استدلال ترامپ حتی برای کنگره هم قابل قبول نبود

نشست تخصصی با عنوان «بررسی ابعاد حقوقی ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی‌ المهندس» با حضور سه مقام قضایی از عراق، قاضی ضاری جابر فرهود (مدیرکل اصلاحات قانونی وزارت دادگستری جمهوری عراق)، امین هاشم (مدیرکل وزارت دادگستری جمهوری عراق) و رزاق العبیدی (معاون کانون وکلا جمهوری عراق) و برخی دیگر از کارشناسان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، امین هاشم مدیر کل وزارت دادگستری جمهوری عراق در نشست تخصصی "بررسی ابعاد حقوقی ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی،ابو مهدی المهندس و یاران شهیدشان" که به همت مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها دیروز دوشنبه 28 بهمن 98 برگزار شد گفت: آمریکا در توجیه ترور سردار سلیمانی استدلال کرده است که او در حال تدارک حمله به نیروهای آمریکایی بوده است.

در این جلسه فواد ایزدی مدیرعامل مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها گفت: «نشست حاضر جهت بررسی ابعاد حقوقی ترور سردار شهید سلیمانی توسط دولت آمریکا است. دولت آمریکا معمولا ترورهای را که انجام می دهد قبول نمی کند. اما در این مورد به صراحتا این امر را پذیرفته است. سپس علیرضا مظلوم مدیر گروه حقوق خصوصی گفت: « ترور سردار سلیمانی و یاران شهیدش جا دارد که از لحاظ حقوقی بررسی شود. از این رو در کارگروه حقوق خصوصی برگزاری این نشست با حضور مهمانان عراقی به تصویب رسید. از آقای دکتر عباسی معاون محترم وزارت دادگستری نیز جهت مساعدت های لازم تشکر می کنم».

در ادامه نشست قاضی ضاری جابر فرهود مدیر کل اصلاحات قانونی وزارت دادگستری جمهوری عراق و مسئول پرونده شهید قاسم سلیمانی در عراق ضمن عرض سلام و تسلیت شهادت سردار سلیمانی با بیان اینکه در ابتدا لازم میدانم از استقبال گرم جمهوری اسلامی ایران تشکر کنم افزود : ما از روزی که وارد ایران شدیم تلاش کردیم تمامی جوانب موضوع ترور سردار سلیمانی را بررسی کنیم. جلسه امروز نیز جزئی از این ماموریت ما در تهران است. این حق اساتید حقوق است که از پیگیری های انجام شده این پرونده با خبر شوند. وی ادامه داد : دستگاه قضایی عراق از همان لحظه اول تمام تلاش خود را انجام داد، هیئت قضایی به محل حادثه اعزام شدند تا از شواهد موجود را بررسی کنند. مرحله بعدی تدوین وثبت اظهارت نیروهای امنیتی فرودگاه بود.

ضاری جابر فرهود افزود : یک تحقیقات مستقلی هم توسط وزارت کشور جمهوری عراق در حال انجام است. در انجا یک کارگروه حقیقت یاب شکل گرفته است. این کارگروه تحقیقات خود را شروع کرده است. زمانی که نتایج مشخص شود ما کسانی را که اطلاعات ورود سردار سلیمانی از سوریه به عراق را در اختیار آمریکا قرار داده اند را خواهیم شناخت. وی در ادامه بیان کرد: «پیگیری این موضوع بر عهده قوه قضاییه عراق است. جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند با حضور یک هیئت حقوقی پیگیر این موضوع باشد. در دیدار با معاون وزیر دادگستر ایران ما درباره ایجاد یک کارگروه مشترک به توافق رسیدیم. ما از میزان ناراحتی ملت ایران از این موضوع آگاه هستیم اما تحقیقات قضایی در عراق نیاز به زمان دارد. مطمئن باشید که دستگاه قضایی عراق هیچ کوتاهی در این زمینه نخواهد داشت».

امین هاشم مدیر کل وزارت دادگستری جمهوری عراق ضمن تشکر از دعوت مجمع بین المللی اساتید مسلمان دانشگاه ها گفت: «اساتید حقوقی حاضر دارای تجربه های زیادی در مسائل حقوق و حقوق بین الملل هستند. هدف من از حضور در جمع شما بهرمندی از نظرات و دیدگا های شما است. چرا که موضوع یک موضوع جدید و پیچیده ای است. وی خاطر نشان کرد : بحث رجوع به حقوق بین الملل برای پیگیری این موضوع بسیار مهم است اما ما می دانیم که قدرتهای بزرگ از جمله امریکا در تدوین این حقوق تاثیر زیادی داشته اند و برای جلوگیری از زیان به خودشان راههای مختلفی را ایجاد کرده اند از جمله ایجاد حق وتو.

