آموزش کار و فناوری در کتاب‌های درسی سهمی ندارند

مشاور علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در تولید مفاهیم درسی بر اساس برنامه درسی ملی، باید سهم آموزش‌های مربوط به کار و فناوری‌ را در دوران ابتدایی به‌طور جدی افزایش پیدا کند.

محمود امانی طهرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه همسوسازی کتا‌ب‌های درسی از سال ۹۰ تا ۹۷ انجام شد اظهار کرد: بر اساس آن کتاب‌های درسی با سند تحول بنیادین و سند درس ملی همسو شدند.

وی با اشاره به ۵ محور هم‌‌سوسازی کتاب‌های درسی اظهار کرد: یکی از این محور‌ها تاکید داشت که به الگوی هدف‌‌گذاری برنامه درسی ملی تقرب پیدا کنیم. این الگوی هدف گذاری شامل تفکر، ایمان، علم، عمل واخلاق بود.

مشاور علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه از همسوسازی در راستای کاربست آموخته‌ها در موقعیت جدید اشاره کرد و گفت: در کتاب‌های درسی تلاش کردیم وجه کاربست آموخته‌ها تقویت پیدا کند که بخشی از آن شامل آموزش‌های مهارت‌ها و جنبه‌های مختلف اهداف مهارتی آموزش می‌شود.

وی اظهار کرد: تقویت فرهنگ و جلوه‌های فرهنگ و تمدن اسلامی در کتاب‌های درسی را در دستور کار داشتیم که در این زمینه اقدامات لازم با جدیت پیش رفت و بهبود پداگوژیک (هنر یا علم وجودی‌یک معلم) کتاب‌ها صورت گرفت تا در حوزه علم و هنر نیز یادگیری دانش‌آموزان از طریق کتاب‌های درسی بهبود پیدا کنند.

به گفته امانی تهرانی، تعدیل حجم کتاب‌ها و متناسب‌سازی آن از جمله محورهای همسو‌سازی کتاب‌های درسی با توجه به سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه بعد کار بست‌ آموخته‌ها در موقعیت جدید در کتاب‌‌های درسی جدید در حال تقویت است خاطرنشان کرد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در دوره انطباق یعنی تولید مفاهیم درسی بر اساس برنامه درسی ملی، باید سهم آموزش‌های مربوط به کار و فناوری‌ را در دوران ابتدایی به‌طور جدی افزایش پیدا کند؛ زیرا این بخش از جمله بخش‌های نوآورانه اسناد تحولی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است. به دلیل آنکه سهم آموزش کار و فناوری در‌ گذشته در نظر گرفته نشده بود، در حال حاضر سهم کافی به آن اختصاص پیدا نکرده است.

مشاور علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در دوره همسو‌سازی نیز به دنبال آن نبودیم که کل برنامه درس ملی را اجرا کنیم، بلکه می‌خواستیم برنامه‌های موجود را بهبود ببخشیم، اگر چه سهم کار و فناوری مهارتی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده اما آنچنان که باید به این سهم افزوده نشده است.

وی با ذکر مثالی یادآور شد: کتاب کار و فناوری به پایه ششم اضافه شده است، کتب‌های حرفه و فن به کتاب‌‌های کار و فناوری در پایه هفتم تا نهم تبدیل شد اما افزایش این سهم تمرکز و فعالیت بیشتری را می‌طلبد.

امانی تهرانی بیان کرد: در دوره ابتدایی مباحث‌کار و فناوری و مهارتی باید به طور جدی و به صورت یادگیری تلفیقی دانش‌آموزان در زمینه سواد کارآفرینی، اشتغال و سواد اقتصادی صورت گیرد، در نهایت این مباحث باید در برنامه تولید مفاهیم وارد آموزش‌های جدید سازمان پژوهش شود.

وی اظهار کرد: آموزش مهارت و کار و فناوری در دوره اول و دوم متوسطه باید به پودمان‌های مستقل و توانمندسازی تبدیل شود تا مدرسه آنها را انتخاب و اجرا کند. باید توجه داشت این امر به صورت یکسان در کل کشور اجرا نخواهد شد‌. تفاوت های جنسیتی، مشکلات، منطقه ها و امکانات مختلف منجر می‌شود که این بخش‌ها به‌صورت انتخابی از سوی مدارس پیش‌رود، به همین منظور از بوم برای مدارس بسیار مناسبی به شمار می رود. این بستر باید توسعه پیدا کند حتی می‌تواند تابستان ها را نیز در بر بگیرد.در چنین شرایطی پتانسیل خانواده‌ها و انجمن‌های محلی خیرین برای احیای تابستان مدرسه ها باید از بلقلوه به صورت بلفعل تبدیل شود.

مشاور علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه مفید بودن آموزش مغفول مانده است خاطرنشان کرد: نباید به مفید بودن آموزش تنها از دیدگاه نفع گرایانه نگریست، مدرسه باید با دیدگاه رئالیستی چارچوب شناختی درست داشته باشد و موضوعات مختلف را مورد توجه قرار دهد. یعنی به گونه‌ای نباشد که به دنبال کاربرد آموزش در مفاهیم درسی باشیم. این آموزش در چارچوب شناختی فرد درباره خود، جهان پیرامون خود حائز اهمیت است و باید جزوی از برنامه درسی مدارس قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061340

وب گردی

وب گردی