اژدهای سرخ چگونه مقابل کرونا ایستاده است؟

ویروس کرونا از زمان حضور در کشور چین قربانی‌های زیادی گرفته؛ اما چینی‌ها با همان سخت کوشی همیشگی خود در مقابل این بیماری قد علم کردند آن‌ها در این راستا اقدامات حیاتی نیز انجام دادند که خواندن آن‌ برای استفاده از تجربیات چین در این زمینه بسیار مفید است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، کمپین تصمیم‌گیری در چین بالافاصله برای مقابله با ویروس کرونا اقدام کرد. بر اساس آمار، اگرچه تعداد افراد مبتلا شده در حال افزایش است؛ اما آمار در چین به‌جز در شهر ووهان در برخی مناطق دیگر در استان هوبئی نشان می دهد که نرخ رشد آن کاهش (نزول) یافته است.

تلاش مشترک ملت، اقدامات کنترل کننده و پیشگیری چین در بالاترین سطح به‌طور مؤثر اثبات می‌کند که میزان گسترش ویروس در حال کاهش است و آمار درمان آن رو به افزایش است.

در حال حاضر هجوم پرسنل پزشکی و دیگر منابع از سراسر چین به ووهان و کمک 19 استان و شهرداری برای معالجه بیماران سخت در مناطق ویژه در هوبئی، قانون‌گذاری برای پیشگیری علمی و کنترل همه‌گیر در کنگره، استقرار تمهیدات کار از خانه، حمایت اطلاعاتی از شرکت‌های اینترنتی و درخواست از عموم مبنی بر خانه ماندن مگر در شرایط ضروری از اقدامات چین برای مقابله با این ویروس بوده است. تمام این اقدامات نامتعارف به چین کمک می‌کند تا در این رقابت پیروز شود.

آمار نشان می‌دهد که میزان شیوع در حال بررسی است. در سراسر کشور، به‌جز استان هوبئی، نرخ رشد عفونت‌های تأیید شده، موارد مشکوک و بیماران تحت کنترل، در حال کاهش است.

به‌طور خاص، موارد تأیید شده در مکان‌هایی به‌جز هوبئی در 8 روز متوالی کاهش یافته است (از 890 مورد در 3 فوریه به 312 در 12 فوریه)

در تاریخ 12 فوریه، بر اساس نسخه 5ام دستورالعمل‌های تشخیص و درمان کرونا، مقامات بهداشتی هوبئی، موارد تشخیص داده شده از نظر بالینی را تأیید کردند که نتیجه آن رشد سریع موارد تأیید شده است. این معیار تشخیص گسترده بیشتر نشان دهنده پیشرفت چین در تشخیص است و این اصل که هیچ بیماری بدون مراقبت رها نمی‌شود.

در سراسر این کشور، گسترش ویروس کشنده به‌طور مؤثر تحت کنترل است. نرخ رشد موارد تأیید شده در تاریخ 27 ژانویه از 64.54درصد به 33.93درصد در 12 فوریه کاهش یافته است. میزان مرگ از 64 درصد در 24 ژانویه به 22.82درصد در 12 فوریه کاهش داشته است. به‌علاوه، موارد مشکوک در بیماران تحت مراقبت‌های پزشکی نیز در حال کاهش هستند. موارد مشکوک رشد منفی داشتند (16.38- درصد در تاریخ 12 فوریه در مقایسه با 173.77 درصد در 23 ژانویه)

در حالی که نرخ رشد بیماران تحت مراقبت‌های پزشکی از 253.52 در 22 ژانویه به نرخ منفی 1.97- درصد در 12 فوریه رسیده است.

در مرکز بیماری واگیر در مناطق ووهان، شانگان و هوانگانگ در هوبئی تأیید شده است که موارد تأیید شده در مناطق دیگر در چین نسبتاً کم و موارد عمده آن وارداتی هستند. در کل، هوبئی شاهد اکثریت موارد تأیید شده، موارد شدید و مرگ و میر مربوط به ویروس در چین بوده است.

