درخشش ایران طی یک سال گذشته در زمینه علم و فناوری

طی یک سال گذشته محققان، دانشمندان و مهندسان ایرانی به افتخارات و شاهکارهای برجسته‌ای در حوزه علم دست یافته‌اند؛ در همین راستا، برخی از این دستاوردها را در قسمت آخر این گزارش معرفی خواهیم کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ایران در سال 2019 دستاوردهای چشمگیری در زمینه علم و فناوری اعم از برگزاری جلسات علمی قابل توجه، سمپوزیوم‌ و همایش‌ها، صادرات محصولات بیودارویی تولید ایران دریافت جوایز در عرصه‌های مهم بین المللی، کسب موفقیت در زمینه‌های مختلف نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی و بسیاری موفقیت‌های دیگر داشته است.

اکتبر2019:

برنامه پیشگیری از آلزایمر رونمایی شد

محققان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با همکاری دانشگاه صنعتی شریف از برنامه پیشگیری از آلزایمر در 8 اکتبر 2019 رونمایی کردند. نسیبه زنجاری با همکاری تیم تحقیقاتی دانشگاه صنعتی شریف با حمایت دفتر تحولات فناوری سلامت، این برنامه را برای کاهش سرعت حافظه و استقلال ایجاد کرد.

دمانس و آلزایمر اختلالات بسیار ناتوان کننده‌ای هستند که به کیفیت زندگی فرد مبتلا آسیب جدی می‌رسانند. هرچه این اختلالات با گذشت زمان به تدریج بدتر شوند، این روند برای افراد مبتلا و عزیزانشان بسیار نگران کننده است.

محققان دانشگاه آزاد از نانوذرات کروی برای ریشه‌کن کردن تومورهای سرطانی استفاده کردند

محققان دانشگاه آزاد اسلامی موفق به از بین بردن تومورهای سرطانی از طریق توزیع ذرات یکنواخت و استفاده از سیستم جدید تحویل دارو شده اند.

آرزو سوداگر پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در این زمینه گفت: در سال‌های اخیر استفاده از دفع‌کننده‌های آهن از جمله دفرازیروکس در درمان سرطان در حال گسترش است، در این پژوهش سامانه دارورسانی حساس به pH بر پایه نانوذرات مزو متخلخل سیلیکا با پوشش دندریمری و درهم آمیخته شده با گلوکورونیک اسید به منظور دارورسانی کنترل شده و هدفمند دفرازیروکس به سلول‌های سرطانی طراحی شد.

مهندسان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین ربات های صنعتی ، نجات دهنده و نظامی را توسعه دادند

فربد فخرآبادی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، درباره ویژگی‌‌های خودروی برقی کوآدرو تشریح کرد: از مشخصات اصلی این طرح حجم کوچک خودرو است که معادل یک سوم خودروهای سواری بوده و قابلیت پارک آسان و مانوری بالا را داراست. سرعت بیشینه آن با توجه به نیاز شهری تعیین و برد بیشینه آن با هربار شارژ بیش از میانگین سفرهای شهری در کلان شهرها خواهد بود.

خودروی برقی کوآدرو شامل طراحی و ساخت پلتفرم قابل تولید انبوه خودرو برقی سایز کوچک که در تعریف استاندارد ملی به نام کوادریسایکل شناخته می‌شود تعریف شده است که دارای وزن کمتر از 400 کیلوگرم بدون پک باتری و توان بیشینه قوای محرکه 15 کیلو وات خواهد بود.

ربات متحرک صنعتی با بازو از دیگر محصولات دانش‌‌بنیان واحد قزوین بوده که دارای یک پایه متحرک چهار چرخ همه جانبه با سرعت 8.1 متر برثانیه، دارای بازو با 5 درجه آزادی برای برداشتن و گذاشتن 700 گرم بار، بهترین سیستم کامپیوتری هشت هسته‌‌‌ای با توانایی پردازش به روش‌‌‌‌‌‌‌های هوشمند یادگیری عمیق، سیستم مکانیکی و الکترونیکی کنترل ربات 100 درصد ساخت مرکز تحقیقات مکاترونیک واحد قزوین بوده که برمبنای نرم‌‌افزارهای کنترل خودکار هوشمند ( بینایی ، راهبری و کنترل بازو) توسط مرکز تحقیقات مکاترونیک واحد قزوین MRL طراحی شده است.

