مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 30 بهمن

«رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه، ۷ اولویت آموزش‌عالی در مجلس یازدهم و آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد انتخاب اول صنایع در افق‌۱۴۰۴» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 30 بهمن به شرح زیر است:

آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد انتخاب اول صنایع در افق‌۱۴۰۴

مدیرکل پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با فرهیختگان اعلام کرد: همان‌طور که سیاست دکتر طهرانچی این است که در افق 1404 دانشگاه آزاد به انتخاب اول متقاضیان ورود به دانشگاه تبدیل شود، ما نیز به دنبال آنیم تا در همین افق آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی هم انتخاب اول صنایع باشند. یعنی صنایع هم بدانند که در سطح دانشگاه آزاد اسلامی هم آزمایشگاه و هم کارگاه‌هایی وجود دارند که به نیاز‌های آنها پاسخ می‌دهند و احتیاج‌های آنها را برآورده می‌کنند. این افق مدنظر ماست و دور از دسترس نیست.

وی ادامه داد: ما زیرساخت لازم را با همین مراکز خدمات آغاز کرده‌ایم و اولین نشست روسای مراکز خدمات هم در روزهای اخیر با هدف طرح راهکارهای استفاده از این امکان برگزار شد. این راهکارها در زمینه‌های مختلف مالی، حقوقی و زیرساختی دسته‌بندی می‌شوند و درمورد هریک از آنها به بحث و تبادل‌نظر پرداختیم. در این نشست دکتر سریر از همکاران امور حقوقی حضور داشت و درمورد مسائل حقوقی مبتلابه آزمایشگاه‌ها صحبت کرد. با همکاران مالی جلسات متعددی داشتیم و نکات مختلف حتی در زمینه صدور فاکتور و غیره را مورد بررسی قرار دادیم. به هر حال ما در ستاد به دنبال این هستیم مسیر را هموار کنیم تا همکاران‌مان در استان‌ها بتوانند به راحتی از این پتانسیل غنی دانشگاه استفاده کنند،درنتیجه هم سیاست‌ درآمدهای غیرشهریه‌ای را محقق کرده و هم اینکه بتوانیم نقش موثر در جامعه داشته باشیم.

۷ اولویت آموزش‌عالی در مجلس یازدهم

صاحب نظران آموزش عالی در این عنوان روزنامه فرهیختگان مسائل اصلی این حوزه را برای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیش ‌رو را مطرح کردند. بابک نگاهداری، معاون دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه در ابتدا با اشاره به اینکه مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات آن باید نقش کلیدی در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان کشور داشته باشند، افزود: «به عقیده بنده مشکل اصلی کشور در شرایط کنونی اقتصاد است و تنها راه‌حل نجات کشور که من به آن اعتقاد قلبی دارم، این است که تحقق واقعی در اقتصاد دانش‌بنیان کشور اتفاق بیفتد. این اقتصاد دانش‌بنیان ممکن است برای برخی نامفهوم باشد، چراکه هنوز در کشور بسترهای تحقق آن به اندازه کافی فراهم نشده است؛ البته حرکاتی صورت گرفته اما هنوز ظرفیت‌های لازم که بستر‌ها و الزامات تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در آن شکل بگیرد، ایجاد نشده است.

سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر با تاکید بر اینکه در حوزه دانشگاهی بحث اعتبارات مهم‌ترین مشکلی است که با آن روبه‌رو هستیم، گفت: قطعا اگر این مشکل از پیش نیز وجود داشته، اما طی چند سال اخیر به‌دلیل مشکلات بودجه‌ای دولت این مساله بیش از پیش شده و قطعا در صورت رفع آن کار بزرگی در حوزه دانشگاهی انجام شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات ما نیز که باز هم ذیل همان موضوع بودجه‌ای تعریف می‌شود، بحث حقوق اساتید به‌خصوص اساتید جوان است و باید اعتبارات لازم برای جذب نیروهای جوان در بدنه دانشگاهی در نظر گرفته شود، چراکه چندین سال است در این حوزه افزایشی نداشته‌ایم، هرچند شاید در برخی برهه‌ها شاهد افزایش 60 تا 70 درصدی هم بوده‌ایم، اما چند سالی است شاهد تغییر جدی در حوزه میزان دستمزد اساتید جوان نبوده‌ایم.

رئیس دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه اساتید جوانی که در تهران استخدام می‌شوند، زیر پنج میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند اظهار کرد: این درحالی است که این فرد در سن 35سالگی و بعد از سال‌ها تحصیل در مقاطع مختلف وارد کار می‌شود و با توجه به شرایط امروز جامعه این میزان دستمزد کافی نیست و از طرفی نیز معمولا اساتید برجسته از داخل و خارج کشور جذب می‌شوند و یکی از بحث‌هایی که در حوزه آموزش‌عالی نیازمند اصلاح آن هستیم، مساله اصلاح وضعیت حقوق و دستمزد است. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 30 بهمن به شرح زیر است:

اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه رصد شد

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در این عنوان روزنامه درباره اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گفت: برنامه رصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی و بررسی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها در جامعه در برنامه کاری وزارت علوم قرار دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان سال‌های 92 تا 94 بررسی شده و این کار ادامه دارد.

وزیر علوم درباره ملاک بررسی وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان گفت: ملاکی که برای این کار لحاظ شده، بیمه مستمری است که برای این افراد پرداخت می‌شود. با توجه به این موضوع ما فرض را بر این می‌گیرم که فارغ‌التحصیلی شاغل است یا خیر.

وزیر علوم درباره ارزیابی خود از آمارهای به دست آمده از طرح رصد اشتغال افزود: آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد، آن گونه که در جامعه موضوع اشتغال فارغ‌التحصیلان نگران کننده مطرح شده نگران کننده نیست.

دانشجومعلمان عیدی می‌گیرند

این عنوان روزنامه آفرینش باری دیگر خبر عیدی گرفتن دانشجو معلمان را منعکس کرده است. محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: پس از رایزنی‌های گسترده با دولت و نهادهای مسئول، برای اولین‌بار امسال دانشجو معلمان آموزش و پرورش هم عیدی دریافت خواهند کرد.

پیش از این نیز پس از سخنان علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که اعلام کرد که عیدی به دانشجو معلمان تعرق نمی‌گیرد، وزیر آموزش و پرورش 20 بهمن ماه از پرداخت «عیدی» به دانشجو معلمان خبر داد و اعلام کرد که پیگیری‌هایی در وزارت آموزش و پرورش انجام شده است و از تصویب‌نامه 143889/ ت 5600 ه مورخ 8 بهمن ماه 1398 هیأت وزیران با موضوع نحوه پرداخت پاداش آخر سال 1398، برای پرداخت عیدی به دانشجو معلمان خبر داده بود. به نظر می‌رسد توئیت جدید وزیر آموزش و پرورش تاکید دوباره بر خبری است که پیش از این اعلام شده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061396

وب گردی

وب گردی