لاریجانی به رسانه لبنانی: مخفیانه وارد عراق و سوریه نشده‌ایم

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در گفتگو با یک رسانه لبنانی اظهار داشت ورود ایران به سوریه و عراق به درخواست رسمی این کشور‌ها بوده و مخفیانه صورت نگرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران یکشنبه شب هفته جاری وارد لبنان شد و در سفر دو روزه خود با مقامات مختلف این کشور دیدار کرد.

در همین ارتباط، وی به وبگاه «لبنان ۲۴» گفت: «تن‌ها طرفی که واقعا می‌تواند مشکلات کنونی لبنان را حل کند خود ملت لبنان و نه هیچ طرف دیگری است. این ملت زمانی که تصمیم بگیرد، مصمم شود و راسخ روی پای خود بایستند می‌تواند به ساحل آرامش برسد، اما اگر تصمیم به تکیه بر کمک‌های سعودی و امارات بگیرد باید بداند که ممکن است وعده‌های این کشور‌ها از حد سخن بالاتر نرود».

لاریجانی در ادامه اعلام کرد، دوستان لبنان می‌توانند این کشور را در مسیرش حمایت کنند به عنوان مثال بیروت می‌تواند از تجربه و امکانات فنی و مهندسی ایران در زمینه نیروگاه‌های برق بهره بگیرد. همچنین با توجه به اینکه ایران در زمینه تولید دارو به خودکفایی ۹۵ درصدی رسیده لبنان می‌توند از توانایی ایران در این زمینه استفاده کند.

وی گفت: «جمهوری اسلامی ایران از حمایت حزب‌الله خجالت نمی‌کشد و ابدا این موضوع را پنهان نمی‌کند، اما اموری مانند ساخت نیروگاه تولید برق، واردات کالای صنعتی، زراعی، معدنی و دیگر امور به دولت لبنان مربوط می‌شود و این موضوع نیازمند هماهنگی، ارتباط و همکاری رسمی است و ما کسی را ملزم به این کار نمی‌کنیم».

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره برخی ابراز نگرانی‌ها از نفوذ ایران در لبنان و منطقه گفت: «ایران دنبال هیچ نفوذی نیست هرچند ممکن است برخی از این واقعیت شگفت‌زده شوند. برخی قدرت‌ها در جهان وجود دارند که در راستای خلق پدیده تروریسم کار می‌کنند یکبار گروهی تروریستی و افراطی را در افغانستان (القاعده) به وجود می‌آورند و یکبار دیگر گروه تکفیری دیگری را در عراق (داعش) ایجاد می‌کنند».

وی ادامه داد: «ایران مخفیانه وارد سوریه یا عراق نشده بلکه به درخواست دولت‌های بغداد و دمشق و برای کمک به آن‌ها رفته و کمک‌هایی کرده است. حزب‌الله نیز برای حمایت از سوریه رفته است؛ ما و دولت‌های این کشور‌ها در رفع معضل تروریسم موفق شده‌ایم. ایران اقدام به ایجاد پایگاه‌های نظامی در سوریه نکرده تا مسیر را برای نفوذ در این مشور هموار کند؛ تسلط بر نقش حاکمیتی یک کشور مستقل در اصول و مفاهیم فکری ما نیست».

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در پایان سفر خود در کنفرانس مطبوعاتی در لبنان بار دیگر آمادگی ایران برای همکاری با لبنان در زمینه‌های مختلف را اعلام کرد و حزب‌الله را پشتیبان ملت لبنان خواند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061368

وب گردی

وب گردی