نبود سازوکارهای قانونی عامل اصلی تعطیلی شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه فرهنگ سازی، سازوکار قانونی و تامین منابع مالی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان وجود ندارد، گفت: باتوجه به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بخشی از سرمایه مورد نیاز خود را از طریق وام‌های بانکی تامین می‌کنند، بهره بانکی بالا می‌تواند عامل کندی و کم‌بازدهی رشد شرکت‌های دانش‌بنیان شود.

مهدی ابراهیم‌زاده مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به فعالیت این شرکت اظهار کرد: این شرکت در صنایع مادر اعم از نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه‌های کشور متمرکز است و در کنار این صنایع، احداث خطوط تولید زودبازده، حوزه کارآفرینی گروه را تشکیل داده است.

وی تصریح کرد: علی‌رغم قول‌ها و وعده‌هایی که مسئولان داده بودند این شرکت از هیچ حمایت مالی و معنوی برخورددار نیست و در این عرصه کسی حمایت نکرده است. در حال حاضر موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان براساس پیش‌بینی‌ها زیاد نبوده زیرا این شرکت‌های نوپا در ادامه مسیر بدلیل نبود حمایت‌های قانونی اقدام به تعطیلی شرکت خود کردند. متاسفانه مسئولان تولیدات این شرکت‌ها را در سبد کالای مصرفی وزارتخانه‌ها قرار نمی‌دهند و بیشتر به سمت واردات کالاهای خارجی روی آوردند.

ابراهیم‌زاده ادامه داد: در این زمینه مذاکرات بسیاری با مسئولان مرتبط انجام شده اما به نتیجه نرسید. واقعیت امر این است که این موضوع با یک حکم حکومتی مناسب انجام شود یا اینکه سازوکار قانونی در این خصوص تدوین شود که شمول داشته باشد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: فرهنگ سازی، سازوکار قانونی و تامین منابع مالی وجود ندارد که از تجهیزات داخلی شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند. متاسفانه در ارائه تسهیلات تضامین زیادی از از شرکت‌ها گرفته می‌شود که از عهده آن برنمی‌آید.

وی ادامه داد: از آنجایی که معمولا شرکت‌های دانش‌بنیان بخشی از سرمایه مورد نیاز خود را برای تحقیق و توسعه از طریق وام‌های بانکی تامین می‌کنند، بهره بانکی بالا می‌تواند عامل کندی و کم‌بازدهی رشد شرکت‌های دانش‌بنیان شود.

ابراهیم‌زاده تصریح کرد: مشکل دیگر شرکت‌های دانش بنیان که البته برای سایر تولیدکنندگان نیز بعضا وجود دارد، عدم حمایت از محصولات داخلی و استفاده از محصول خارجی به ویژه در دستگاه های دولتی است. واردات و قاچاق بی رویه برخی محصولات موجب آسیب به تولیدکننده‌های داخلی شده و بازار داخلی را در اختیار کالاهای خارجی مشابه تولید داخل قرار داده است.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: علی رغم اینکه فعالان در حوزه شرکت های دانش بنیان از جمله دانش آموختگان و نخبگان کشور هستند، اما بسیاری از آنها با مسائل بازاریابی محصول از جمله مراحل معرفی محصول، تبلیغات، مذاکرات جهت ثبت سفارش، ارتباط با بازارهای بین المللی جهت صادرات و غیره آشنا نبوده و به همین دلیل در مرحله فروش محصول با مشکل مواجه می شوند.

ابراهیم‌زاده تصریح کرد: مشکل بازاریابی برای محصول در شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا بیشتر از شرکت‌های با سابقه وجود دارد که به همین دلیل شرکت‌های نوپا بیشتر به حمایت از سوی دولت در این زمینه نیاز دارند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این شرکت بعد از 7 سال فعالیت در این عرصه و با صرف هزینه بالا در آستانه تعطیل شدن است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061805

وب گردی

وب گردی