واحد بین الملل فرشتگان، یک  دانشگاه مسئله محور است/ جذب 120 دانشجو در 8 رشته

معاون آموزشی، پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل فرشتگان گفت: متاسفانه 90 درصد پژوهش‌ها در دانشگاه‌ها در قالب پایان نامه در قفسه کتابخانه‌ها خاک می‌خورد. پژوهش‌ها مسئله محور و نیازمحور نیستند؛ به دنبال این هستیم تا برای افراد کم توان و در راس آن‌ها دانشجویان ناشنوا پروژه‌هایی را تعریف کرده و نیازهای این دسته از افراد را مرتفع کنیم.

صادق رحمتی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره آخرین جزئیات جذب دانشجو در واحد بین‌الملل فرشتگان گفت: اولین ترم واحد بین‌الملل فرشتگان به صورت پایلوت آغاز شده است؛ هرچند مجوز 25 رشته را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ کردیم اما برای شروع فعلا جذب دانشجو در 8 رشته را در دستور کار داریم. ظرفیت جذب نیز حدود 15 نفر برای هر رشته است به این صورت که سه نفر شنوا (دانشجوی معمولی) و 12 نفر دانشجوی کم شنوا و ناشنوا هستند.

او با بیان این که در 8 رشته جذب دانشجو خواهیم داشت در خصوص این رشته‌ها توضیح داد: در مقطع کارشناسی در رشته‌های نقاشی، معماری داخلی، مترجمی زبان انگلیسی، علوم ورزشی، عکاسی با گرایش تبلیغات و در مقطع کاردانی نیز در 3 رشته فناوری اطلاعات- اینترنت و شبکه‌های گسترده، هنرهای تجسمی- گرافیک و هنرهای تجسمی – عکاسی جذب دانشجو خواهیم داشت.

ثبت‌نام تا دهم اسفند ادامه دارد

به گفته معاون آموزشی_پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل فرشتگان ثبت نام دانشجویان از دوشنبه (28 بهمن) آغاز شده و و تا دهم اسفند ادامه دارد.

او در ادامه در خصوص شهریه دانشجویان این دانشگاه نیز صحبت به میان آورد و گفت: هزینه‌های واحد فرشتگان به مراتب بیشتر از یک دانشگاه معمولی است؛ از آن جایی که مخاطبان دانشجویان ناشنوا و کم شنوا هستند باید آموزش‌های ویژه‌ای به اساتید خود ارائه دهیم بنابراین باید تجهیزات آموزش خاصی را به کار بگیریم. این در حالی است که تعداد دانشجویان بسیار محدود است.

رحمتی اضافه کرد: با این اوصاف شهریه دانشجویان واحد بین الملل فرشتگان همان شهریه معمولی دانشجویان در سایر واحدهای دانشگاهی است؛ از سوی دیگر این دانشجویان پس از پرداخت شهریه می‌توانند تاییدیه را از واحد بین الملل فرشتگان دریافت کرده و به سازمان بهزیستی مراجعه و درصدی از این شهریه را پس بگیرند. البته این که چند درصد توسط بهزیستی پرداخت شود هنوز نهایی نشده است.

او در ادامه اظهار کرد: میزان شهریه دانشجویان بر اساس سطح بندی واحدها، تعداد دانشجو و سایر فاکتورها محاسبه می‌شود و ما نیز به محض نهایی شدن رقم شهریه را اعلام می‌کنیم.

شرط جذب اساتید آشنایی قبلی و تجربه کار با ناشنوایان است

رحمتی در پاسخ به این سوال که آیا اساتید و اعضای هیئت علمی این دانشگاه نیز از ناشنوا و یا کم شنوا هستند گفت: بله ترجیح‌مان جذب اساتید کم توان است و در حال حاضر دکتر گیتی اولین استاد ناشنوا در کشور است که در این دانشگاه بطور تمام وقت جذب شده است. به طور کلی شرط جذب اساتید آشنایی قبلی و تجربه کار با دانشجویان ناشنوا است.