همان‌طور که شکل 3 نشان می‌دهد بین 20 ژانویه و 12 فوریه، مرگ و میر مرتبط با ویروس کرونا در هوبئی 95 درصد، موارد سخت 88 درصد و موارد تأیید شده 80 درصد بوده است.

رشد موارد سخت در سراسر چین در حال کاهش است و میزان درمان (توانبخشی) از میزان رشد پیشی گرفته است.

نرخ مرگ و میر ویروس کرونا در حال کاهش است. همان‌طور که نسبت روزانه میان مرگ و میر و بیماران شدید نشان می‌دهد، میزان مرگ در هوبئی به‌طور چشمگیری از 40 درصد در تاریخ 25 ژانویه به 18.49 درصد در 12 فوریه رسیده است.

به‌طور کلی کنترل شدید، درمان مؤثر بیماران و افزایش میزان توان‌بخشی سه مأموریت کلیدی جنگ چین با کرونا است. تنها زمانی که هر سه محقق شوند، چین می‌تواند پیروز این جنگ باشد. بالاتر از همه، کاهش موارد مبتلا و مشکوک مستقیم‌ترین شاخص نقطه عطف خواهد بود. در حال حاضر به‌رغم افزایش تعداد مطلق موارد تأیید شده و مشکوک، نرخ رشد آن در حال کاهش است. اگر چنین روندی برای یک یا دو هفته دیگر ادامه یابد، اولین مأموریت انجام خواهد شد. بعد از آن، به‌عنوان بزرگترین تهدید برای سلامت عموم، موارد سخت و مرگ‌های کرونا 2 عامل اصل ترس عمومی از فراگیری هستند.

افزایش ظرفیت تشخیص پاتوژن و تشخیص بالینی، انتخاب سایت‌های درمانی مطابق با شرایط بیماران

قرنطینه مؤثر برای مهار اپیدمی و بهبود نرخ تشخیص برای شناسایی بیمار مهم است. موارد ویروس کرونا عمدتا از طریق آزمایش اسید نوکلئیک تأیید می‌شود.

در اوایل اپیدمی، تعداد زیادی از عفونت‌ها به دلیل نقص در روش‌های آزمایشی، تجهیزات و تکنیک‌ها بدون تأییدیه و گزارش نشده باقی مانده بودند. همانطور که «وانگ چن» متخصص ریه در آکادمی مهندسی چین، در چهارم فوریه گفت:« دو موضوع مهم درمورد مبارزه با ویروس فعلی، بهبود میزان تشخیص با افزایش انجام آزمایش اسید نوکلئیک و جمع آوری تمام موارد تایید شده با علائم خفیف برای قرنطینه جهت جلوگیری از شیوع گسترده تراست.» در حال حاضر، 40 موسسه آزمایشگاهی در ووهان مجاز به انجام آزمایش تا تعداد 10هزار نفر در روز هستند.

از آنجا که درک ما و تجربه بالینی در معالجه بیماری رشد می‌کند، کمیسیون بهداشت ملی ویرایش پنجم دستورالعمل‌ها درمورد تشخیص و درمان ویروس کرونای جدید را منتشر کرده است که در آن دسته‌ای از تشخیص بالینی اضافه شده تا موارد تایید شده را سریعترین درمان کند و نرخ بهبود را افزایش داد.

بررسی روش‌های درمانی مختلف

موسسات تحقیقاتی پزشکی و شرکت‌های داروسازی در سراسر جهان تلاش کرده‌اند تا موثرترین روش درمانی و داروها را پیدا کنند. از تاریخ 6 فوریه، 36 آزمایش بالینی مربوط به کروناویروس جدید انجام شده که طیف گسترده‌ای از حوزه های تحقیقاتی، از جمله تحقیقات بالینی پزشکی غربی، طب سنتی چینی (TCM)، درمان سنتی چینی-غربی، درمان ترکیبی، روان درمانی و توانبخشی را در بر می‌گیرد.

