مجلس آینده باید اقتصاد کشور را از نفت جدا کند/ لزوم توجه به فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین گفت: اولویت مجلس آینده باید توسعه علم و فناوری و جداسازی اقتصاد کشور از نفت باشد.

مرتضی موسی خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره اولویت‌های مجلس یازدهم در حوزه آموزش عالی و توجه به علم و فناوری اظهار کرد: اولویت مجلس آینده باید توسعه علم و فناوری و جداسازی اقتصاد کشور از نفت باشد؛همچنین گسترش اقتصاد دانش بنیان نیز باید در دستور کار مجلس یازدهم قرار بگیرد.

وی افزود: کشور ما دارای ظرفیت‌های زیادی از جمله استادان دانشگاهی متخصص است که مجلس شورای اسلامی می‌تواند با اتکا به دانش آن‌ها، بسیاری از مسائل و مشکلات حوزه آموزش عالی حل کند. در واقع می‌توانیم با بهره گیری کافی از سطح انباشت دانش در کشور، به تکنولوژی دست پیدا کنیم.

موسی خانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران دارای جوانان مستعد و علاقه مند به حوزه آموزش عالی است که نمایندگان مجلس نباید از آن‌ها غافل شوند و باید تخصیص استراتژیک منابع علمی برای حل مشکلات، زمینه توسعه کشور را فراهم کنند. این اقدام در بسیاری از کشورهای جهان مانند کره جنوبی انجام شده است که توانسته‌اند مسیر پیشرفت و صنعتی شدن را به سرعت طی کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین گفت: تخصیص استراتژیک منابع علمی می تواند فضای کشور را رقابت پذیر، سودآور، بهره ور و رشد دهنده کند؛اگر نمایندگان مجلس منابع به بیشتری را به فعالیت‌های علمی تخصیص دهند و اقدامات ارزشمند در حوزه فناوری و تکنولوژی ادامه پیدا کند، می توانیم به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: مردم باید از نمایندگان مجلس بخواهند که روی اهداف بلند مدت سرمایه گذاری کنند نه این که برای منافع کوتاه مدت یک محل و یا یک شهر، منابع کشور توزیع شود و از موضوعات مهم غافل شویم. باید بر روی حوزه‌های استراتژیک که موجب رقابت پذیری کشور می شود تمرکز کنیم.

موسی خانی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس باید با یک برنامه ریزی 10 ساله، اقتصاد کشور را از نفت جدا کنند؛ امروز اگر در حوزه‌های هوش مصنوعی، نرم افزار و یادگیری ماشین تمرکز داشته باشیم، علاوه بر تامین نیازهای کشور می‌توانیم شاهد توسعه صادرات غیرنفتی باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061792

وب گردی

وب گردی