مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در اول اسفند

«فراهم شدن امکان صدور دیپلم المثنی، شرکت 8 هزار نفر در فراخوان جذب هیئت علمی پزشکی و بررسی اجرای سند «دانشگاه اسلامی» اولویت‌ اصلی آموزش عالی» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در اول اسفند به شرح زیر است:

سبک زندگی اسلامی، زن را محور خانواده و توسعه می‌داند

روز گذشته اولین همایش ملی «زن مسلمان ایرانی در آیینه الگوی پیشرفت 50 ساله» با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سیدمحمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، سعید قاضی‌مغربی رئیس واحد یارگار امام خمینی(ره) شهرری، حسین نصیرزاده فرمانده مرکز بسیج کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و سیدمحمود هاشمی رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام‌خمینی(ره) برگزار شد. تمدن‌سازی نوین اسلامی با تاکید بر آرای امام‌خمینی(ره) و منویات مقام معظم رهبری، شکل‌دهی ارکان هویت اجتماعی، فرهنگ خانواده‌مداری، سبک زندگی اسلامی- ایرانی، معرفت دینی، جایگاه اخلاق، امنیت اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی و اقتصاد مقاومتی ازجمله محورهای این همایش که برای اولین بار در کشور برگزار می‌شود، به شمار می‌رفت و نکته قابل‌توجه آنکه در حاشیه این همایش دستاوردهای حوزه زنان در 40 سال گذشته در قالب نمایشگاهی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت. همچنین در طول برگزاری این همایش از طاهره حسومی، آدینه اسدی‌نژاد و سهیلا مرادی به‌عنوان اساتید زن انقلابی فعال در حوزه زنان تجلیل به عمل آمد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم گفت: در 41 سال گذشته همواره دو تعارض و جنگ بین سبک زندگی اسلامی که زن را باکرامت، عالمه، عاقله، تحصیلکرده، محور خانواده و توسعه و غیره می‌داند و سبک زندگی آمریکایی که مدعی برابری حقوق زن و مرد است، به وجود آمد. سبک زندگی آمریکایی و به‌طور کلی غربی تلاش دارد محوریت خانواده و دین را از یکپارچگی اجتماعی خارج کرده و هویت زن را به‌جای محوریت خانواده، به عنصر شغلی تنزل دهد.

بررسی اجرای سند «دانشگاه اسلامی» اولویت‌ اصلی آموزش عالی

سیدعلی طاهری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و واحد گرگان در این عنوان روزنامه فرهیختگان، درباره اولویت‌های آموزش عالی کشور و نقش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آینده در تحقق این اولویت‌ها گفت: در وهله اول باید بدانیم که کمیسیون آموزش و تحقیقات در حال حاضر چه اقداماتی در جهت فعالیت‌های علمی و پژوهشی انجام داده و در کدام بخش‌ها با خلأ روبه‌رو هستیم تا بتوان به‌طور دقیق‌تر در این حوزه صحبت کرد.

او ادامه داد: البته با توجه به تعاملی که وزارت علوم با دانشگاه آزاد اسلامی اسلامی دارد، به نظر می‌آید که گاهی بی‌عدالتی‌هایی در نگاه این وزارتخانه نسبت به دانشگاه‌های غیردولتی وجود دارد که این بی‌عدالتی‌ها باید حتما از طریق کمیسیون آموزش مورد رصد قرار بگیرد و جلوی تداوم آن گرفته شود. به‌طور مثال در بحث صندوق رفاه و توجهی که دولت به این صندوق دارد، این سوال پیش می‌آید که آیا همین نگاه را نسبت به دانشگاه‌های غیردولتی نیز دارد و از طرف دیگر اینکه در بین غیردولتی‌ها نیز همه دانشگاه‌ها مانند دانشگاه آزاد اسلامی دیده می‌شوند یا اینکه برخی فرزند اصلی محسوب و دانشگاه آزاد اسلامی فرزند خوانده محسوب می‌شود؟ به نظر می‌رسد تعامل وزارت علوم با دانشگاه‌های غیردولتی از عدالت چندانی برخوردار نیست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان با تاکید بر اینکه در دوران وزیر فعلی وضعیت ارتباط وزارت علوم با دانشگاه‌های غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی بهتر از گذشته شده است، تصریح کرد: یکی از مسائل مهمی که در مجلس آینده باید به آن توجه ویژه شود، بحث «سند دانشگاه اسلامی» است که جزء اسناد بالادستی در حوزه دانشگاه به شمار می‌رود. امروز سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی چه در حوزه فناوری، نوآوری و پژوهش و چه در حوزه آموزش و به‌ویژه در حوزه فرهنگی و تربیتی مبتنی‌بر همین سند تنظیم می‌شود و باید دید این سند بالادستی مورد توجه همه دانشگاه‌های کشور قرار گرفته یا خیر.

