مرزی بین دانشگاه کارآفرین و جامعه‌محور قائل نیستیم/ تعریف  امتیازات اجتماعی، مالی و حقوقی بالا برای دانشگاه‌های موفق

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: دانشگاه کارآفرین و جامعه‌محور با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند؛ بنابراین هیچ مرزی بین دو نسل دانشگاه قائل نیستیم.

وحید احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تغییرات احتمالی در سیاست‌گذاری‌های علمی کشور با توجه به اعمال تحریم‌های علمی و اقتصادی از سوی آمریکا اظهار کرد: استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه‌ها چند محور دارد؛ نخست بحث قانونی است. باید مشوق‌هایی را برای مجموعه صنعت و جامعه در نظر بگیریم تا به سمت دانشگاه بیایند. همچنین باید برای دانشگاه‌ها، انگیزه ایجاد کنیم که خوشبختانه در هر دو قسمت، فعالیت‌های زیادی انجام گرفته است.

وی ادامه داد: بنا بر مقررات در آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی، یکی از امتیازهایی که برای استادان در نظر گرفته شده، ارتباط با صنعت است و آنها باید پروژه داشته باشند. در زمینه ارتقا، سختگیری‌های زیادی اعمال می‌شود، به‌طور مثال فرد برای ارتقا به‌ویژه از دانشیاری به استادی حتماً باید پروژه صنعتی داشته باشد. در مجموع امتیازات خوبی از این نظر به استادان داده می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور خاطرنشان کرد: در حوزه قانون‌گذاری، یک‌سری امتیازات در سال 94 و 95 به دستگاه‌ها داده شد؛ از جمله اینکه اگر با دانشگاه‌ها، قرارداد ببندند مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند. باید این موضوع مقداری تقویت شود و البته نظارت بیشتری صورت بگیرد. طبیعی است در شرایط تحریم، هم دانشگاه به جامعه و هم جامعه به دانشگاه نیاز دارد. اگر بستر لازم را فراهم کنیم و امتیازاتی به دو طرف بدهیم، در واقع تقاضا را تقویت کرده‌ایم. از سوی دیگر باید جامعه دانشگاهی را تقویت کنیم تا به سمت صنعت بروند که فکر می‌کنم زمینه‌های لازم در حال فراهم شدن است.

تعریف و استانداردسازی دانشگاه کارآفرین و جامعه‌محور

احمدی در مورد ابلاغ طرح تحول همکاری دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری با جامعه و صنعت از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مهرماه سال 98 بیان کرد: یکی از طرح‌هایی که مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با همکاری وزارت علوم پیش می‌برد و در واقع مأموریتی است که وزارتخانه به مرکز واگذار کرده، تعریف و استانداردسازی دانشگاه کارآفرین و جامعه‌محور است.

وی درباره اختلاف نظرها درباره ورود دانشگاه‌های ایران به نسل سوم؛ دانشگاه کارآفرین و چهارم؛ دانشگاه جامعه‌محور گفت: برخی فکر می‌کردند دانشگاه جامعه‌محور بعد از دانشگاه کارآفرین قرار می‌گیرد؛ اما تلقی ما این است دانشگاه کارآفرین و جامعه‌محور با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند. عنوان سندی که در حال تدوین نهایی بوده، دانشگاه کارآفرین و جامعه‌محور است؛ بنابراین هیچ مرزی بین دو نسل دانشگاه قائل نیستیم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور یادآور شد: حرف ما این است که باید چه کنیم و چگونه می‌توان کمک کرد دانشگاهی در مسیر جامعه‌محوری حرکت کند. در رده‌بندی دانشگاه‌ها و امتیازدهی به استادان باید ضریب تأثیری که در جامعه دارند را در نظر بگیریم و باید در قوانین، این موضوع را بگنجانیم. خوشبختانه در تعاریفی که برای دانشگاه کارآفرین و جامعه‌محور در نظر گرفته‌ایم، این موارد را لحاظ کرده‌ایم.

احمدی تأکید کرد: باید بدانیم اگر دانشگاهی بخواهد موفق باشد یا قرار باشد دانشگاهی را موفق بدانیم، چه شاخصه‌هایی را در نظر بگیریم؟ کدام دانشگاه می‌تواند ادعا کند پیشرو است؟ بحث فرهنگ‌سازی هم در جامعه نیز در این بین مطرح می‌شود. فرض کنید دانشگاهی بخواهد مشکلات جامعه را حل کند، طبیعتاً باید امتیازات اجتماعی، مالی و حقوقی بالایی را برای آن در نظر بگیریم.

وی در پایان گفت: در تعاریف ما، تمام موضوعات بررسی و آسیب‌شناسی شده و امیدواریم تدابیر حقوقی و ساختارهایی که در نظر گرفته‌ایم، لحاظ خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061294

وب گردی

وب گردی