آیا مجلس یازدهم مدافع حقوق زنان است؟ /۱۷ کرسی بهارستان فرصتی برای انعکاس صدای بانوان

حضور ۱۷ بانو در قامت نمایندگی مجلس، فرصتی برای رسیدگی به حقوق زنان در حوزه‌های مختلف قانون‌گذاری است، اما آیا افزون بر وعده‌های اعلامی در عمل نیز مجلس یازدهم خروجی قانون گذارانه ملموسی در دفاع از حقوق زنان و افزایش عدالت جنسیتی خواهد داشت؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، پس از گذشت ۴۸ ساعت از برگزاری یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری سرانجام وزارت کشور نتایج نهایی جمع‌بندی اطلاعات این دوره را به صورت رسمی اعلام کرد، طبق اظهارات عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور این میزان مشارکت مردمی معادل ۴۲ و ۵۷ دهم درصد از واجدان شرایط رأی دهی در این دوره است که از این تعداد ۵۲ درصد از رأی دهندگان را مردان و ۴۸ درصد را بانوان تشکیل دادند.

زنان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همچنان رکورد ۱۷ کرسی مجلس دهم را حفظ کرده‌اند و چنانچه یک زن دیگر نیز در دور دوم انتخابات رای آورد شاهد شکسته شدن رکورد حضور زنان در مجلس شورای اسلامی خواهیم بود و بسی جای امیدواری است که چهره مردانه مجلس شورای اسلامی در طی سال‌های اخیر تغییر کرده و نمایندگانی از جنس زنان صدای نیمی از جمعیت کشور را در مجلس بازتاب دهند.

پیش از این اکثر کرسی‌های مجلس شورای اسلامی به مردان اختصاص داشت به طوری که در دوره اول تا سوم مجلس ۴ زن، در دوره چهارم ۹ زن، در دوره پنجم ۱۴ زن، در دوره ششم ۱۳ زن، در دوره هفتم ۱۳ زن، در دوره هشتم ۸ زن و در دوره نهم نیز ۹ زن به عنوان نمایندگان مردم در مجلس حضور داشتند.

مجلس دهم نیز از نظر تعداد نمایندگان زن در تمام دوره‌های مجلس شورای اسلامی بعد از انقلاب ۵۷ استثنائی بود؛ زیرا در فاصله دوره نهم و دهم مجلس تعداد زنان نماینده به صورت دو برابر افزایش یافت زیرا در انتخابات مجلس دهم ۱۸ نماینده زن از سوی مردم منتخب شدند که با رد صلاحیت یکی از آنان از سوی شورای نگهبان ۱۷ نماینده به مجلس راه یافتند. در مجلس دهم که از خرداد ۱۳۹۵ آغاز به کار کرد ۱۲ نماینده زن اصلاح طلب، ۲ مستقل، ۲ اعتدال‌گرا و یک اصولگرا به مجلس شورای اسلامی راه یافتند و فقط سهیلا جلودارزاده از زنانی بود که پیشتر سابقه فعالیت در ادوار گذشته مجلس را در کارنامه خود داشت.

علی رغم اینکه بسیاری از فعالان حقوق زنان بر موضوع حضور ۳۰ درصدی زنان در مجلس یازدهم تأکید داشتند؛ اما در این دوره مجلس نیز مانند دوره قبل فقط ۱۷ نفر از بانوان به مجلس راه یافتند و در صورتی که یکی دیگر از زنان که به دور دوم راه یافته رای لازم را کسب کند شاهد حضور ۱۸ زن در این مجلس خواهیم بود.

هرچند نمایندگان زنی که در دوره دهم مجلس حضور داشتند همواره خود را مدعی دفاع و حمایت از حقوق زنان می‌دانستند و طرح‌ها و برنامه‌هایی را هم در راستای پیشبرد مطالبات زنان به مجلس ارائه می‌کردند؛ اما عملکرد ضعیف و کارنامه خالی ۱۷ نماینده سابق چندان قابل دفاع نبود و برخی از نمایندگان فراکسیون زنان مجلس دهم برای دوره بعد رد صلاحیت شدند و از حضور در این دوره بازماندند.

کدام زنان به بهارستان رسیدند؟

براساس اسامی اعلام شده معصومه پاشایی از حوزه مرند و جلفا، سارا فلاحی از ایلام، زهرا شیخی مبارکه از اصفهان، الهام آزاد از نائین، سمیه محمودی از شهرضا، پروین صالحی از مبارکه، فاطمه رحمانی از مشهد و کلات، هاجر چنارانی از سبزوار و فیروزه، فاطمه محمدبیگی از قزوین و آبیک، شیوا قاسمی‌پور از مریوان و سروآباد، عفت شریعتی از زرند و کوهبنان، فاطمه مقصودی از بروجرد، زهره الهیان از تهران، زهره‌سادات لاجوردی از تهران، سمیه رفیعی از تهران، فاطمه رهبر از تهران، فاطمه قاسم‌پور از تهران و فاطمه آجورلو از کرج (دور دوم) در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رای آورده و به بهارستان راه یافتند.