دانشجویان ایرانی در ITE 2019 موفق به کسب 6 مدال شدند

دانشجویان ایرانی شش مدال را در نمایشگاه بین المللی اختراع و تجارت (ITE 2019) در لندن، انگلستان دریافت کردند.

دبیر چهارمین جشنواره دانشجویی ابن سینا، مهدی رشیدی جهان اعلام کرد که دانشجویان ایرانی در ITE 2019 موفق به کسب دو مدال طلا، دو نقره و دو برنز شدند.

مهدیس میرزایی و غزل قالجوقی از مشهد، کیان میرآفتاب زاده، علی تکین کلهر، رضا هاشمیان و طناز نویدی از تهران موفق به کسب مدال طلا شدند. مهرو منصوری، نیکی قبائی، پرناز میردهقانی، و غزل زارع از تهران و سید ماهان طباطبایی از بندر عباس موفق به دریافت مدال نقره و علیرضا قدیمی از شهریار و یاسمین زینب رضایی از کرج موفق به کسب مدال برنز شدند.

طراحی لباس هوشمند سربازان با استفاده از ۱۲ سنسور

گروهی از محققان کشور موفق به طراحی و ساخت لباس‌های هوشمند برای سربازان شدند و به گفته آنها این لباس با ۱۲ سنسور علاوه بر مونیتورینگ علائم حیاتی، پوتین آن نیز قادر به اسکن رادیواکتیو و مین است.

امیر عباس محمدی، رئیس پروژه توضیح داد که علائم حیاتی و موقعیت جغرافیایی روی LCD نمایش داده می‌شود. وی اظهار داشت که نمونه اولیه شامل سه بخش پوشاک، دستکش و چکمه است که هر یک از آنها توانایی های خاصی دارند. در مرحله اول ، دستکش هایی را برای کوهنوردان معرفی کردیم می توانند گرمای هوا را در دمای منهای 40 درجه تأمین کنند. همچنین در مناطقی بدون سیگنال علائم حیاتی و نشانه های جغرافیایی را برای کوهنورد فراهم می‌کنند.

این محقق پوتین‌های ساخته شده برای لباس هوشمند سربازان را مجهز به اسکنر دانست و اضافه کرد: اسکنر موجود در پوتین می‌تواند مین‌ها و مواد رادیو اکتیو را تا شعاع 5 متر از سطح اسکن کند. وی با بیان اینکه این طرح در مسابقات جهانی اختراعات ترکیه (ISIF,19) موفق به کسب رتبه سوم شد، توضیح داد: در این مسابقات 400 تیم و 1000 مخترع از 30 کشور حضور داشتند.

12 سنسور لباس می‌توانند پالس، فشار خون، رطوبت، دما، مختصات، فاصله و همچنین نور را اندازه گیری کنند. همچنین برای عملکردهای مختلف به لیزر مجهز شده است.

اعضای هیئت علمی دانشگاه شهرکرد داروی موثر را برای معالجه سرطان معده تولید کردند

اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد داروی مؤثر برای معالجه سرطان معده ایجاد کرده‌اند. تست‌های بالینی داروی مؤثر در درمان سرطان معده با همکاری دو تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهرکرد انجام شده و نتایج گزارش این تحقیق در مجله «Molecular Liquids» از انتشارات «ELSEVIER» با ضریب تأثیر ۵ به چاپ رسیده است.

فرهنگ تیرگیر عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با اعلام این خبر اظهار کرد: «با توجه به اینکه در درمان سرطان از روش‌های شیمی درمانی استفاده می‌شود و در این روش به همراه ازبین‌رفتن سلول‌های سرطانی، تعدادی از سلول‌های سالم نیز از بین رفته و این رخداد موجب بروز عوارض جانبی درمان سرطان و موفق نبودن درمان و در نهایت مرگ بیمار می‌شود؛ بنابراین در این دارو از اسکلت ساختاری آمینواسیدها به‌عنوان ترکیبات بیولوژیک و سازگار با بدن انسان برای تثبیت گروه عاملی حلقوی ۲ و ۵-دی کتو بی پیرازین‌ها بهره گرفته شد.»

وی اعلام کرد که «تأثیرات این دارو روی پیکربندی و فعالیت ساختاری آنزیم پروتئاز (Chymotrypsin) و سلول‌های سرطانی معده به روش‌های مختلف بررسی شد.»

