رشته «‌کارشناسی برنامه‌ریزی امور تربیتی» در دانشگاه فرهنگیان ایجاد می‌شود

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش از ایجاد رشته جدید «‌کارشناسی برنامه ریزی امور تربیتی» در دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: برنامه درسی این رشته به زودی تدوین می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، علیرضا کاظمی با اشاره به تصویب ایجاد رشته کارشناسی برنامه ریزی امور تربیتی در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: در جلسه اخیر کارگروه برنامه‌ریزی تربیت معلم، ایجاد رشته جدید کارشناسی برنامه ریزی امور تربیتی در دانشگاه فرهنگیان مورد تصویب قرار گرفته است.

وی ادامه داد: انتظار می رود با اقدام عالمانه و آینده نگرانه در زمینه اصلاح برنامه درسی دوره کارآموزی مربیان امور تربیتی در دانشگاه فرهنگیان، با هدف کمک به ارتقای کیفیت عملکرد مربیان امور تربیتی و معاونان پرورشی مدارس، بخش قابل توجهی از مسائل و مشکلات موجود مرتفع شود هدف دوره جدید (کارشناسی پیوسته برنامه ریزی امور تربیتی)، تربیت مربیان امور تربیتی متخصص، به روز و کارآمد برای مدارس است.

کاظمی اشاره کرد: وظیفه این مربیان علاوه بر تمهید مقدمات کلّی فرآیند جذب و تربیت پذیری مطلوب متربیان، عبارت است از ارائه طرح‌های اصلاحی و اجرایی خلاقانه برای بهسازی عملکرد تربیتی مدرسه و نیز اجرای فعالیت‌های راهبردی که موجب شکوفایی استعدادهای فطری متربیان در حیطه‌ ساحت‌های شش گانه تربیت سند تحول بنیادین می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی افزود: رشته تحصیلی موجود «راهنمایی و مشاوره(با گرایش فعالیت های پرورشی)» به جای این که به تنهایی پاسخگوی نیازهای 2 پست سازمانی مجزا بوده باشد، موجب شده بود که فارغ التحصیلان این رشته ترکیبی، نوعاً به سردرگمی هویتی دچار شوند و از تعهد سازمانی لازم و کافی نیز برخوردار نبودند.

معاون وزیر آموزش و پرورش سند تحول بنیادین را تربیت محور دانست و افزود: وجود نیازهای جدید در حوزه‌های فرهنگی و تربیتی به‌گونه‌ای است که والدین قادر به پاسخگویی به این نیازها نیستند و مربی امور تربیتی باید بتواند از عهده این مهم برآید. «هدایت اخلاقی و رفتاری، کمک به تحقق فرآیند تربیت‌پذیری و فرهنگ پذیری مطلوب، شکوفایی استعدادهای فطری دانش‌آموزان و سلامت نفسانی و کمک به ترویج سبک زندگی اسلامی» ازجمله وظایف سازمانی یک مربی امور تربیتی به‌حساب می‌آید.

وی گفت: لازم است مربی امورتربیتی به‌گونه‌ای پرورش یابد که بتواند تا حد ممکن در مسیر تحقق اهداف تربیتی سند تحول گام‌ بردارد. مربی امور تربیتی را باید برای رویارویی با مسائل و مشکلات حال و آینده آماده ساخت تا با همکاری معلمان و کادر مدرسه در جهت برطرف کردن خلأهای موجود در برنامۀ درسی رسمی، برنامه‌ریزی و برای ایجاد فضای مساعد برای شکوفایی استعدادهای فطری دانش‌آموزان فعالیت کند.

کاظمی با اشاره به تربیت گفت: مقوله تربیت، به شدت وابسته به موقعیت و شرایط محیطی (فرهنگی و اجتماعی، فناورانه و رسانه ای) است. تربیت در خلأ محقق نمی‌شود، بلکه در محیط فرهنگی و اجتماعی صورت می‌گیرد. امروزه، در نظر گرفتن حقایق موجود همچون تغییرات سبک زندگی و تحولات گسترده فرهنگی، لزوم شناسایی و اتخاذ شیوه های تربیتی نوین، کارآ و اثر بخش را مطرح می‌کند.

او همچنین به شایستگی‌های حرفه ای فارغ التحصیلان رشته جدید کارشناسی برنامه ریزی امور تربیتی اشاره کرد، این موارد شامل مسئولیت پذیر و برخوردار از علاقه و انگیزه شغلی لازم برای ایفای نقش مربی امور تربیتی، توانا در زمینه تجزیه و تحلیل راهبردی مسائل فرهنگی و تربیتی، برخورداری از دانش کافی در زمینه انواع روش‌های تربیتی و دارای مهارت بهره گیری از روش های تربیتی کارآمدو اثربخش در ابعاد مختلف ساحت‌های ششگانه تربیت؛ بهره‌گیری مناسب از فرصت‌های تربیتی در جهت تحقق مراتبی از اهداف سند تحول بنیادین، توانمندی در زمینه جذب مشارکت ذینفعان درون سازمانی(همچون متربیان، اولیا، کارکنان آموزشی و پرورشی مدرسه) و برون سازمانی(همچون مساجد، مراکز فرهنگی و ورزشی)، متمرکز بر راهبردِ تربیت مبتنی بر فطرت (شکوفایی استعدادهای فطری دانش آموزان)، دارای مهارت لازم و کافی در زمینه برنامه‌ریزی و مدیریت فعالیت‌های فرهنگی وتربیتی، آشنا با فعالیت‌های هنری و ادبی مناسب مدارس و دارای مهارت در زمینه استفاده از هنر و ادبیات در جهت کمک به شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه متربیان و آشنا با نیازها و ذائقه متربیان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061682

وب گردی

وب گردی