معاون آموزشی، پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل فرشتگان تاکید کرد: تا به امروز نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه دانشگاهی برای دانشجویان کم توان تاسیس نشده بود و واحد فرشتگان اولین واحد در خاورمیانه است. در آینده نیز به دنبال این هستیم تا برای افراد نابینا و سایر ناتوانی‌های که یک فرد می‌تواند داشته باشد نیز آموزش عالی ارائه دهیم.

رحمتی درباره خوابگاه نیز گفت: خوابگاه دانشجویی خواهران در حال راه‌اندازی است و برای دانشجویان پسر نیز در آینده نزدیک راه اندازی می‌شود.

او با بیان این که پیش از این افراد کمتوان از حقوق اولیه خود محروم بوده و از نظر روحی و روانی لطمه زیادی خورده بودند توضیح داد: در جامعه در این خصوص افراد کم توان فرهنگ سازی نشده است؛ این‌ها موضوعاتی است که مد نظر ماست و درصدد هستیم تا هم بعد آموزش و بعد معنوی فرهنگ سازی کنیم و خوشحال خواهیم بود که در کمترین زمان جامعه نسبت به این افراد هوشیاری داشته و آموزش‌های لازم را ببیند و با این افراد برخورد شایسته داشته باشند.

واحد بین الملل فرشتگان یک دانشگاه مسئله محور

معاون آموزشی، پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل فرشتگان در خصوص اقدامات پژوهشی نیز گفت: متاسفانه 90 درصد پژوهش‌هایی که در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد فقط در قالب یک پایان نامه در قفسه کتابخانه‌ها خاک می‌خورد. پژوهش‌ها مسئله محور و نیاز محور نیستند؛ کاری که در این واحد انجام می‌دهیم این است که برای افراد کم توان و در راس آن‌ها دانشجویان ناشنوا پروژه‌هایی را تعریف می کنیم که بتوانیم نیازهای این دسته از افراد را مرتفع کنیم.

او با ذکر مثالی توضیح داد: به طور مثال اگر یک فرد ناشنوا بخواهد به بانک مراجعه کند، باید یک فرد از خانواده او را همراهی کند تا خواسته خود را به متصدی بانک اعلام کند؛ یکی از پروژه‌هایی که به دنبال آن هستیم این است که سیستم و دستگاهی را را ایجاد کنیم که فرد ناشنوا روبروی این دستگاه ایستاده و با زبان اشاره خواسته خود را بیان کند. پس از آن یک پردازش تصویر انجام شده و در سوی مقابل فردی که که به عنوان مسئول بانک نشسته خواسته این فرد را به صورت تکس دیده و یا به صورت صوت می‌شنود.

رحمتی اضافه کرد: صوت طرف مقابل نیز تبدیل به تکس شده و برای فرد ناشنوا نمایش داده می‌شود. این یک پروژه مسئله محور است و می‌توانیم ادعا کنیم که تنها دانشگاه در کشور خواهیم بود که به صورت صد در صد مسئله محور و نیاز محور هستیم.

معاون آموزشی، پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل فرشتگان در پاسخ به سوالی مبنی بر امکانات ورزشی گفت: اینجا قبلا دانشکده تربیت بدنی واحد تهران مرکزی بوده است و یک زمین ورزشی بسیار زیبا و با انواع امکانات در این واحد دانشگاهی وجود دارد. از بابت امکانات ورزشی با واحد تهران غرب (ساختمان پیامبر اعظم) نیز هماهنگی‌های لازم انجام شده تا از امکانات ورزشی آن ها از قبیل استخر و .. استفاده کنیم.

او در پایان تاکید کرد: از نظر آموزشی نیز الگوی‌مان دانشگاه گلودت آمریکا با 150 سال قدمت است و به مرور امکانات پیشرفته و مدرن را در این واحد ارائه خواهیم کرد. یک میلیون ناشنوا در کشور حضور دارند و در این بین متقاضیان تحصیل در دانشگاه تا دهم اسفند فرصت دارند تا به صورت حضوری در واحد ناشنوایان حضور پیدا کرده و ثبت نام خود را انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061332

وب گردی

وب گردی