اتباع در دوره ابتدایی داریم که ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. تعداد کلاس‌های دوران ابتدایی رشد ۳.۲ درصدی و تعداد مدارس ابتدایی رشد ۱.۳۸ درصدی داشته است. تعداد معلمان ابتدایی ۲۳۹ هزار و ۷۰۵ معلم بوده که نسبت به سال گذشته ۳ درصد کاهش داشته است.


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد کودکان بازمانده از تحصیل نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و در سال جاری توانسته‌ایم‌۳۶ هزار و ۴۴۴ کودک را جذب کنیم که افزایش ۱.۷ درصدی از جذب کودکان بازمانده از تحصیل را شاهد بودیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۸۵ هزار دانش‌آموز عشایری داریم که در ۱۲ هزار کلاس درس و ۶ هزار مدرسه تحصیل می‌کنند.

حکیم زاده اظهار کرد: ۴ هزار و ۱۶۷ هنرآموز در مناطق عشایری داریم، همچنین ۹۰۷ نفر در مراکز آموزش عالی پذیرفته شده‌اند. ۷۲ درصد معلمان عشایر نیز دارای مدرک تحصیلی کارشناسی هستند.

وی بیان کرد: در زمینه اجرای اساس‌نامه مدارس عشایری، رایزنی‌های لازم برای ردیف مستقل اعتباری صورت گرفته است، اکنون این مورد در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گرفته است و امیدواریم به تصویب نهایی برسد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: اینکه کودکان بازمانده از تحصیل در حاشیه شهرها هستند را قبول دارم اما برنامه انسداد مبادی تحصیلی فقط مختص روستاها نیست. مهاجرت در سال‌های قبل به علت خشکسالی مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است و شاهد جا‌به‌جایی تعداد زیادی از افراد بوده‌ایم. متاسفانه چنین مواردی از سوی وزارت کشور ساماندهی نمی‌شوند. در شهرستان‌ها شاهد افزایش ۷۰ هزار نفری جمعیت دانش آموزی بوده‌ایم که این امر از مهاجرت به شهرها ناشی شده است.

وی بیان کرد: آمارهای متناقضی از بازماندگی از تحصیل وجود دارد، متاسفانه مشخص نیست این آمارها از چه منبعی دریافت شده است‌، معاونت آموزش ابتدایی با هماهنگی ثبت احوال، آمار مربوط به موالید را با تعداد ثبت‌نام کنندگان تطبیق و آمار بازماندگان را استخراج می‌کند.


حکیم زاده با بیان اینکه یک کار پژوهشی انجام داده‌ایم و طبق اطلاعات میدانی مشخص شده فوت، جابجایی و معلولیت‌های شدید علت بازماندگی است اظهار کرد: تنها سه درصد به علت عدم دسترسی به معلم و مدرسه از تحصیل بازمانده بودند و عوامل بازماندگی از تحصیل بیشتر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و کامل در اختیار ما نیست. تقسیم وظایف بین دستگاه‌ها انجام شده و در جلسه اخیر وزیر رفاه و آموزش و پرورش مقرر شد این تفاهم نامه بزودی ابلاغ شود.

وی بیان کرد: تمامی مراکز پیش دبستانی باید مجوز خود را از آموزش و پرورش اخذ کنند. تحت پوشش قرار گرفتن این مراکز مهم است، در این راستا از همکاری دستگاه‌هایی مانند بهزیستی استقبال می‌کنیم.

حکیم‌زاده گفت: ما به دنبال تصدی‌گری نیستیم اما جلسات مشترکی برای ساماندهی تربیتی برگزار و تفاهم نامه‌ای در این زمینه در دست تدوین است که عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش آمادگی دارد تا در راستای کودکان کار با سمن‌ها همکاری بیشتری داشته باشیم، در صورتی که هم‌افزایی لازم با این افراد صورت گیرد، شاهد نتایج بهتری خواهیم بود.

وی اظهار کرد: برنامه مشترک تدوین سند با محوریت تربیت و تعالی دانش‌آموزان با بهزیستی، وزارت بهداشت و قوه قضائیه درحال پیگیری است و کارگروه مشترکی در این زمینه تشکیل شده است، این سند یکپارچه تعریف معاونت آموزش ابتدایی را از تربیت مشخص خواهد کرد.

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: هفته گذشته جلسه‌ای با سازمان امور اداری و استخدامی در راستای کمبود معلمان ابتدایی داشتیم ، در این جلسه اعلام شد میانگین کل برای محاسبه تعداد معلمان تعبیر درستی نیست، بلکه باید نسبت کلاس درس به معلم را در نظر بگیریم، در این راستا ستاد ساماندهی منابع انسانی با دستور وزیر آموزش و پرورش تشکیل شد و طی جلسه با حاجی میرزایی، مبنای محاسبه تراکم دوره ابتدایی نسبت کلاس درس به معلم در نظر گرفته شد.

وی اضافه کرد: باید از رقابت در میان دانش آموزان ابتدایی جلوگیری شود، در این راستا طرح آسیب شناسی جابربن‌حیان را داشتیم، اطلاعات تمامی دانش‌آموزان در این راستا جمع‌آوری شده است.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: یکی از آسیب‌های که دانش‌‌آموزان را تهدید می‌کند، رقابتی شدن بیش از حد دانش‌آموزان نسبت به یکدیگر بود، بر همین اساس در‌یکی از جلسات اخیر، دستورالعمل حذف رقابت و مسابقات کشوری در دستور کار قرار گفت. قرار شد جشنواره جابربن حیان صرفا مبتنی بر پژوهش باشد. همچنین جشنواره‌ی برای ارائه دستاودر‌های معلمان ابتدایی در نظر گرفته شده است.

حکیم زاده گفت: در طرح رتبه بندی برای معلمان پیگیری کردیم تا امتیازاتی را برای معلمان ابتدایی در نظر بگیرند، در این راستا کارگروهی برای اجرای طرح رتبه‌بندی در نظر گرفته شده که معاونت ابتدایی نیز عضو آن است و وضعیت معلمان ابتدایی را از این طریق پیگیری می‌کنیم.

وی با تاکید بر‌ حذف پیک نوروزی اظهار کرد: به هیچ عنوان پیک نوروزی نداریم و با توجه به دستاوردهای خوبی که در کتابخوانی و نوشتن داستان در سال گذشته داشتیم، روال داستان‌نویسی در سال جاری نیز همچنان برقرار است، با متخلفانی که تکالیفی در چارچوب پیک نوروزی به دانش‌آموزان دهند یا از آن‌ها هزینه بگیرند، برخورد می‌کنیم. ممنوعیت استفاده از کتاب‌های‌کمک درسی نیز همچنان برقرار است.

حکیم‌زاده افزود: بر ممنوعیت برگزاری مسابقات علمی مانند لیگ پایا، مسابقات کانگورو و مواردی از این قبیل تاکید داریم.

وی در پایان تاکید کرد: به عنوان آموزش ابتدایی با پدیده ای به نام homeschooling (تکلیف خانه) کاملا مخالف هستیم، مدرسه صرفا محلی آموزش نیست و فرصت دوستیابی و تعامل نیز در مدارس وجود دارد.

انتهای‌پیام/

کد خبر: 1061281

وب گردی

وب گردی