دانشگاه آزاد به اشتغال فارغ التحصیلان طب سنتی کمک می‌کند

یک متخصص طب سنتی گفت: یکی از مشکلات دانشجویان فارغ التحصیل در طب سنتی بحث بازار کار و پذیرش مقالات در مجلات است؛ امیدوارم دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه نیز ورود کرده و این مشکلات را مرتفع کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، کمتر کشوری وجود دارد که مانند ایران دارای تنوع آب و هوایی باشد به طوری که از شمال تا جنوب و شرق تا غرب این کشور از تنوع رویش گیاهان دارویی بهره‌مند باشد. بهره‌گیری از این ظرفیت مدتی است که در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته و تولید هدفمند گیاهان دارویی و تبدیل آن به داروهایی گیاهی از براساس طب سنتی ایرانی اسلامی در این دانشگاه دنبال می‌شود. شورایی هم در این خصوص تشکیل شد و چندی پیش، 32 گیاه دارویی از بین 350 گونه گیاه دارویی که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اولویت بالا شناسائی شده بود انتخاب شد.

این دانشگاه حالا تلاش دارد طب سنتی را احیا کند؛ رشته طب سنتی یکی از زیرمجموعه‌های پزشکی محسوب می‌شود. و آمارها نشان می‌دهد که امروزه مردم بیشتر میل به سمت روش‌های درمانی سنتی دارند و به همین جهت در حال حاضر رشته طب سنتی از موقعیت خوبی برخوردار است.

مرضیه اعلی زاده متخصص طب سنتی ایرانی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از طب سنتی و ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص سخن گفت.

به گفته او دانشگاه آزاد اسلامی با وجود رشته‌ها متعدد، پتانسیل مناسبی در تولید هدفمند داروهای گیاهی دارد. اعلی زاده گفت: استخراج مواد موثره دارویی، بررسی اثرات فارماکولوژیکی و نیز فرمولاسیون داروهای گیاهی این روزها توسط متخصصان داروسازی و با توجه به نیازهای درمانی مردم در این دانشگاه دنبال می‌شود.

اعلی زاده گفت: یکی از مشکلات دانشجویانی فارغ التحصیل در طب سنتی بحث بازار کار و اکسپت مقالاتشان در مجلات است. امیدوارم دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه نیز ورود کرده و این مشکلات را مرتفع کند.

او با بیان این که مردم در تمام دنیا و ایران به سمت طب سنتی گرایش پیدا کرده‌اند اضافه کرد: علت نیز مشخص است؛ طب سنتی نسبت به طب کلاسیک، نوین‌تر و در حال رشد است و بسیاری از افراد به دلیل عوارض داروهای شیمیایی به سمت طب سنتی و داروهای گیاهی تمایل دارند. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که تمام داروهای گیاهی بدون عوارض نیستند و هر دارویی چه گیاهی چه شیمیایی می‌تواند عوارض ایجاد کند. بنابراین باید توسط متخصصان تجویز شود؛ موضوعی که نیازمند تربیت فارغ التحصیلان متخصص در این زمینه است و دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این ورود کرده و تربیت متخصصان طب سنتی را در دستور کار خود دارد.

این متخصص طب سنتی با بیان این که گیاه درمانی قسمتی از طب سنتی است تاکید کرد: با تلفیق روش‌های درمانی، بیمار خیلی زودتر به جواب دست پیدا می‌کند. این روزها استقبال مردم از طب سنتی عالی است اما نیازمند حمایت‌های دولت هستیم. در حال حاضر قرار است بیماران تحت پوشش بیمه قرار بگیرند اما اگر داروها نیز تحت پوشش قرار بگیرند بهتر خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061442

وب گردی

وب گردی