باند زخم هوشمندحساس به باکتری تولید شد

محققان باند زخم هوشمندی تولید کرده‌اند که با شناسایی باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک‌ها آنها را از بین می‌برد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از آنجا که باکتری‌ها به سرعت در برابر آنتی بیوتیک‌ها تکامل می‌یابند، تشخیص میزان مقاومت عفونت در برابر داروها دشوار است. دانشمندان آکادمی علوم چین یک باند زخم ویژه تهیه کرده‌اند که با تغییر رنگ، در مورد باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک یا حساس به دارو هشدار می‌دهند. همچنین این باند زخم با شناسایی میکروب‌ها، آنتی بیوتیک‌ها یا مواد شیمیایی را آزاد می‌کند و آنها را از بین می‌برد.

باند هنگامی که روی زخم قرار می‌گیرد سبز است. اگر باکتری‌هایی که به آنتی بیوتیک‌ها حساس هستند را تشخیص دهند، ظرف چند ساعت زرد می‌شوند. اگر باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک را تشخیص دهد به رنگ قرمز در می‌آید.

به لطف مکانیسم تغییر رنگ، امکان تعبیه مواد شیمیایی روی باند وجود دارد. باکتری‌های بیماری‌زا اغلب تمایل به ایجاد یک محیط اسیدی برای زندگی دارند. در اینجا شاخص pH در باند هنگامی که باکتری‌های بیماری‌زا را تشخیص دهد رنگ را تغییر می‌دهد. باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک آنزیم بتا-لاکتاماز تولید می‌کنند، بنابراین ماده شیمیایی نیتروسفین موجود در باند قرمز می‌شود.

این باند زخم که با تغییر رنگ، داروهای مورد نیاز را آزاد می‌کند، می‌تواند کار پزشکان را بسیار آسان‌تر کند. در صورت عدم نیاز به دارو، می‌تواند از مصرف آنتی بیوتیک‌های غیر ضروری جلوگیری کرده و در ارزیابی خطر عفونت کمک کند.

با بارگیری آمپی سیلین بر روی نانومواد برای شرایط اسیدی می‌توان از عفونت باکتریایی جلوگیری کرد.

نیازی به گفتن نیست، آنتی بیوتیک‌ها برای باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک کاربرد دارند.در اینجا این باند یک سلاح دوم در اختیار دارد. (ROS) ماده ای است که با آزاد کردن اکسیژن واکنش‌پذیر باعث آسیب بزرگی به میکروب ها می‌شوند، برخی از آنها را می‌کشند یا حداقل آنها را تضعیف می کنند. بنابراین باکتری‌های مقاوم به اندازه کافی تضعیف می شوند تا آنها را با آنتی بیوتیک‌ها از بین ببرند.

تغییر رنگ باند در برابر باکتریهای حساس به آنتی بیوتیک(بالا) باکتری های مقام در برابر آنتی بیوتیک(پائین)

محققان این مفهوم را در موش‌های آلوده به E. coli مقاوم و حساس به آنتی بیوتیک آزمایش کردند. باندها همانطور که انتظار می‌رفت با تغییر رنگ به طور موثری هر دو نوع باکتری را از بین بردند.

نتایج بدست آمده از آزمایش بر روی موش‌ها نشان داد که این فناوری کاربردی و ارزان است و به این ترتیب می‌توان زمان صرف شده برای تشخیص را کاهش داد و از گسترش باکتری‌ها جلوگیری کرد. اگرچه این مطالعه برای اولین بار نیست که صورت می‌گیرد اما توسعه فناوری‌های مشابه ممکن است در جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی مفید باشد.

این تحقیق در مجله ACS Central Science منتشر شده است.