طاهری در توضیح بیشتر این مساله گفت: قطعا بررسی چگونگی اجرای سند «دانشگاه اسلامی» باید توسط مجلس صورت بگیرد و به‌طور خاص کمیسیون آموزش باید از سازمان‌های مربوطه در این حوزه گزارش کار بخواهد؛ چراکه اگر این سند در تمامی دانشگاه‌های کشور اجرایی شود، قطعا ما به دانشگاه تراز انقلاب نزدیک‌تر می‌شویم.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در اول اسفند به شرح زیر است:

8 هزار نفر در فراخوان جذب هیئت علمی پزشکی شرکت کردند

این عنوان روزنامه آفرینش، به آمار جذب هیئت علمی پرداخته است. بر اساس آمار اولیه فهرست متقاضیان شانزدهمین فراخوان جذب اعضای هیئت علمی براساس دانشگاه و مقطع انتخابی تعداد 8 هزار و 327 نفر در این دوره از فراخوان شرکت کرده اند.

از تعداد 8 هزار و 327 نفر تعداد 83 نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد، 5 هزار و 675 نفر دارای مدرک دکتری تخصصی (Ph.D)، یک هزار و 842 نفر دارای دانشنامه تخصصی، 201 نفر دارای فلوشیپ، 406 نفر دارای دانشنامه فوق تخصصی، 120 نفر دارای مدرک دکتری تخصصی پژوهشی (PhD By Research) هستند.

کمترین تقاضا برای جذب هیئت علمی مربوط به واحد الیگودرز دانشگاه علوم پزشکی لرستان و سازمان انتقال خون با 3 نفر، دانشکده علوم پزشکی گراش، واحد رامسر دانشگاه علوم پزشکی بابل، واحد ابرکوه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و واحد اردکان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با 4 نفر و دانشکده علوم پزشکی کاشمر دانشگاه علوم پزشکی مشهد با 5 نفر است.

همچنین دانشگاه علوم پزشکی ایران با 672 نفر، دانشگاه علوم پزشکی البرز با 482 نفر، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با 441 نفر و دانشگاه علوم پزشکی تهران با 346 نفر دارای بیشترین تقاضا برای جذب هیئت علمی بوده اند.

فرایند بررسی پرونده های متقاضیان جذب هیئت علمی به صورت مجازی و حذف کاغذ در راستای دولت الکترونیک صورت می‌گیرد و بررسی اولیه متقاضیان از سوی هیئت‌های اجرایی جذب دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور حداکثر باید تا 15 اسفند در سامانه دانشگاه‌ها از زیر منوی بررسی اولیه متقاضیان ثبت‌نامی در فراخوان های هیئت علمی تعیین تکلیف شود.

پرونده هر متقاضی در دانشگاه به یکی از وضعیت‌های 1.تکمیل بررسی اولیه و منتظر دریافت مدارک لازم برای مصاحبه 2. نقص مدارک و منتظر اصلاح توسط متقاضی 3.غیر قابل بررسی و بایگانی تغییر داده شود و پرونده ای باقی نماند.

در صورت عدم بررسی توسط دانشگاه وضعیت پرونده به صورت سیستماتیک به وضعیت عدم بررسی توسط دانشگاه در مهلت مقرر تغییر داده می‌شود و به عنوان سابقه دانشگاه در نظر گرفته می‌شود.

امکان صدور «دیپلم المثنی» فراهم شد

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در این عنوان روزنامه آفرینش گفت: ترتیبی اتخاذ شده تا کسانی که به دلایل موجه گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه‌شان مفقود شده است، به درخواست کتبی آنها توسط ادارات محل تحصیل مربوطه رسیدگی و گواهینامه المثنی صادر شود.

وی در این باره اظهار کرد: به منظور ساماندهی و افزایش اعتبار صدور و تایید مدارک تحصیلی دانش آموزان، براساس آیین نامه ساماندهی صدور و تایید مدارک تحصیلی، مصوب جلسه 917 شورای عالی آموزش و پرورش، اقدام به طراحی و چاپ گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه با اعمال بیش از شش آیتم دارای استانداردهای امنیتی شده است.وی افزود: این امر قطعا اقدام مؤثری در جهت پیشگیری از جعل و مقابله با سوء استفاده گران است.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش همچنین اعلام کرد: ترتیبی اتخاذ شده تا کسانی که به دلایل موجه گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه‌شان مفقود شده است، به درخواست کتبی آنها توسط ادارات محل تحصیل مربوطه رسیدگی و گواهینامه المثنی صادر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061528

وب گردی

وب گردی