جزئیات اجرای طرح «عید و داستان» اعلام شد

معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای به همه استان‌ها، جزئیات اجرای طرح عید و داستان را اعلام کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای به همه استان‌ها، جزئیات اجرای طرح عید و داستان را اعلام کرد. طبق این اطلاعیه دانش‌آموزان می‌توانند به انتخاب خود فقط یکی از فعالیت‌های سه گانه داستان‌خوانی، داستان‌نویسی یا داستان‌گویی را انجام دهند و آموزگاران باید از اجبار دانش‌آموزان برای انتخاب فعالیت خودداری کنند.

در این اطلاعیه آمده است: دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها در انتخاب کتاب مناسب با سن دانش‌آموزان و دارای مجوز‌های قانونی آزادی عمل دارند و در صورت انتخاب فعالیت داستان‌خوانی به هیچ عنوان نباید مجبور به خرید کتاب خاصی شوند. همچنین مدیران مدارس و روسای مناطق می‌توانند از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها و خصوصا کانون‌های پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، کتابخانه مساجد و مراکز شهرداری‌ها یا افراد خیر با رعایت کامل قوانین و مقررات مربوطه، برای تامین کتاب‌های مناسب به صورت رایگان برای دانش‌آموزان در مناطق کمتر برخوردار استفاده کنند.

در ادامه این اطلاعیه تاکید شده است: همه دانش‌آموزان باید به خاطر اجرای فعالیت‌های عید و داستان مورد توجه قرار گرفته و به فعالیت آنان بازخورد مناسب شامل تشویق برای انجام فعالیت، ارائه نقاط قوت و ارائه نقاط قابل بهبود ارائه شود. در کلاس‌های درس و در فعالیت‌های فوق برنامه و در برنامه‌های ویژه مدرسه فعالیت‌های انجام شده دانش‌آموزان ارائه شود.

بر اساس این اطلاعیه، در هفته بزرگداشت مقام معلم هم در هر مدرسه باید نمایشگاهی از فعالیت‌های دانش‌آموزان در طرح عید و داستان برگزار و از خانواده‌ها و مسولان و مقامات محلی سایر دستگاه‌ها برای بازدید دعوت شود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: باید از ایجاد هرگونه فضای رقابتی و رتبه‌بندی آثار جدا خودداری شود. برای شناسایی استعدادهای برتر معلمان در صورت مشاهده استعداد برتر در زمینه داستان‌نویسی بدون ایجاد حساسیت یک اثر از فعالیت دانش‌آموزان کلاس را به مدرسه معرفی تا به مناطق آموزش و پرورش برای بررسی‌های تخصصی و هدایت استعداد تحویل دهند. اختصاص فضا برای ارائه فعالیت‌های دانش‌آموزان در طرح عید و داستان در نمایشگاه‌های جشنواره جابر بن حیان و فرصت‌های متنوع یادگیری یکی دیگر از تاکیدات این اطلاعیه است.

نحوه انجام فعالیت توسط دانش‌آموزان شامل داستان‌خوانی، داستان‌نویسی و داستان‌گویی است. در بخش داستان‌خوانی، دانش‌آموز می‌تواند به انتخاب خود و خانواده و با کمک معلم یک کتاب داستان را بخواند و خلاصه آن را با دستخط خود بنویسد. مشخصات کتاب حتما در صفحه اول گزارش دانش‌آموز نوشته شود. دانش‌آموزان می‌توانند از کتابخانه یا دوستان خود کتاب را به امانت بگیرند.

در قسمت داستان‌نویسی دانش‌آموز می‌تواند با توجه به علاقه و رغبت خود در هر موضوع دلخواه داستانی را با دستخط خود بنویسد و در صورت علاقه و متناسب با آن نقاشی‌هایی را هم ترسیم کند. همچنین دانش‌آموز می‌تواند گزارش سفر عید خود را به صورت مصور یا غیر مصور با دستخط خود بنویسد. دانش‌آموز می‌تواند پای قصه مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها و یا سایر افراد بنشیند و ضمن شنیدن قصه آن را با دستخط خودش در قالب کتاب داستان بازآفرینی کند.

در بخش داستان‌گویی دانش‌آموز می‌تواند داستانی را با تخیل خود یا آزروی متن روایت کند و در صورت تمایل صدا و تصویر خود را در هنگام روایت داستان یا نمایش ضبط کند.

معلمان باید از ارائه هرگونه تکلیف یا تکمیل جزوه یا پیک آموزشی و غیره به دانش‌آموزان خودداری کرده و صرفا در چارچوب تعیین شده باید دانش‌آموزان را در یکی از سه محور داستان‌خوانی، داستان‌نویسی، داستان‌گویی در ایام عید راهنمایی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061774

وب گردی

وب گردی