نوامبر2019:

تیم دانشگاه آزاد قزوین در روبوکاپ آسیا و اقیانوسیه 2019 در رده دوم قرار گرفت

تیم رباتیک محققان جوان و نخبه دانشگاه آزاد قزوین مقام دوم ربوکاپ آسیا و اقیانوسیه 2019 را که از 6 تا 11 نوامبر در مسکو، روسیه برگزار شد، به دست آوردند.

تیم قزوین از جمله کاظم فیرومندی، محمدحسین دلاوران، سهیل خطیبی، پیمان فلاح زاده، ابوالفضل عشایری، حامد محمودی، مریم عباسی دستجردی و فائزه کاظمی در روبوکاپ آسیا و اقیانوسیه 2019 موفق به کسب مقام دوم شدند.

این تیم در رده های مختلف مسابقات جهانی رباتیک در مونترال، کانادا مقام های اول و دوم را کسب کرد، همچنین با شش امتیاز موفق به کسب مقام دوم آسیا اقیانوس آرام (در جزیره کیش) شد.

محققان ایرانی سیستم تعیین ساختار داخلی استخوان را توسعه دادند

محسن احمدی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، گروه مهندسی پزشکی، سیستمی را توسعه داده که می تواند ساختار داخلی استخوان را در طول یک مسیر تعیین کند.

احمدی با همکاری سایر محققان وسیله‌ای را تولید کرد که ساختارهای داخلی استخوان را حین جراحی مشخص کند، این دستگاه وسیله‌ای برای تعیین ساختارهای داخلی استخوان طی عمل جراحی ایمپلنت و دستگاهی برای تعیین ساختارهای داخلی استخوان با استفاده از تغییرات فشار جت مایع است.

براساس توضیحات ثبت اختراع، دندان‌های طبیعی ممکن است در نتیجه بیماری‌های دندانی یا تروما از بین بروند که باعث می‌شود با ایمپلنت دندان جایگزین شود. ایمپلنت دندان ممکن است در استخوان فک پایین یا فک بالا قرار گیرد.

کسب رتبه اول در تحقیقات هوش مصنوعی در غرب آسیا

براساس داده های منتشرشده توسط مجله سایمگو، جمهوری اسلامی ایران از نظر تعداد مقالات در زمینه هوش مصنوعی (AI) در سال 2018 در رتبه نخست قرار دارد.

تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که ایران با 1813 مقاله، در بین سایر کشورهای منطقه در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی در سال 2018 مقام اول و پس از آن ترکیه با 1،678 تحقیق جایگاه دوم را به‌دست آورده است.

محقق ایرانی مواد پلیمری دوستدار محیط زیست برای صنعت بسته بندی ایجاد می کند

محققان ایرانی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر مواد پلیمری سازگار با محیط زیست ایجاد کرده‌اند که قابل استفاده در قطعات ساختمانی، بسته بندی مواد غذایی و صنایع پزشکی است.

«مهسا نعمت الهی» مجری طرح در این باره گفت: حجم بالای مصرف مواد پلیمری مصنوعی و عمر تخریب پذیری طولانی ‌مدت آنها و به دنبال آن، نگرانی ناشی از بحث آلودگی محیط ‌زیست موجب شده تا تلاش‌هایی برای استفاده از مواد زیست‌تخریب‌پذیر صورت گیرد.

وی «پلی‌لاکتیک‌اسید» (PLA) را پلیمری زیست تخریب پذیر با منشأ طبیعی توصیف کرد و ادامه داد: این ماده به رغم ویژگی‌های بالقوه، به دلیل شکنندگی محدویت مصرف دارد و برای بهبود مقاومت در برابر شکنندگی این پلیمر، راهکارهایی ارائه شده که هر یک مشکلاتی را به همراه دارد.

این پژوهشگر با بیان اینکه این لاستیک از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و خود منشاء طبیعی دارد، افزود: محصول نهایی در صورت برخورداری از مورفولوژی مناسب، مقاومت به ضربه بالایی داشته و همچنان زیست سازگار خواهد بود.

دسامبر2019:

دانشجویان دانشگاه شریف برنده جایزه ICSR 2019

دانشجویان ایرانی دانشگاه شریف برای طراحی ربات اجتماعی هوشمند فیلی شکل مایا، جایزه ویژه یازدهمین کنفرانس بین المللی استفاده مجدد از نرم افزارها و سیستم ها (ICSR 2019) را کسب کردند.

الهام رنجکار و رامان رفعت نژاد و علی آموزنده نوباوه به سرپرستی دکتر علی مقداری و دکتر مینو عالمی (استادان راهنما) از برندگان جایزه بودند.