هرچند برخی از نمایندگان زن دوره قبل کارنامه خود را قابل دفاع می‌دانند و معتقدند که در راستای حل و پیگیری مطالبات زنان در مجلس تلاش کردند و به صورت کلی عملکرد خود را در فراکسیون زنان مثبت ارزیابی می‌کنند اما بررسی اسامی تعدادی از نمایندگان دوره قبل نشان می‌دهد که از ۱۷ نماینده مجلس قبلی فقط دو نفر از جمله سمیه محمودی و هاجر چنارانی در این دوره نیز مجدداً از سوی مردم انتخاب شدند در حالی که اکثر نمایندگان دوره قبلی نیز برای انتخابات این دوره نیز ثبت نام کردند که یا از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند یا مردم آنان را شایسته نمایندگی خود در مجلس ندانستند. همچنین خانم‌ها زهره الهیان، فاطمه رهبر، عفت شریعتی و فاطمه آجورلو هم سابقه نمایندگی مجلس در دوره‌های پیشین را در کارنامه خود دارند.

با توجه به اینکه تعدادی از نمایندگان زن با اتکا به اعتماد و مشارکت عموم مردم به یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافتند به نظر می‌رسد باید از حقوق مردم و به ویژه نیمی از جمعیت کشور دفاع کنند و در راستای پیگیری مطالبات زنان،‌دختران و اقشار محروم جامعه گام بردارند؛ زیرا چشم امید بسیاری از مردم به حضور آنان در بهارستان است، علاوه بر این برخی از طرح‌ها و برنامه‌های فراکسیون زنان در دوره قبل تصویب نشده و ناتمام باقی مانده است که انتظار می‌رود نمایندگان زن منتخب مردم این طرح‌ها را پیگیری و به سرانجام برسانند.

همچنین با توجه به اینکه بالاخره پس از طی سال‌های متمادی زنان توانستند به عرصه‌های سیاسی و اجتماعی راه یابند انتظار می‌رود با عملکرد مثبت و چشمگیر خود به این اعتماد عمومی پاسخ مثبت دهند تا در سال‌های آینده نیز شاهد حضور زنان بیشتری در بهارستان باشیم؛ زیرا چشم امید نیمی از جمعیت کشور به طرح‌های نمایندگان خود در مجلس است و خواستار احقاق حقوق مغفول مانده خویش هستند.

بررسی سوابق نمایندگان زن مجلس یازدهم

دکتر زهرا شیخی مبارکه، لنفولوژیست و عضو هیئت علمی دارای مدرک تخصصی لنفولوژی از دانشگاه Graz اتریش و مدرک تخصصی از کالج فولدی آلمان است. او عضو انجمن بین الملی لنفولوژی آمریکا نیز هست و از سوابق اجرایی وی می‌توان به عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو شورای مرکزی ستاد بزرگداشت فرزندان شهید سازمان بهزیستی کشور، عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشکده پزشکی و مدیر مسئول فصلنامه علمی-پژوهشی بیماری‌های پستان پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی اشاره کرد.

سمیه محمودی دارای مدرک لیسانس در رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه اصفهان و مدرک کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان است که در مجلس دهم نیز به صورت مستفل حضور داشت و در این دوره از جمله نمایندگانی بود که به کمپین شفافیت آراء نمایندگان ملحق شده و از موافقان تصویب قانون شفافیت آراء نمایندگان است.

زهره سادات لاجوردی فرزند شهید اسدالله لاجوردی دادستان سابق تهران و مدرس دانشگاه، کارشناس ارشد الهیات از دانشکده اصول الدین، مشاور امور ایثارگران و مدیرکل حوزه ریاست مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در دوره احمدی‌نژاد را در پرونده خود دارد.

فاطمه قاسم پور دکتری فلسفه تطبیقی دانشگاه علامه طباطبایی، سردبیر مجله حورا، مدیر واحد تهران مرکز تحقیقات زن و خانواده، مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی مهرخانه، استادیار و مدیر گروه علوم اجتماعی مرکز تحقیقات زن و خانواده و مدیرعامل انجمن مردم نهاد ترنم اندیشه است.

