محور توسعه فناوری‌های آینده با تلفیق ۴ فناوری

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: تلفیق علوم نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی علوم شناختی و آی تی محور توسعه فناوری های آینده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سورنا ستاری در نخستین کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه بیان کرد: یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری در این ۶ سال توسعه علوم شناختی بود. ما معتقدیم که نانو، بیو، آی تی و علوم شناختی محور توسعه آینده هستند و ما هم باید این حوزه های علمی را در کشور توسعه دهیم.

وی افزود: توسعه این حوزه های علمی در دنیا مورد توجه ویژه قرار گرفته است و ما هم باید با کمک متخصصان داخلی و توانمندی فعالان، این حوزه را توسعه منطقی دهیم.

به گفته ستاری، تلفیق علوم نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی علوم شناختی و آی تی محور توسعه فناوری های آینده است.

معاون علمی و فناوری ادامه داد: اگر بخواهیم تعریفی ساده از اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم باید بگوییم در این اقتصاد نگاه به سرمایه مالی و جیب نیست بلکه نگاه اصلی به جوانان، فکر، ایده و مغزهایشان است.

وی افزود: اقتصاد نفتی فرهنگ غلطی با خود به جامعه تزریق کرده است که بر اساس آن، همه مشکلات با پول حل می شود و در این اقتصاد هیچ جایگاهی برای تخصص و توان متخصصان و نیروی انسانی وجود ندارد.

ستاری تاکید کرد: در اقتصاد دانش بنیان، ارزش افزوده یعنی تفکر و مغز نیروی انسانی. در این اقتصاد، خام فروشی جایی ندارد و به مرزهای دانش توجه می شود. تحریم ها جایی اثر دارد که به خام فروشی روی آورده ایم. اما این تحریم ها به مرز دانش ورود نکرده و این عرصه از تحریم ها مصون مانده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: ایران در حوزه بیوتکنولوژی رشد خوبی دارد و من فکر می کنم این حوزه علمی در خون ایرانیان وجود دارد.

ستاری با بیان این که علوم شناختی جزو علوم ناشناخته در دنیا است، گفت: این علم که به مطالعه مغز، کنترل رفتار، اتفاقات داخل مغز و شناخت احساسات مرتبط می شود یک علم سودمند، ناشناخته و مهم است که باید برای توسعه این علم تلاش کنیم.

به گفته وی، معاونت علمی و فناوری آماده فراهم کردن بستر توسعه این علم به کمک رسانه ها است. دانش بنیان های خوبی در حوزه رسانه هستند که می توانیم از توان آن ها برای توسعه علوم شناختی کمک بگیریم. باید رویکردی علمی به رسانه ها باشد و این عناصر مهم از اطلاع رسانی از زدن حرف ها و تیترهای جنجالی صرف بپرهیزند و به دنبال توسعه علم در کشور باشند.

معاون علمی و فناوری گفت: رسانه ها باید نگاهی علمی داشته باشند، یعنی آستانه تحمل و نیازهای جامعه را بشناسند و بر اساس آن عمل کنند. رسانه ها باید از امکانات خود برای توسعه علوم مختلف بهره بگیرند. هوش مصنوعی یکی از حوزه هایی است که رسانه ها می توانند با کمک آن تبلیغات خود را هوشمند کنند و برای هر قشر، هر سلیقه و هر فرهنگی در کشور یک نوع تبلیغات داشته باشند.

به گفته ستاری، دانش بنیان های خوبی در این حوزه هستند که می توانند بازوی توانمند حوزه علمی باشند اگر سلایق مردم را بشناسند و بر اساس نیازها فعالیت کنند. اگر آغوش رسانه ها به روی خلاقیت‌ها و نوآوری ها باز باشد قطعا برنده هستند؛ اما اگر با همان شیوه سنتی پیش بروند و از خلاقیت و نوآوری روی گردان باشند محکوم به شکست خواهند بود.

معاون علمی و فناوری گفت: علوم شناختی اگر با رسانه ها همراه شود، توسعه خوبی خواهد یافت. این علوم ناشناخته به کمک رسانه ها می تواند خود را به جامعه معرفی کند. البته این کار به نوآوری نیاز دارد.

ستاری گفت: باید دانش بنیان های زیادی به این عرصه رخنه کنند و در صورت نیاز، شتاب دهنده هایی نیز شکل بگیرد تا در کنار فعالان علوم شناختی بتوانند این حوزه علمی را توسعه منطقی دهند.

وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آماده ایجاد این بستر برای همکاری فعالان علوم شناختی و رسانه ها با رویکردی علمی، فناورانه و نوآورانه است. دیگر رسانه های مجازی قدیم مانند اینستاگرام و تلگرام از رده خارج شده اند و این حوزه به ایده های نوین نیاز دارد. باید تلاش کنیم رسانه هایی خلاق ایجاد کنیم.

معاون علمی و فناوری گفت: اگر علوم شناختی با رسانه ها همراه شود، توسعه خوبی خواهد یافت. این علوم ناشناخته به کمک رسانه ها می تواند خود را به جامعه معرفی کند. البته این کار به نوآوری نیاز دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061614

وب گردی

وب گردی