یک کارگروه پزشکی به سرپرستی «وانگ چن» و «کائو بن» فاز سوم آزمایش بیمارستانی در مورد داروهای ضد ویروسی را در 5 فوریه آغاز کرد. در همین زمان، متخصصان چینی تعدادی از داروهای دارای مجوز غربی و چینی را که در مهار ویروس موثرند مانند «کلروکین»، «آربیدول»، «داروناویر» و «فاوی پیراویر» شناسایی کرده‌اند.

جدا از طب غربی و معالجه پزشکی، مؤسسات پزشکی در چین همچنین در حال تحقیق هستند که داروی سنتی چینی(TCM) می‌تواند چه نقشی در مبارزه با ویروس داشته باشد. هشت بیمار، از جمله شش نفر با شدت بالا، در 3 فوریه پس از دریافت TCM و درمان ترکیبی سنتی چینی و غربی توسط متخصصان بیمارستان گوانگمان و بیمارستان شیوهان،(دو بیمارستان برجسته وابسته به چین) معالجه و مرخص شدند. «لی گوانگشی» معاون بخش بیماری‌های تنفسی بیمارستان گوانگمان، بیان کرد که طب سنتی چینی بهترین شیوه‌ها را در مقابله با بیماری‌های عفونی ارائه داده است و اکنون مزیت‌های بی نظیر خود را در مبارزه با ویروس کرونای جدید نشان می‌دهد. بنابراین، نسخه پنجم از دستورالعمل‌های چین برای درمان کووید-19 به موسسات پزشکی توصیه می‌کند که به طور کامل به درمان با استفاده از داروی سنتی چینی بپردازند، رویکردهای ترکیبی سنتی چینی- غربی را تقویت کنند و مکانیزم های مشترک سنتی تشخیص و درمان چینی-غربی را رویکرد خود قرار دهند.

اهمیت مداخله روانشناسی

ارائه پشتیبانی به موقع روانشناختی مداخله بحران روانی عمومی نیز به عنوان بخشی از تلاش برای به حداقل رساندن تأثیر اپیدمی کووید-19 بر افراد واجد شرایط است.

برای این منظور دو سند، اصول راهنما برای مداخله بحران روانی اضطراری این ویروس و دستورالعمل کمک‌های روانشناختی در حین شیوع آن منتشر شده است. خطوط تلفن‌های مختلفی برای تأمین طیف وسیعی از خدمات (مانند مشاوره، روان درمانی و مداخله در بحران) برای آسایش و کمک به افراد در پریشانی یا اختلال روانی ناشی از کووید-19 ایجاد شده است.

بسیج کامل دولتی و اجتماعی در چین کلید اصلی در جنگ فعلی علیه همه گیری کووید-19 است و پیروزی بستگی به این دارد که در سراسر کشور چقدر سریع بسیج همگانی برای کمک به ووهان و هوبئی پیش از انتشار ویروس کشنده رخ می‌دهد.

گام‌های اساسی دولت مرکزی

از 9 میلیون ساکن در ووهان در حال حاضر عده‌ای تحت معالجه پزشکی هستند و افراد آلوده بدون علامت نیز وجود دارند. این که تحت درمان مناسب قرار گرفتن این حامل‌های بدون علامت یک عامل مهم دیگر است، زیرا تاخیر طولانی مدت ممکن است منجر به انتقال بیماری به خانواده و اجتماع در مقیاس بسیار بزرگتر شود. بنابراین، دولت مرکزی در حال بسیج و هماهنگی منابع پایدار تجهیزات پزشکی و مواد برای ووهان و هوبئی، است که اقدامات متناسب و هدفمند قبلاً اتخاذ شده است تا ظرفیت محلی را در پذیرش و معالجه بیمار ایجاد کند.

