ازدواج دانشجویی مصداق ازدواج ساده در اسلام است

مدیر حوزه علمیه امام‌خمینی(ره) اراک گفت: اگر ازدواج برای خدا باشد انسان از تاریکی‌ها، جهل و نادانی بیرون خواهد رفت و زیر ولایت خدا قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اراک، حجت‌الاسلام سید‌احمد میرمهدی در مراسم جشن ۵۸ زوج دانشجو که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد، حقیقت ازدواج در اسلام را یادآور شد و گفت: دین اسلام دین فطرت است و احکام این دین بر اساس فطرت انسان و خلقت تنظیم و برنامه‌ریزی شده است.

وی با توجه به اینکه خداوند به انسان عقل عطا کرده است، افزود: عقل حجت باطنی بر انسان است اما چون در انسان بر اساس حکمت الهی نیروهای دیگر چون غضب، شهوت و خیال هم وجود دارد عقل را برای انسان قرار داده تا این قوای وجودی انسان زیر سیطره و حکومت عقل در آید.

مدیر حوزه علمیه امام‌خمینی(ره) اراک خاطر نشان کرد: گاهی عقل از وظیفه خود باز می‌ماند و قوای دیگر بر عقل غلبه کرده و آن را از کار می‌اندازد، اینجاست که حتماً انسان نیازمند راهنمایی و ارشاد است.

میر‌مهدی گفت: خداوند متعال حجت عقل را به عنوان حجت باطنی و انبیا را به عنوان حجت‌های ظاهری بر انسان تکلیف کرده است.

وی یادآور شد: این نعمات الطاف خداوند به شمار می‌روند، متأسفانه عقل انسان کامل نمی‌شود اگر چه عقل انبیا و معصومین کامل و حکم‌شان حکم خداوند است و خداوند احکام را برای ما قرار داد تا عقل را کامل کند.

این استاد حوزه با توجه به تعبیر قرآن از ازدواج تأکید کرد که آیات الهی نشانه‌هایی از خداوند هستند و پرودگار از خودتان زوجینی را برای شما خلق کرد که در کنار آنها آرامش بگیرید؛ لذا در روایات است که هیچ بنا و ساختمانی نزد خداوند محبوب‌تر از ازدواج نیست.

مدیر حوزه علمیه امام‌‌خمینی(ره) اراک اظهار کرد: اگر دید شما به ازدواج مقدس باشد و با چنین دیدی به آن نگاه کنید در حفظ هم خواهید کوشید، و جایگاه همدیگر را حفظ و اشکالات یکدیگر را هم‌پوشانی می‌کنید.

میر‌مهدی با توجه بیانات رسول مکرم اسلام و تعبیر ازدواج گفت: کسی که برای خدا ازدواج کند و وسیله ازدواج دیگران را فراهم سازد این دو دسته استحقاق ولایت الهی را دارند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی با توجه به بحث ازدواج و تبریک به زوجین دانشجو گفت: در ازدواج نباید انتظار داشته باشیم با هر کسی که تشکیل زندگی مشترک دادیم هم از نظر جمال و زیبایی در حد کمال باشد و هم از لحاظ عقل، فکر و اندیشه کامل باشد.

حجت‌الاسلام مهدی همتی خاطرنشان کرد: اساس ازدواج بر این است که دو انسان که هرکدام سلیقه‌ها، خواسته‌ها، گرایش‌ها و نیازهای خاصی دارند زمانی که به صورت تنها هستند و هرکدام ذوق و سلیقه‌های جداگانه‌ای داشته اما در کنار همدیگر که قرار می‌گیرند نباید انتظار داشته باشند که حتماً دیگری نیز همانند او فکر کند و آنچه او می‌خواهد برآورده شود.

وی با تأکید بر اینکه در روایات آمده که ازدواج را آسان بگیرید، خویشتن‌دار باشید و همدیگر را با کم‌کردن توقعات بیشتر درک کنید، یادآور شد: اگر در اسلام تأکید بر این شده که اهل گذشت صمیمیت و خویشتنداری باشید به خاطر این است که سلیقه‌ها متفاوت است و با ازدواج کامل می‌شود.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی تصریح کرد: اساس ازدواج را بر آسان‌گیری از پیامبر گرامی اسلام باید الگو گرفت به طوری که ازدواج حضرت زهرا(س) برترین زنان عالم با امیر‌مومنان(ع) عالی‌ترین انسان بعد از پیامبر گرامی اسلام را به سادگی شاهد بودیم.

همتی افزود: بسیاری از موارد در زندگی نیاز به مهارت و آموزش دارد اگرچه ما نیاز داریم در همه مسائل زندگی پشتوانه داشته باشیم که می‌توان گفت پدر و مادر یکی از این پشتوانه‌ها به شمار می‌آیند، اما نیاز به روانشناسانی داریم که از نظر علمی،دینی و عقلی به ما کمک کنند.

وی گفت: ازدواج دانشجویی برنامه‌ای است که با ابتکار دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در سالیان گذشته طراحی و برنامه‌ریزی شد.

این مقام مسئول افزود: از برکات ازدواج دانشجویی این بود که زوج‌های جوان که به خاطر چشم و هم‌چشمی و رقابت‌های ناسالم نتوانسته بودند اساس زندگی خود را تشکیل دهند همین دورهمی‌های ساده و بی‌آلایش باعث شد بسیاری از دانشجویان تشکیل زندگی داده و زندگی خود را با لطف و عنایت پروردگار متعال آغاز کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061604

وب گردی

وب گردی