هنر، زبان فطرت و منشأ ظهور فلسفه است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: گاهی اوقات بعضی از متفکران و اهالی علم، حکمت را با فلسفه معادل‌گیری می‌کنند درحالی که هنر نیز درجوار فلسفه نوعی حکمت است.

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ورود آثار اثرگذار هنری به فضای دانشگاه و ایجاد جلسات نظریه‌پردازی حول این آثار اظهار کرد: زبان هنر، زبان فطرت است و جنبه همگانی دارد. با درنظر گرفتن چنین ویژگی منحصر به‌فردی آثار هنری برخاسته از اعتقادات، آیین‌ها و چهره‌های ملی نه فقط در دانشگاه‌های داخل کشور، بلکه در دانشگاه‌های خارج از کشور نیز باید محل بحث و گفت‌وگو قرار بگیرد.

وی افزود: روایت زندگی شهدا و به‌خصوص شهدای شاخصی چون سردار شهید سلیمانی ظرافت‌ خاصی را می‌طلبد که بهترین طریق آن خلق آثار هنری از زوایای مختلف زندگی و سلوک وی است. هنر بهترین زبان روایت زیبایی‌ها و خلوص یک انسان است و هنرمند باید چنین آثاری را نه به دیده تکلیف بلکه با خواسته دل خلق کند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: شاید انتقال شهادت از طریق گفتار، نوشتار و به هر زبان دیگری توان آنچنانی در آشکار کردن حقیقت و عمق سلوک مخلوق و خالق نداشته باشد ولی اینگونه نیست که هیچ اثری را در مخاطب و اقشار جامعه نداشته باشد.

حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان اینکه هنر بهترین مصداق حکمت است، ادامه داد: گاهی اوقات بعضی از متفکران و اهالی علم، حکمت را با فلسفه معادل‌گیری می‌کنند درحالی که هنر نیز درجوار فلسفه نوعی حکمت است. می‌توان هنر را نیز منشأ ظهور فلسفه دانست که می‌تواند مفاهیم معقولی مانند شهادت را برای مخاطب به تصویر عینی بکشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061425

وب گردی

وب گردی