در گام اول سیستمی مناسب ایجاد شده که همه بیماران تحت نظر و مراقبت باشند. بیماران با شدت بالا در بیمارستان‌های معین معالجه می‌شوند؛ در حالی که بیماران دارای علائم خفیف به سایر مراکز مشخص شده فرستاده می‌شوند. موارد مشکوک به تب در کلینیک‌های تب تحت نظر پزشکی باقی خواهند ماند. بیماران مبتلا به علائم التهابی ریه تایید شده با سی تی اسکن در موسسات جدا شده از موارد مشکوک برای جلوگیری از عفونت متقاطع جمع آوری می‌شوند. تماس نزدیک با موارد تایید شده در قرنطینه جمعی یا خانگی انجام می‌شود.

در گام دوم برای بهبود تخصیص منابع پزشکی، مدل قرنطینه سه مرحله‌ای در دستور کار قرار گرفته است. دو بیمارستان جدید، «Leishenshan» و «Huoshenshan» و سایر موسسات بازسازی شده 8هزار تختخوابی برای بیماران شدت بالا در ووهان اضافه شد و انتظار می‌رود بیش از 10 هزار تختخواب برای پذیرش بیماران آماده شوند.

سه بیمارستان موقتی در ووهان احداث شده تا 4500 تختخواب را برای بیماران دارای علائم خفیف فراهم کند و در مجموع بیش از 10 بیمارستان از این نوع به‌زودی آماده استفاده خواهند بود. هتل‌های نزدیک بیمارستان‌ها به طور موقت به مکان‌هایی برای قرنطینه حاملان بالقوه ویروس تبدیل شده اند. تاکنون ووهان 132 تسهیلات این‌چنینی با 12هزار و 571 تخت خواب دارد. این مدل قرنطینه سه لایه اجازه می‌دهد تا بیماران در شرایط مختلف، مناسب‌ترین روش درمانی را که به بهینه سازی تخصیص منابع پزشکی کمک می‌کند دریافت کنند.

در گام سوم، دولت مرکزی منابع بیشتری را از سراسر چین برای تقویت ووهان در جنگ علیه بیماری همه گیر کویید-19 در اختیار دارد. برای اینکه هیچ بیماری بدون مراقبت نباشد نیاز به ورود مستمر کارمندان و مواد پزشکی است. بنابراین، دولت مرکزی روشن ساخته که تهیه مداوم مواد برای کنترل بیماری همه‌گیر در استان هوبئی و به‌ویژه در ووهان، اولویت اصلی کشور است. دولت مرکزی وظیفه هماهنگی تأمین مواد در کوتاه مدت را بر عهده دارد. هوبئی باید تمام تلاش خود را در مدیریت و تخصیص مواد انجام دهد و این که متخصصان پزشکی بیشتری (که در زمینه بیماری‌های تنفسی، مراقبتهای ویژه و پرستاری تخصص دارند) برای کمک به هوبئی فرستاده شوند.

از تاریخ 5 فوریه، 107 تیم پزشکی شامل 10 هزار و 596 متخصص به هوبئی اعزام شده که بیشتر آنها در ووهان مشغول به کار بودند. علاوه بر این 19 استان و شهرداری برای معالجه بیماران شدید در منطقه خاص هوبئی اختصاص یافتند. اولویت اصلی دولت‌های محلی در سراسر چین تمرکز بر مهار این ویروس و انتقال آن است. اقدامات جدی‌تر انجام می‌شود و بهترین شیوه‌ها به طور گسترده با یکدیگر اشتراک گذاشته می‌شود.