یازدهمین کنفرانس بین المللی رباتیک اجتماعی« ICSR 2019 »، 26 تا 29 نوامبر در مادرید اسپانیا برگزار شد.

محققان ایرانی نانولوله‌های کربنی را تولید می‌کنند که باعث افزایش راندمان سلول‌های خورشیدی می‌شود

پژوهشگران دانشگاه شهید مدنی آذربایجان طی طرحی موفق شدند با اعمال نانولوله‌های کربنی به درون ساختار سلول‌های خورشیدی پروفسکایتی، بازدهی تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی را در این نوع سلول‌های خورشیدی به بیش از ۱۷ درصد افزایش دهند.

سمیرا آقبلاغی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، هدف از انجام این طرح را استفاده از نانولوله‌های کربنی در جهت افزایش بازدهی سلول‌های خورشیدی پروفسکایتی عنوان کرد.

محققان ایرانی بیوسنسور را برای تشخیص آنتی بیوتیک‌ها در صنایع غذایی طراحی کردند

محققان پژوهشگاه علوم و صنایع غذایی موفق به طراحی یک بستر مبتنی بر کریستال مایع برای تشخیص بالای تتراسایکلین شدند.

اسماء وردیان مجری طرح اعلام کرد که استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک‌ها در تولید محصولات دامی می‌تواند منجر به مقاومت آنتی بیوتیک، واکنش‌های آلرژیک و آسیب به کبد و دندان شود.

براساس تحقیقاتی که نتایج آن در مجله Talanta منتشر شده است، تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک با طیف گسترده است که در درمان انسان و حیوان مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده بیش از حد از آن می‌تواند منجر به تجمع آنها در مواد غذایی حیوانی شود.

محققان ایرانی برای زخم‌های مزمن لباس اختراع کردند

محققان دانشگاه تربیت مدرس نوعی پانسمان را اختراع کرده اند که می تواند برای بهبود زخم های مزمن استفاده شود و نیازی به تغییر آن نیست.

حامد باقری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، اعلام کرد که این پانسمان قابل تجزیه و انعطاف پذیر باعث بهبودی زخم می‌شود و از مواد طبیعی، پلی لاکتیک اسید و پلی اتیلن گلیکول ساخته شده است. به گفته وی این زخم پوش‌ها با دارا بودن قدرت حمل انواع داروهای مورد نیاز، زمینه را برای ترمیم و بهبود زخم های حاد مانند زخم های سوختگی، زخم بستر و زخم های دیابتی فراهم می کند.

ردیابی فلزات سنگین در آب آشامیدنی

محققان دانشگاه تهران حسگر مبتنی بر تلفن‌های همراه ایجاد کرده اند که با استفاده از رنگ سنجی می‌توان حساسیت تشخیص جیوه را بهبود بخشید.

محققان دانشگاه تهران، سمیرا ساجد، فاطمه عارفی، محمدرضا کلاهدوز و محمد امین صادقی با استفاده از یک ماده سه بعدی سبک وزن، وسیله‌ای طراحی کردند که به هر تلفن هوشمند وصل و با اجزای نوری یکپارچه می‌شود.

این سامانه می‌تواند فلزات سنگینی مانند «جیوه»، «سرب» و «آرسنیک» را از منابع آبی چون «آب معدنی»، «آب دریاچه‌ها»، «آب چاه‌های کشاورزی» و «استخرهای پرورش ماهی» شناسایی کند.

ایجاد سیستم پاراکلرینگ برای افراد مبتلا به آسیب نخاعی

دانشمندان دانشگاه علم و صنعت ایران پروتزهای موتورعصبی و سیستم پاراکلینگ را به عنوان یک وسیله کمک کننده بازسازی کرده و عملکردهای از دست رفته در نتیجه آسیب عصبی را بازیابی می کنند.

سیستم پاراکلینگ با پشتیبانی معاون ریاست جمهوری علوم و فناوری در مرکز فناوریهای عصبی ایران دانشگاه علم و صنعت ایجاد شده است.

این سیستم به افراد آسیب دیده نخاعی کمک می کند تا از عضلات خود با تحریک عصبی و عضلانی استفاده کنند. همچنین از بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان، زخم بستر، عفونت کلیه و مثانه، نارسایی قلبی عروقی و غیره جلوگیری می‌کند. دانشمندان ایرانی گامهای اساسی در توسعه علوم اعصاب برداشته اند و این دستاورد آماده ورود به بازار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061337

وب گردی

وب گردی