با تفنگ خالی FATF تهدید نکنید!

حتی در صورت تن دادن به پذیرش ذلت‌بار کنوانسیون‌های پالرمو و CFT نیز تحریم‌های بانکی ادامه خواهد یافت. به همین علت است که آقای دکتر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده است «تصمیم اجلاس اف‌ای‌تی‌اف تأثیری در روابط و معاملات ما نخواهد داشت». یعنی تفنگ «FATF» فشنگ ندارد!

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، «حسین شریعتمداری» در واکنش به قرار دادن ایران در لیست سیاه FATF ، در یادداشتی نوشت:

دیروز همزمان با حضور حماسی مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی که علی‌رغم عملیات روانی و رسانه‌ای گسترده آمریکا و متحدانش صورت گرفته بود، «کار گروه ویژه اقدام مالی -FATF» اعلام کرد ایران را در لیست کشورهایی قرار‌داده است که روابط تجاری و مالی با آن از ریسک بالایی برخوردار است (همان که اصطلاحاً و البته به غلط، از آن باعنوان «لیست سیاه») یاد می‌شود. در بیانیه دیروز FATF آمده است: «اکنون با توجه به ناکامی ایران در اجرای معاهده‌های «پالرمو» و «تأمین مالی تروریسم» مطابق با معیارهای FATF، کارگروه اقدام مالی به طور کامل تعلیق اقدامات تقابلی را برمی‌دارد و از اعضایش می‌خواهد اقدامات تقابلی موثر را مطابق با توصیه‌های مندرج در بند ۱۹ اجرا کنند.». در این باره گفتنی است؛

۱- تصمیم دیروز گروه اقدام مالی -FATF- درحالی است که مدت‌هاست اکثر بانک‌ها در کشورهای غربی نه به علت عدم پذیرش FATF از سوی ایران‌، بلکه از بیم تحریم‌های آمریکا از انجام تراکنش‌های مرتبط با ایران خودداری کرده و می‌کنند. بنابراین حتی در صورت تن دادن به پذیرش ذلت‌بار کنوانسیون‌های پالرمو و CFT نیز تحریم‌های بانکی ادامه خواهد یافت. به همین علت است که آقای دکتر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده است «تصمیم اجلاس اف‌ای‌تی‌اف تأثیری در روابط و معاملات ما نخواهد داشت». یعنی تفنگ «FATF» فشنگ ندارد!
۲- آقای دکتر ظریف در جریان تصویب لوایح پالرمو و CFT در مجلس شورای اسلامی گفت؛ «نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلاتمان حل خواهد شد، اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد»! اظهارات نسنجیده آقای ظریف در حالی است که اگر رفع بهانه‌های آمریکا ملاک قانونگذاری کشورمان باشد، اصلی‌ترین بهانه آمریکا علیه کشورمان، موجودیت جمهوری اسلامی ایران است! و این قصه سر دراز داردکه...
۳- حالا یک بار دیگر، متن بیانیه FATF را بخوانید «اکنون با توجه به ناکامی ایران در اجرای معاهده‌های «پالرمو» و «تأمین مالی تروریسم» مطابق با معیارهای FATF، کارگروه اقدام مالی به طور کامل تعلیق اقدامات تقابلی را برمی‌دارد و...»! همانگونه که ملاحظه می‌کنید، بیانیه بر معاهده‌های «پالرمو» و «تأمین مالی تروریسم» آن هم بر اساس معیارهای FATF تاکید می‌ورزد.
۴- ایران یکی از اصلی‌ترین قربانیان تروریسم است ولی FATF تاکید می‌کند و رسماً نیز اعلام کرده است که در معاهده «مقابله با تأمین مالی تروریسم» تعریف ایران از تروریسم را نمی‌پذیرد. از نگاه FATF علاوه ‌بر حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، حماس، جهاد اسلامی فلسطین، حشد‌الشعبی عراق، جیش‌الوطنی سوریه و تمام گروه‌های مقاومت که آنها را تروریست می‌نامد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی قدس، وزارت اطلاعات، وزارت دفاع و حتی سازمان صدا و سیما نیز تروریست هستند! و نام سردار شهید قاسم سلیمانی در صدر فهرست تروریست‌های مورد نظر آنها بوده است!
۵- دو معاهده یاد شده علی‌رغم ذلت‌بار بودن آن از سوی مجلس کنونی به تصویب رسید! که خوشبختانه با درایت و هوشمندی مجمع تشخیص مصلحت نظام رو‌به‌رو شده و رد شد. صدور بیانیه «کارگروه ویژه اقدام مالی-FATF» همزمان با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی را باید از دو زاویه به ارزیابی نشست
الف- با توجه به مخالفت قطعی و قانونی ایران با دو لایحه یاد شده، بیانیه FATF را می‌توان در حد و ‌اندازه یک عملیات روانی برای انتقام از مردمی دانست که حضور خود در پای صندوق‌های رای را با عشق و دلباختگی به سردار دل‌ها آمیخته بودند و این نکته نشان می‌دهد آمریکا و متحدانش به وضوح درک کرده‌اند که باید در انتخابات اخیر منتظر سیلی آبدار دیگری از سوی مردم خداجوی و پاکباخته ایران باشند.
ب- کارگروه ویژه اقدام مالی در بخش پایانی بیانیه وعده داده است که درصورت پذیرش لوایح مورد اشاره از سوی ایران، این کارگروه گام‌هایی در جهت تعلیق اقدامات تقابلی برخواهد داشت! و البته همچنان تعریف خود از گروه‌های تروریستی را حفظ خواهد کرد! و این به معنای آن است که آمریکا و متحدانش از تغییر جهت‌گیری در مجلس آینده به شدت نگرانند. امید آن که برخی از وادادگان و غرب‌باوران بار دیگر در پوشش دروغین «تعامل»! ساز بدصدای تسلیم را کوک نکنند که صد البته، این دفعه کم‌دانی و بی‌خبری نمی‌تواند توجیه‌کننده دعوت آنها به ذلت باشد!

انتهای پیام/

کد خبر: 1061650

وب گردی

وب گردی