به عنوان مثال، الگوهای موفقیت آمیز مدیریت اجتماعی مانند ایجاد سایت‌های قرنطینه، ساخت بیمارستان‌های موقت، لغو اجتماعات و تعطیل کردن مکان‌های عمومی در بعضی از شهرهای سراسر این کشور تکرار می‌شود. جمعیت در خیابان‌ها به حداقل سطح خود رسیده است و به ساکنان محلی توصیه می‌شود در خانه بمانند در همین زمان‌، آگاهی عمومی از بهداشت شخصی در برنامه‌های آموزشی سطح کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. عموم مردم مشتاق یادگیری در مورد پیشگیری از این بیماری هستند و شروع به بهبود رژیم‌های غذایی و عادات زندگی خود کرده است.

نکات بهداشتی در مورد بیماری‌های تنفسی در حال حاضر شایع ترین دانش عمومی است: برای مثال بیماری‌های تنفسی از طریق تماس، قطرات و هوا پخش می‌شوند. علائم اصلی شامل تب، سرفه و اسهال است و زدن ماسک، شستن دست‌ها، استفاده از مواد ضد عفونی کننده و تهویه کافی می‌تواند در برابر بیماری از انسان محافظت کند. وقتی مردم متوجه شدند که به احتمال زیاد حیوانات وحشی میزبان ویروس کرونا هستند، از دولت خواستند که مصرف و تجارت حیوانات وحشی را به طور کامل ممنوع اعلام کند.

وضع قوانین اضطراری

برای تضمین اقدامات به موقع و مؤثر در جنگ علیه بیماری همه گیر COVID-19، مقامات محلی با تصویب قوانین اضطراری، اختیارات، حقوق و تعهدات مربوط به دولت، شرکت ها و افراد را مشخص می‌کنند. به عنوان مثال، کمیته دائمی کنگره مردم شانگهای(standing committee of the Shanghai People’s Congress) مصوباتی را به تصویب رسانده که به دولت و شهرداری شانگهای اجازه می‌دهد نام افرادی را که سعی در مخفی کردن شرایط بهداشتی خود در سیستم اعتبار اجتماعی دارند، در لیست سیاه قرار دهد.

غول‌های فناوری چینی به میدان آمدند

شرکت‌های اینترنتی غول‌های فناوری چینی در حال بررسی چگونگی استفاده از فناوری‌های نوظهور برای کمک به مبارزه با ویروس کرونا هستند. شرکت‌های «Tencent»، «Alibaba»، «Baidu»، « ZTE» و «JD.com» از فناوری‌هایی همچون کلان داده‌ها، هوش مصنوعی و همچنین تکنولوژی 5G برای تشخیص، غربالگری و خدمات پزشکی استفاده می‌کنند. خدمات تشخیص از راه دور برای کاهش احتمال عفونت در ویزیت‌های بیمارستانی استفاده می‌شود. تاکنون ZTE راه اندازی یک بستر تشخیص 5G از راه دور با اتصال به بیمارستان غرب چین و مرکز کلینیک بهداشت عمومی چنگدو را انجام داده است. Tecent ، Alibaba و «Ping An Health Cloud» خدمات مشاوره پزشکی آنلاین را برای کاهش مراجعه غیرضروری بیمارستان و جلوگیری از گسترش عفونت آغاز کرده‌اند. تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ به غربالگری در اماکن عمومی کمک می‌کند. شرکت‌های چینی «Megvii»و«Baidu» در بعضی از بخش‌های سیستم مترو پکن سنسورهای مادون قرمز نصب کرده‌اند تا دمای بدن مسافران را گرفته و باعث بهبود کارایی شناسایی موارد مشکوک در مکان‌های شلوغ عمومی شوند. الگوریتم هوش مصنوعی کمک می‌کند تا موارد مشکوک خیلی سریعتر تأیید شود. شرکت Baidu الگوریتم تعیین توالی DNA و وب‌سایت پیش بینی ساختار RNA خود را در اختیار موسسات تحقیقاتی پزشکی قرار داده است.

