فسیل انسان‌های اولیه راز خاکسپاری آنان را فاش کرد

فسیل های یافت شده از غاری در عراق شواهد تازه‌ای را در مورد مراسم خاکسپاری نئاندرتال‌ها ارائه داده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اسکلت نئاندرتال کشف شده در یک غار عراقی (این غار به دلیل وجود فسیل‌های گونه‌های انسانی مشهور است) شواهد تازه‌ای در مورد اینکه آن‌ها مردگان خود را دفن می‌کنند و سرنخ‌هایی جالب که شاید از گل در چنین آیین‌هایی استفاده می‌شده به دست آوردند.

دانشمندان گفتند که آن‌ها اسکلت تقریبا سالم قسمت بالای بدن یک نئاندرتال بالغ (که حدود 70 هزار سال پیش زندگی می کرد) را در غار «Shanidar» منطقه کردستان عراق کشف کرده‌اند.

این غار یک مکان استراتژیک برای باستان شناسی در اواسط قرن بیستم بود. باقیمانده 10 نئاندرتال (هفت بزرگسال و سه نوزاد) اطلاعاتی در مورد خصوصیات جسمی، رفتار و رژیم آن‌ها را نشان می‌دهد.

خوشه‌هایی از گرده گل در نمونه‌های خاک مرتبط با یکی از اسکلت‌ها مشاهده شد، دانشمندان در مورد آن اظهار کردند احتمالا نئاندرتال‌ها مردگان خود را دفن کرده و برای آن‌ها مراسم تشییع جنازه‌ای به همراه گل‌ها می‌گرفته‌اند.

برخی از محققان پیش از این معتقد بودند که این انسان‌های اولیه از گل‌ها در مراسم خاکسپاری استفاده نمی‌کنند و این گرده‌هایی که یافت‌ شده ناشی از آلودگی‌‌های ایجاد شده توسط افرادی که در غار زندگی می‌کرده‌اند یا جوندگان و حشرات باشد.

اما یافته‌های کنونی در میان رسوبی از گرده باستانی و بقایای گیاه معدنی یافت شده که باعث احیای نظریه دفن گل‌ها به همراه مرده می‌شوند.

این اقدام نئاندرتال‌ها نشانگر تفکر پیچیده و انتزاعی آن‌ها در مورد دلسوزی و مراقبت از مردگان و شاید احساس عزاداری و از دست دادن افراد است.

نئاندرتال‌ها در حدود 400هزار سال پیش تا مقداری بعد از آن(40 هزار سال قبل) از سواحل اقیانوس اطلس گرفته تا کوه‌های اورال دراوراسیا ساکن شدند و پس از استقرار گونه‌های انسانی ما در منطقه ناپدید شدند.

این دو گونه با جمعیت انسانی غیر آفریقایی ترکیب و بقایای نئاندرتال‌های دارای «DNA» را تشکیل دادند.

انسان نئاندِرتال (Homo neanderthalensis) گونه‌ای از سردهٔ انسان بود که در اروپا و قسمت‌هایی از غرب آسیا، آسیای مرکزی و شمال چین (آلتای) سکونت داشتند. اولین نشانه‌ها از نئاندرتال‌های اولیه به حدود ۱۳۰٫۰۰۰ تا ۲۳۰٫۰۰۰ سال پیش در اروپا برمی‌گردد. ۱۳۰ هزار سال پیش، مشخصه‌های کامل نئاندرتال‌ها ظاهر شدند و در ۵۰ هزار سال قبل نئاندرتال‌ها دیگر در آسیا دیده نشدند، با این وجود نسل آن‌ها در اروپا در حدود چهل هزار سال پیش منقرض شد. با توجه به اینکه انسان امروزی در پنج هزار سال پیش از انقراض آن‌ها وارد اروپا شد، احتمالاً این دو گروه انسانی با هم تماس‌هایی داشته‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061410

وب گردی

وب گردی