دانشگاه نباید منفعل باشد/ هر دانشگاه یک دولت سایه است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دانشگاه‌هایی که جامعیت دارند و دانشکده های مختلفی دارند هر کدام بتوانند به مثابه دولت سایه باشند روند کشور را پیگیری کنند و ببینند چگونه می‌توانند برآن تاثیر مثبت بگذارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایس ایران قوی؛ مجلس قوی که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد درباره رابطه دانشگاه با سیاست گفت: در انتخابات مختلف اگر مفهوم دانشگاه سیاسی بهتر فهمیده شود تأثیرگذاری آن‌ بهتر درک می‌شود. دانشگاه نباید یک بخش منفعل از جامعه باشد بلکه باید نقش پیشرانه داشته و محرک جامعه در عرصه‌های مختلف باشد.

وی با تاکید براینکه دولت سایه یک حرکت عمومی و گفتمان است؛ اظهار کرد: لازم است خیزش عمومی برای تقویت روند و قوای کشور شکل بگیرد و برخی مواقع به روند آنها کمک می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دانشگاه‌هایی که جامعیت دارند و دانشکده های مختلفی دارند هر کدام بتوانند به مثابه دولت سایه باشند روند کشور را پیگیری کنند و ببینند چگونه می‌توانند برآن تاثیر مثبت بگذارند.

جلیلی با بیان اینکه سیاست یعنی ببینیم روندی که طی می‌شود ما را به آرمانمان نزدیک می‌کند یا نه عنوان کرد: نقش دانشجو این است که دیده‌بانی به موقع و صحیحی نسبت به موضوعات داشته و واکنش به موقعی داشته باشد. ویژگی حرکت‌های دانشجویی اخیر شاید این بوده که کنش به موقعی داشته است. زیرا کنش موثر در زمان خود اتفاق می‌افتد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره حرکت موثر دانشجویی گفت: آرمان‌خواهی در حرکت دانشجویی اهمیت پیدا می‌کند. نگاه به واقعیات و اهدافش دارد و میبیند روند فعلی کشور او را به اهدافش نزدیک می‌کند یا نه. زیرا اهمیت دارد که حرکت انجام شده شتاب لازم را داشته باشد.

جلیلی به ضرورت و اهمیت توجه به اتفاقات کشور تصریح کرد: نسبت به آنچه می‌گذرد نباید بی تفاوت باشیم. تحولات داخلی متاثر از برخی اتفاقات است. کشور با تحریم یک نوع روند را طی می‌کند ولی بدون آن نیز به گونه دیگری راه خود را طی می‌کند. درک ظرف زمانی بسیار مهم است.

وی به مسائل اقتصادی اشاره کرد و افزود: مسائل بانکی امروز در کشور مطرح است کسی که مجلس می‌رود باید برای آن نیز برنامه داشته باشد نه اینکه بعد از چهار سال به فکر آن بیفتد.

جلیلی درباره خلق پول گفت: کاندیداها باید بگویند این نقدینگی چگونه هدایت شود و به چه سمتی برود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان‌اینکه از واقعیات نباید دور بود و در عین حال نگاه آرمانگرایانه نیز باید داشته باشیم؛ گفت: ۵۰ درصد جمعیت کشور یک ریال تسهیلات نگرفته اند. اما برنامه چیست که وضعیت تغییر کند. ممکن است کسی بگوید ظرف یک سال این وضعیت را تغییر می‌دهد.

جلیلی گفت: رأی یعنی چک‌سفید امضا به نماینده تا سالی چهارصد هزار میلیارد تومان را امضا کند. کسی اگر با دقت وارد مجلس شود متفاوت است از فردی که بدون دقت وارد شود.

وی درباره نظام مالیاتی کشور اظهار کرد: کاندیداها باید پاسخ دهند برای مالیات قرار است چه اتفاقی بیفتد باید دید چه ابتکاراتی دارند که به مردم فشار نیاید. مثلاً سیاست گذاری های مالیاتی را تغییر دهد.

جلیلی‌گفت: چهارصد هزار میلیارد تومان سی درصد بودجه است و بقیه نیز برای شرکت‌های دولتی است. انتظار از نماینده است که ببینیم او برای این بخش نیز چه برنامه‌ای دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خصوصی سازی مشکلات زیادی دارد که روند غلط آن ممکن است در موارد دیگر اتفاق افتد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های دولتی رقم‌های زیادی در بودجه دارد. به طور مثال یک شرکت کوچک‌ زیر مجموعه‌های زیادی دارد که آن‌ها گردش مالی زیادی دارند. بر روی این بحث باید متخصصان نظارت داشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر مجلس نقش مثبت نداشته باشد ممکن است نقش منفی هم داشته باشد و بعد باید پاسخگو باشد.

وی با اشاره به ایجاد تعامل ایران با کشورهای دیگر عنوان کرد: تعامل باید گسترده باشد نه اینکه محدود شود. پانزده همسایه ایران ۲۲۰۰ میلیارد تومان تجارتشان است و در نزدیکی ایران هستند. کاندیداها باید بگویند با چه برنامه‌ای صادرات ایران را افزایش خواهند داد.

وی تصریح کرد: کاندیداها باید بگویند برای صادرات در چهار سال آینده چه می‌کنند و چه پیشنهادات و ابداعاتی دارند. نباید مزیت نسبی ایران به نقطه ضعف تبدیل شود.

جلیلی گفت: ستاره خلیج فارس با ۴۱ میلیون بشکه نفت فرصتی را برای ایران به وجود آورد که می‌توان از آن استفاده کرد.

وی گفت: مجلس قوی اگر با مختصات خوبی تعریف شود که بتواند کشور را به جلو ببرد و اهداف نقطه زنی داشته باشد مجلس خوبی خواهد شد. مجلس اگر موانع را بردارد موفق است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره انتخاب فرد اصلح اظهار کرد: باید بر اینکه به چه فزدی رأی دهیم تحقیق کنیم. اگر به وحدت در اولویت‌ها رسیدیم خود به خود وحدت در رأی هم به وجود می‌آید.

جلیل درباره تعدد لیست جبهه انقلاب گفت: انتخابات نباید شکل فست فودی پیدا کند. دانشگاه نباید بخشی از صاعقه غلط انتخاباتی باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتی وارد کار می‌شویم می‌گوییم موانعی وجود دارد که اینها از قبل بوده است. مجلس در قانون اساسی جایگاه مشخصی دارد. مجلس نقش تاییدی نسبت به وزرای کشور دارد. نقش تقنینی دارد که در برنامه بودجه خود را نشان می‌دهد.

جلیلی گفت: مجمع تشخیص برای این آمد که کمکی برای مجلس شورای اسلامی باشد. این مجمع جزو ابداعات امام(ره) بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061315

وب گردی

وب گردی