یک پلت فرم تست و تجزیه و تحلیل ژنوم کامل که به‌طور مشترک توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ژجیانگ و آکادمی«Alibaba DAMO»و شرکت «MATRIDX» ایجاد شده که سرعت و صحت تأیید موارد مشکوک را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده است. علاوه بر این، از فناوری هوش مصنوعی برای اطمینان از تجهیزات پزشکی به‌طور گسترده استفاده شده است. به عنوان مثال، شرکت آیفلایتک پلت فرم «AI+Office» خود را برای ارائه خدمات مخابراتی با کیفیت بالا برای شرکت‌ها و افراد باز کرده است. سایت «Zuoyebang.com» خدمات آموزش از راه دور را ارائه می‌دهد.

اپراتور هوشمند «CloudMinds» تعدادی از ربات‌های چند منظوره را برای ارائه کالاها و خدمات در مناطق قرنطینه و ضد عفونی و تمیز کردن بخش‌ها ارائه می‌دهد.

کرونا برای جهانیان درس بزرگی است

درس‌های آموخته شده‌اند اگرچه بیماری همه گیر COVID-19 همچنان ادامه دارد، چین برای پیروزی نهایی در برابر آن نیز موقعیت خوبی دارد. این رویداد مهم درس‌های بسیاری در رابطه با همکاری‌های بین المللی در زمینه‌های اضطراری بهداشت عمومی جهانی را به چین و جهان ارائه می‌دهد.

اول اینکه جهانی که دارای مناطق پرجمعیت‌تر و کلان شهرها با تحرک بیشتر جمعیت باشد، چالش‌های زیادی را برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های همه گیر دارند. اگرچه شهرهای بزرگ به طور کلی مکانیسم‌های واکنش اضطراری بهداشت عمومی را به طور کامل تکمیل کرده‌اند؛ اما نگرانی‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی همه تصمیم گیرندگان و حساسیت مردم را نسبت به شیوع بیماری‌های عفونی زیاد می‌کند.

بنابراین، مکانیسم‌های واکنش اضطراری، سیستم‌های بسیج اجتماعی و سیستم‌های ذخیره دارایی‌های استراتژیک باید در شهرهای بزرگ تأسیس شوند. علاوه بر این، باید صلاحیت مقامات جامعه و آگاهی بهداشت عمومی افراد از طریق دوره‌های آموزشی بیشتر و برنامه‌های آموزش جمعی بیشتر بهبود یابد.

دوم اینکه سیستم‌های تأمین پزشکی چین و شبکه‌های هماهنگ کننده متخصصان پزشکی نقش تعیین کننده‌ای در جنگ فعلی علیه همه‌گیری COVID-19 دارند. تجمع بیش از 10هزار متخصص و هماهنگی مقادیر عظیمی از مواد پزشکی برای تقویت سیستم‌های بهداشت عمومی ووهان در مدت کوتاهی نه تنها نتیجه عملکرد خوب دولت‌های مرکزی و محلی بلکه همچنین به اقدام لجستیک کارآمد و تخصیص حرفه‌ای منابع باز می‌گردد. مطمئناً چین می‌تواند چالش‌ها و اقدامات خوب خود را با جامعه جهانی در میان بگذارد.

گذشته از این‌، همکاری بین المللی در جنگ علیه همه گیری COVID-19 اهمیت فزاینده‌ای دارد. سازمان بهداشت جهانی با همکاری چین، از نزدیک بیماری را کنترل کرده‌است. دولت‌ها در سرتاسر جهان نیز یاری رسانده‌اند. از تاریخ 7 فوریه‌، بیش از 30 کشور جهان، (از جمله کشورهای در حال توسعه که کمبود منابع پزشکی هم مواجهند) مانند پاکستان و میانمار، مواد پزشکی را به چین اهدا کرده‌اند. این‌گونه اقدامات بشردوستانه بین المللی نشان می‌دهد که در مواقع اضطرار جهانی، همبستگی و هماهنگی بین المللی، به‌جای لفاظی و واکنش بیش از حد، برای رفاه جامعه جهانی لازم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061672

وب گردی

وب گردی