کشف آنتی‌بیوتیک قوی با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی نوعی آنتی‌بیوتیک کشف کرده که می تواند مقاوم‌ترین باکتری‌ها را نیز از بین ببرد. این یافته در نابودی نژادهای مختلف باکتری‌ موثر است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به نظر می‌رسد استفاده از هوش مصنوعی برای کشف دارو در حال پیشرفت بیشتر است. دانشمندان MIT نشان دادند که هوش مصنوعی آن‌ها یک ترکیب آنتی‌بیوتیکی به نام هالیسین (HAL 9000) را کشف کرده که نه تنها می‌تواند بسیاری از اشکال باکتری‌های مقاوم را از بین ببرد بلکه این کار را به روشی جدید انجام می‌دهد. در حالی که بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌ها چرخش اندکی روی داروهای موجود دارند، هالسین با از بین بردن توانایی باکتری‌ها درحفظ شیب الکتروشیمیایی لازم برای تولید مولکول‌های ذخیره کننده انرژی، باکتری‌ها را از بین می‌برد.

این تیم با ایجاد سیستمی که بتواند ساختارهای مولکولی با صفات مورد نظر (مثلاً کشتن باکتریها) را مؤثرتر از سیستم‌های گذشته پیدا کند، موفق به انجام این کشف شد. بر خلاف روش‌های قبلی، شبکه‌های عصبی بازنمایی مولکول‌ها را به‌طور خودکار یاد می‌گیرند و برای پیش بینی رفتار ناقل‌ها به آنها کمک می‌کنند. محققان سیستم هوش مصنوعی خود را روی 2500 مولکول که شامل 1700 داروی تثبیت شده و 800 محصول طبیعی بودند آموزش دادند. هوش مصنوعی در کتابخانه‌ای با 6هزار ترکیب دریافت که هالسین مؤثرترین است.

MIT با موفقیت از این دارو برای ریشه کن کردن A. baumanii (عفونت شایع برای سربازان آمریکایی در افغانستان و عراق) در موش‌ها استفاده کرد، اما در آزمایش‌های انسانی هنوز از آن استفاده نشده است. توجه داشته باشید این ممکن است تازه شروع روندی بسیار بزرگ‌تر باشد. دانشمندان قبلاً از مدل خود، برای غربالگری بیش از 100 میلیون مولکول در پایگاه داده دیگر استفاده کرده‌ و 23 نامزد را از بین آن پیدا کردند. آنها همچنین امیدوارند که آنتی بیوتیک‌ها را از ابتدا طراحی کرده و داروهای موجود را اصلاح کنند تا اثربخشی آنها افزایش و عوارض جانبی ناخواسته آنها کاهش یابد. این یافته امیدهایی برای پایان دادن به ابرمیکروب‌ها است و اگر حتی برخی از آنها را از بین ببرد، می‌توان جان بسیاری را نجات داد.

ابرمیکروب‌ها (superbugs) میکروب‌های مرگبار مقاوم به داروها هستند که پزشکی نوین تلاش می‌کند با آن‌ها مقابله کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061775

وب گردی

وب گردی