منع استفاده از حیوانات در آموزش‌های دانشگاهی

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ابلاغیه‌ای از معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها، استفاده از حیوانات در آموزش‌های دانشگاهی را منع کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، علی خاکی صدیق در پی ضرورت استفاده از جایگزین‌های حیوانات به جای بهره‌برداری از حیوانات زنده در محیط های آموزشی و آزمایشگاهی و سایر فضاهای آموزشی مانند کلینیک‌ها و درمانگاه‌های وابسته به دانشگاه‌ها، از معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی کشور خواست به‌جای استفاده از جانداران و حیوانات در برنامه‌های درسی رشته‌‌هایی که برای یادگیری باید از حیوانات استفاده کرد، از روش‌های «جایگزین» استفاده کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ابلاغیه‌ای از معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها خواست در رشته‌های دامپزشکی، علوم دامی، برخی گرایش‌های زیست‌شناسی و دیگر رشته‌های مرتبط، اقدام به استفاده از جایگزین‌های آموزشی کنند. در این باره تأکید شده است دانشگاه‌ها «تجربه‌های موفق خود به‌ویژه در بهره‌گیری از جایگزین‌های حیوانات در آموزش دانشجویان» را به دفتر برنامه‎‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم اعلام کنند.

در ابلاغیه مذکور آمده است: «دانشگاه، استفاده از حیوان برای آموزش را محدود و تنها به موارد خاصی منحصر کند که به هیچ‌وجه امکان استفاده از جایگزین‌های آن وجود نداشته باشد». این تصمیم و اقدام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که نشان‌دهنده گام برداشتن به سوی هم‌راستا شدن با رویکردها و شیوه‌های نوین در نظام‌های آموزش عالی برتر جهان است، بر لزوم توجه و آگاهی دانشجویان نسبت به «بهره‌گیری خردمندانه از طبیعت» و «به‌ویژه بهره‌گیری از جایگزین‌های حیوانات» در امر خطیر آموزش تأکید کرده است.

فعال‌سازی کارگروه تخصصی اخلاق زیستی در آموزش

محمدرضا آهنچیان در این باره اظهار کرد: روشن است که مهم‌ترین وظیفه معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها، نظم بخشیدن به سیاست‌ها و برنامه‌های در دست اجرا برای ارتقای کیفیت یادگیری و آموزش دانشجویان است. این کوشش باید با توجه و تمرکز کافی بر حفظ محیط زیست و مراعات رفتار اخلاقی در کار با جانداران و حیوانات باشد، به‌ویژه در رشته‌هایی که برای آموزش نیاز به استفاده از جانداران و حیوانات است. باید به این نتیجه برسیم که هدف یادگیری که با آسیب رساندن به طبیعت و محیط زیست تحقق یابد، نافی خویش است و در حقیقت بر ضد خود عمل کرده است. خوشبختانه بسیاری از دانشگاه‌های دولتی کشور در این زمینه ملاحظات مناسبی را داشته‌اند؛ اما نیاز به مراقبت‌های بیشتر احساس می‌شود.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی افزود: به‌منظور انتظام بخشیدن به سیاست‌ها و برنامه‌های حفاظت از حقوق حیوانات در آموزش عالی، برای نخستین بار از سال جاری، کارگروه تخصصی «اخلاق زیستی در آموزش» در دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی فعال شده است. این کارگروه با حضور اعضای برگزیده دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور که دارای تجربه و خبرگی در حوزه اخلاق زیستی و کار با حیوانات هستند، تشکیل شده است. در این کارگروه دستورالعملی به عنوان راهنمای کار با حیوانات تحت عنوان محور اخلاق‌زیستی در دست تهیه است که به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد. علاوه بر این برخی سازمان‌های مردم‌نهاد مدافع حقوق حیوانات نیز در این رابطه با دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی همکاری دارند.

به گفته آهنچیان، امروزه توجه به این موضوع و عدم استفاده و کشتار جانداران و حیوانات در آموزش و پژوهش دغدغه‌ای جهانی در مجامع علمی دنیاست که با همکاری فعالان حقوق حیوانات در آینده‌ای نزدیک ضمن توسعه و وجود پیشرفت چشم‌گیر در علم و تکنولوژی، به سوی «جایگزین‌سازی» حرکت می‌کند. در این روش که از حیوانات زنده در آموزش استفاده نمی‌شود، نه‌تنها جنبه اخلاقی آموزش به دور از هرگونه رنج و درد حیوانات مراعات می‌شود که از منظر اقتصاد نیز کاملاً به صرفه و توجیه‌پذیر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061659

وب گردی

وب گردی