سمیه رفیعی کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه‌ریزی محیط زیست دانشگاه علوم و تحقیقات، مشاور امور زنان و جوانان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون حوزه ریاست سازمان، مشاور امور زیربنایی معاونت پیگیری‌های ویژه دفتر رئیس‌جمهور، مدیر کل همایش‌ها و نشست‌ها و مجامع بین‌المللی مرکز ملی جهانی شدن (ریاست جمهوری)، مدیر دپارتمان محیط زیست مرکز پژوهشی آرا، دبیر نشست و مسئولیت برگزاری اولین نشست فعالان محیط زیست با ریاست محترم قوه قضائیه را در کارنامه خود دارد.

فاطمه رهبر دکترای مدیریت استراتژیک دانشگاه صنایع و معادن ایران، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم، نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ دوره نهم مجلس و نائب رئیس کمیسیون فرهنگی دوره هفتم و هشتم مجلس، رئیس فراکسیون زنان و خانواده دوره نهم مجلس شورای اسلامی، معاونت حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد حضرت امام خمینی (ره)، مشاور قائم مقام ریاست سازمان صدا و سیما بخشی از سوابق وی است.

زهره الهیان پزشک متخصص بیماری‌های داخلی، نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم، عضو هیئت رئیسه کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، عضو شورای عالی بسیج جامعه پزشکی کشور، رئیس کمیته حقوق بشر مجلس هشت است.

معصومه پاشایی پزشک جهادگر، حقوقدان، فعال سیاسی و فرهنگی، رئیس مجمع ملی جهادگران کشور، رئیس مجمع جهادگران تهران بزرگ، از مدیران سابق سازمان اقتصادی کوثر و مدیر عامل مؤسسه فرهنگی هنری موج سوم است.

شیوا قاسمی‌پور متولد سال ۱۳۵۹ و دارای مدرک دکتری مدیریت و کارمند آموزش و پرورش مریوان است.

سارا فلاحی مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، رئیس شورای زنان فرهیخته دانشگاه‌های آزاد استان ایلام، رئیس سابق مرکز امام و انقلاب در دانشگاه‌های آزاد استان ایلام، عضو کمیسیون دائمی هیئت امنای استان ایلام، عضو شورای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام، عضو انجمن علمی علوم سیاسی ایران، دبیر سابق تشکل اسلامی –سیاسی زنان فرهیخته استان ایلام، عضو کمیته آینده پژوهشی دانشگاه‌های آزاد استان ایلام، عضو شورای فرهنگی دانشگاه آزاد ایلام، عضو اندیشکده راهبردی بسیج اساتید، عضو حقوقی شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام، استاد معتمد فرهنگی و در حال حاضر هیئت علمی، مدیر گروه علوم سیاسی و رئیس شورای استانی زنان فرهیخته دانشگاه‌های آزاد استان ایلام است.

الهام آزاد وکیل پایه دادگستری، مدیر حقوقی مؤسسه بازنشستگی هواپیمایی هما، مدیر حقوقی امور قرارداد هواپیمایی هما، عضو کمیته انضباطی بازنشستگی هواپیمایی هما، دبیر کمیته انضباطی بازنشستگی هواپیمایی هما، مدرس مؤسسه آموزش عالی آزاد مدیریت و فناوری امیر کبیر و مدرس دانشکده پهلوانی فدراسیون ورزشی در تهران بود.

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه در دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی است. دارای مدرک کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، کارشناس ستاد سفرهای ریاست جمهوری، مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کارشناس امور ایثارگران، مشاور امور بانوان و مدرس دانشگاه است.

عفت شریعتی نماینده مردم مشهد و کلات در دوره‌های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی ایران، متولد ۱۳۳۱ بود. که پیش از این مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور استاندار خراسان در امور بانوان، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده وزیر علوم تحقیقات و فناوری در دانشگاه فردوسی مشهد بوده است.
عفت شریعتی دارای تحصیلات کارشناسی در رشته تاریخ و تمدن ملل، کارشناسی ارشد عرفان اسلامی و کارشناسی ارشد مدیریت و همچنین تحصیلات حوزوی است. سابقه تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، مرکز آموزش مدیریت صنعتی و دانشگاه فردوسی مشهد را نیز دارد.

فاطمه محمدبیگی عضو انجمن نخبگان جوان کشور، عضو شورای نخبگان زن استان قزوین، عضو انجمن روماتیسم ستون فقرات(AS)ایران، پژوهشگر نخبه کشوری در دوره دانش آموزی و دانشجویی، مجری طرح پژوهشی بررسی ژنوتیپ استرپتوکوک در نازوفارنکس کودکان سالم در کشور به روش PCR در سال ۱۳۸۸ جهت تولید واکسن درمرکز تحقیقات عفونی اطفال شهید بهشتی، راه اندازی آموزش هومیوپاتی با مجوز رسمی وزارت بهداشت و درمان در سال ‏۱۳۸۵‏ برای اولین بار در کشور در دانشگاه ایران است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061865

وب گردی

وب گردی