کشف اکسیژن خارج از منظومه شمسی

ستاره‌شناسان برای نخستین‌بار اکسیژن مولکولی را در کهکشانی خارج از کهکشان راه شیری شناسایی کرده‌اند. این کشف توسط تیمی از ستاره‌شناسان در رصدخانه نجوم شانگهای به رهبری «جونجی وانگ» انجام شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، این تیم با تجزیه و تحلیل امواج نوری «Markarian 231» کهکشان در فاصله 581 میلیون سال نوری از زمین، وجود اکسیژن مولکولی را شناسایی کرد. در جو این کهکشان اکسیژن به همراه سایر گازها یافت شد.

این امواج نوری معمولاً توسط عناصر گازی مختلف موجود در جو ما جذب یا هدایت می‌شوند و به‌دست آوردن دقیق خوانش آن تقریبا غیرممکن است. امواج نور Markarian 231، از آنچه که یک جسم شبه ستاره یا QSO نامیده می‌شود، ناشی شده است. QSO اشیاء دور با ظاهری شبیه به ستاره و دارای نوری دارند که با فرکانس موج پایین‌تر از حد معمول حرکت می‌کند.

از آنجا که خوانش نور از Markarian 231 از QSO سرچشمه گرفته، آنها نسبت به امواج نور معمولی فرکانس موج پایین‌تری داشتند، که به آنها اجازه می داد بدون هیچ گونه اثر تحریف کننده از جو زمین عبور کنند. خوانش موج نور در دو مکان مختلف تلسکوپ 30 متری IRAM در گرانادا، اسپانیا و تلسکوپ شمالی Extended Millimeter Array در آلپ فرانسه گرفته شده است.

این تیم دانشمندان تخمین می‌زند در این کهکشان 100 برابر اکسیژن بیشتر از آنچه تاکنون در راه شیری کشف شده است وجود دارد. در طول 20 سال گذشته، اکسیژن مولکولی در دو مکان دیگر در کهکشان راه شیری «ابر رو اوفیوچی» و «سحابی شکارچی» کشف شده است.

انسان‌ها می‌توانند برای مدت کوتاهی اکسیژن خالص را تنفس کنند؛ اما بدن ما برای زندگی به عناصری مانند نیتروژن و دی اکسید کربن نیاز دارد تا به طور عادی عمل کند.

تنفس اکسیژن خالص برای مدت طولانی می‌تواند باعث آسیب دائمی ریه و مسمومیت شود که ناشی از غلیظ شدن هموگلوبین خون با مولکول‌های اکسیژن زیاد است. با وجود این اکسیژن یکی از عناصر اصلی لازم برای رشد زندگی است. این تیم معتقد است که تحقیقات بیشتر به آنها در درک نحوه توزیع اکسیژن در پیشرفت کهکشان‌ها کمک می‌کند تا برخی از پیش‌شرط‌های لازم برای شکل گیری زندگی را بیشتر درک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061767

وب گردی

وب گردی