مدیر کل وزارت دادگستری عراق ادامه داد: «ایالات متحده آمریکا در توجیح این جنایت بحث دفاع از خود را مطرح کرده است و استدلال کرده است که سردار سلیمانی در حال تدارک حمله به نیروهای آمریکایی بوده است. وی افزود : با توجه به منشور ملل متحد کشورها در دو صورت مجاز هستند هستند که از خود دفاع کنند. در حالت اول در صورتی که یک دولت یا یک کشور خطری باشد برای امنیت وصلح بین الملل .در حالت دوم یک کشور زمانی که به یقین برسد یک خطر قریب الوقوع کشورش را تهدید می کند می تواند اقدام نظامی انجام دهد و این موردی هست که آقای ترامپ به آن اشاره می کند. اما این استدلال آن قدر ضعیف است که حتی کنگره آمریکا را متقاعد نکرده است.آقای امین هاشم در ادامه بیان کرد : سردار شهید سلیمانی به دعوت رسمی نخست وزیر عراق به کشور ما سفر کرده بود و ماموریت آن ارسال پیام صلح بود نه جنگ. هیچ گونه شواهدی وجو ندارد که همراهان شهید سلیمانی مسلح هستند و قصد انجام عملیات نظامی را داشته اند. وی همچنین ادامه داد : آنها با خود نه سلاح به همراه داشته اند و نه مهمات. طبق معاهده امنیتی که بین عراق و آمریکا ایجاد شده است نیروهای نظامی آمریکا حق پوشیدن لباس نظامی و داشتن سلاح را دارند اما حق استفاده از آن و انجام عملیات نظامی منوط به اجازه حاکمیت عراق است».

در ادامه این نشست جواد طهماسبی قائم مقام حقوقی قوه قضاییه با بیان اینکه برای پیگیری حقوقی این موضوع دو راهکار وجود دارد ادامه داد: اول راهکار داخلی است که کشورهای عراق، ایران و امریکا صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارند. این راهکار به دلیل اصل مصونیت روسای کشورها به جای نخواهد رسید. راهکار دوم ارجاع به دیوان کیفری بین المللی است طبق ماده 6 اساسنامه این دیوان می توان این اقدام آمریکا را تجاوز محسوب کرد و به عنوان یک جنایت اثبات شود. وی افزود : درست است که این سه کشور عضو ای سی سی نیستند اما در بند 3 ماده 13 که از ان به عنوان صلاحیت موضوعی یاد می شود دولتی که در آن جرم رخ داده است می تواند برای رسیدگی به این موضوع خاص به ای سی سی مراجع کند. دیوان کیفری بین المللی صلاحیت بررسی این موضوع خاص را خواهد داشت. ارجاع موضوع به ای سی سی به نظر می رسد بهترین گزینه باشد.

پس از آن شهبازی رییس کانون وکلا ضمن اشاره به پی گیری این موضوع از طریق افکار عمومی مردم جهان ادامه داد : بنده در این مدت متوجه نگرانی عمیق مردم و حقوقدانان کشورهای مختلف جهان به عدم تعهد آمریکا به حقوق و معاهدت بین المللی شده ام. حتی حقوقدانان کشورهای غربی و آمریکا نیز از این عمل نگران هستند. ما باید از این فضا استفاده کنیم. وی افزود: ما باید دو مطلب را پیگیری کنیم. ابتدا مسئله حاکمیت قانون در عرصه بین الملل است. شاید مهمترین دستاورد بشر همین حاکمیت قانون باشد. الان فرصت ان رسیده است که قانون حاکمیت کند. در مرحله دوم استفاده از قرارداد امنیتی عراق و امریکا هست. الان بهترین زمان است که دولت عراق به خروج نیروهای امریکایی از کشور خود بپردازد چرا که همان طور استاد ارجمند اشاره کردند این قرارداد با ترور سردار سلیمانی نقض شده است».

کد خبر: 1061341

وب گردی

وب گردی