کاندیداهای مجلس، دانشگاه را جامعه هدف نمی‌دانند/ کمتر از 10 درصد نامزدها به حوزه آموزش عالی ورود کردند

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: متأسفانه تعداد قابل توجهی از کاندیداها، آموزش عالی و توسعه علمی کشور را مد نظر قرار نمی‌دهند؛ چون جامعه هدف را جامعه دانشگاهی نمی‌دانند.

جبارعلی ذاکری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره توقع دانشگاهیان از مجلس یازدهم شورای اسلامی اظهار کرد: انتظار داریم نمایندگان مجلس واقعیات را از نزدیک ببینند. با توجه به مشکلاتی که در حوزه آموزش عالی وجود دارد باید قانون‌گذاری‌های مناسب و کارگشایی در این حوزه صورت بگیرد. نمایندگان مجلس باید تصمیمات، روابط و مقررات حوزه آموزش عالی را با علم به مشکلات ببینند و ان‌شاءالله جرئت کنند مصوبات خوبی را با شجاعت درباره ساماندهی آموزش عالی مصوب کنند؛ مصوباتی که خواسته عموم دانشگاهیان است.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس باید جهت‌گیری‌های منطقه‌ای را کمتر کنند و به‌جای آن جهت‌گیری‌های کلی اتخاذ کنند، به‌طور مثال در راستای تجمیع واحدهای کوچک‌تر و ارتقای کیفی دانشگاه‌ها گام بردارند. نمایندگان مجلس باید به دانشگاه‌ها کمک کنند و دیدگاه‌ها را از منطقه فراتر برده و موضوعات را کلی‌تر ببینند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران خاطرنشان کرد: باید تصمیمات کلانی گرفته شود تا ان‌شاءالله آموزش عالی به جایگاهی که در طرح ساماندهی دیده شده، برسد. همچنین نمایندگان مجلس باید تصمیمات کلان‌تری در حوزه مباحث اقتصادی بگیرند و یک‌سری ضوابط و مقررات محدودکننده برای بحث‌های اقتصادی بگذارند تا بخشی از بار سنگینی که مرتبط با حوزه قانون‌گذاری است را با وضع قوانین خوب، از روی دوش مردم بردارند.

تعداد قابل توجهی از کاندیداها، آموزش عالی را مد نظر قرار نمی‌دهند

ذاکری در مورد کمرنگ بودن دانشگاه و آموزش عالی در شعارهای انتخاباتی کاندیداهای مجلس شورای اسلامی بیان کرد: کاندیداها، مخاطب را عامه مردم در نظر می‌گیرند و به همین دلیل متأسفانه تعداد قابل توجهی از کاندیداها، آموزش عالی و توسعه علمی کشور را مد نظر قرار نمی‌دهند؛ چون جامعه هدف را جامعه دانشگاهی نمی‌دانند و متأسفانه این موضوع، یکی از اشتباهاتی است که صورت می‌گیرد.

وی افزود: اگر کاندیداهای ما نگاه کلی و علمی به موضوعات داشته باشند، طبیعتاً موارد و مشکلات از طریق مباحث و دستاوردهای علمی همکاران در حوزه‌های مختلف قابل حل خواهد بود. دانشگاه‌ها می‌توانند به مجلس، کمک فکری دهند، همان‌طور که برای کمک به دولت اعلام آمادگی کردیم و نشست‌های هم‌اندیشی متعددی برگزار شد، برای کمک به مجلس نیز اعلام آمادگی می‌کنیم.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران یادآور شد: متأسفانه نمایندگان مجلس به کمک دانشگاه‌ها کمتر توجه می‌کنند که امیدواریم این امر با پیگیری‌ها در مجلس آینده محقق شود. نکته ظریفی است که نمایندگان در شعارهای خود به دانشگاه کمتر پرداخته‌اند و بنده نیز معتقدم کمتر از 10 درصد کاندیداها به حوزه آموزش عالی و حتی مباحث فرهنگی ورود کرده‌اند.

ذاکری در پایان تأکید کرد: البته برخی کاندیداها، شعارهای کلی در حوزه فرهنگ سر داده‌اند؛ اما بحث آموزش عالی بسیار کمرنگ بوده است. زمان تبلیغات که تقریباً به پایان رسیده؛ اما معتقدم منتخبان مردم باید برای برون‌رفت از شرایط فعلی به دانشگاه‌ها روی بیاورند و به دانشگاه‌ها اعتماد کنند تا از ظرفیت مراکز آموزش عالی برای حل چالش‌های کشور استفاده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061464

وب گردی

وب گردی