جنگ پهپادها با ویروس کرونا

مدیر عامل یک شرکت فعال در زمینه ساخت پهپاد اعلام کرد که از هواپیماهای بدون سرنشین برای ردیابی ویروس کرونا استفاده خواهد شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «کامرون چل» مدیرعامل و رئیس شرکت Draganfly که در زمینه ارائه پهپاد فعالیت می‌کند اظهار داشت که در مورد استفاده از فناوری پهپادهای خود برای کمک به ردیابی شیوع ویروس کرونا مجوز دریافت کرده است. در حالی که هنوز واکسنی برای ویروس در دسترس نیست از چنین ردیابی می توان برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس استفاده کرد.

نظارت از راه دور

در حال حاضر مکان‌هایی که تعداد زیادی از مردم در آنجا جمع می‌شوند(از فرودگاه‌ها و بنادر تا کارخانه‌ها)بعضی اوقات از دماسنج مادون قرمز دستی برای تشخیص درجه حرارت افراد استفاده می‌کنند؛ که به طور بالقوه افرادی دارای علائم آنفلوانزا را تشخیص می‌دهد. اما این راه حل عالی نیست زیرا دستگاه‌ها که مانند تپانچه‌های کوچک سفید دما را با هدف قرار گرفتن پیشانی افراد اندازه گیری می‌کنند، خارج از تنظیمات مراقبت‌های بهداشتی کاملاً قابل اطمینان نیستند.

چل خاطرنشان کرد که می‌توان از حسگرهای زیادی در هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کرد و راه‌های دیگری برای جستجوی علائم احتمالی عفونت ارائه داد. یکی از این گزینه‌ها دما است که با استفاده از این پهپادها می‌تواند در فاصله های بیشتری مورد بررسی قرار گیرد. از این سنسورهای مادون قرمز موجود در پهپاد می‌توان برای خواندن دمای صورت فرد از 100 یارد یا حتی بیشتر استفاده کرد.

چل اعلام کرد که هواپیماهای بدون سرنشین این شرکت با بهره گیری از برخی فناوری‌های هوشمند مانند رادار داپلر وهوش مصنوعی، مواردی مانند سطح استرس، خیسی چشم‌ها یا فشار خون را اندازه‌گیری می کنند. حتی می‌توان از سنسور خاصی برای اندازه گیری ضربان قلب استفاده کرد.

هنگامی که همه این علائم با هم ترکیب می‌شوند تصویر قوی‌تری از بیماری یا ویروس به‌دست می‌آید. چل خاطرنشان کرد که در صورت موفقیت در گفت وگوها هواپیماهای بدون سرنشین برای استفاده دولتی مستقر می‌شوند.

چالش‌ها

برنامه‌های کاربردی از این دست قدرت زیاد پهپادهای مدرن را هنگام استفاده از برنامه‌های مربوط به نظارت نشان می‌دهد. این هم خوب و هم نگران کننده است. چل اعلام کرد که از مسائل اخلاقی مربوط به چنین ردیابی بسیار آگاه است و واکنش اولیه وی نسبت به هواپیماهای بدون سرنشین که برای این نوع نظارت بر سلامت استفاده می‌شود با شک و تردید بود.

یکی از مشکلات مهندسی موجود کاهش زمان خواندن دمای صورت افراد است. الگوریتم هوش مصنوعی لازم است تا تمامی این داده‌های نامتناسب (از دما تا خیسی چشم) را گرفته و به طور موثر کار کند.

مدیرعامل و رئیس شرکت Draganfly اعلام کرد که استفاده از این هواپیماها که در فاصله بالاتری نست به دستگاه‌های تشخیص تب قرار می‌گیرند بسیار بهتر است.

اینجاست که در مورد تفاوت بین خود فناوری و کاربردهای آن سؤالاتی مطرح خواهد شد. مطمئناً، راه های غیر تهاجمی یا مخرب ردیابی شیوع ویروس به منظور ایمن نگه‌داشتن مردم، مطلوب است. اما چنین فناوری‌هایی می‌توانند در معرض سوءاستفاده قرار گیرند. به ویژه در مناطقی از جهان که از نظارت دولتی برای کنترل، ارعاب، آزار و اذیت برخی از جمعیت استفاده می‌شود.

به گفته چل اگر وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین (پهپادها) از نظر سودمندی درک شده، از مدل تلفن‌های هوشمند پیروی کنند، مدتی طول نمی‌کشد که هواپیماهای بدون سرنشین نظارت بر سلامتی موجود خواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061809

وب گردی

وب گردی