فوتی‌های کروناچگونه دفن می شوند؟/فرآیند پذیرش بیماران در بیمارستان‌ها

رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ضمن تشریح فرآیند پذیرش بیماران مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها، درباره شرایط دفن فوت‌شدگان ناشی از کرونا، تمهیدات وزارت بهداشت برای خوابگاه‌ها و... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر رضا گلپیرا ، درباره پروتکل پذیرش بیماران مشکوک به کرونا ویروس جدید در بیمارستان‌ها، گفت: در حال حاضر به واسطه اینکه بیماری‌های ویروسی دیگر به جز کرونا، مانند آنفلوآنزای نوع B در جامعه وجود دارد، اکثر مردم به محض دیدن علائمی چون آبریزش بینی، عطسه و... فکر می‌کنند که به کرونا مبتلا شده‌اند.

علائم کرونا

وی با بیان اینکه اکنون مردم فکر می‌کنند که هر بیماری ویروسی کرونا است، افزود: واقعیت این است که کسی که دچار تب شده و تبش به راحتی پایین نمی‌آید، کسی که به سرفه افتاده و سرفه‌هایش خشک است، نه سرفه‌های خِلط ‌دار، بدن درد، تب بالا و احساس تند تند نفس کشیدن دارد و برای تنفس از عضلات تنفسی‌اش استفاده می‌کند، این بیماران افرادی هستند که حتما باید آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

مردم مستقیما به بیمارستان‌ها نروند

فرآیند پذیرش بیماران در بیمارستان‌ها

گلپیرا ادامه داد: اگر قرار باشد هر کسی با کوچکترین علائم به سمت بیمارستان‌ها روند، در بیمارستان ازدحام ایجاد شده و خود مردم دچار مشکل می‌شوند. در عین حال ازدحامی که در بیمارستان‌ها تشکیل می‌شود، خودش می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود.

وی تاکید کرد: بر همین اساس وزارت بهداشت در تمام محلات مرکز جامع سلامت دارد. در این مراکز پزشکان مستقر هستند و به آنها اعلام کردیم که به مردم آموزش‌های درست ارائه دهند. در عین حال امروز هم با سازمان نظام پزشکی هماهنگ کردیم که تمام مطب‌های پزشکی هم بتوانند این بیماران را که دارای علائم هستند، ویزیت کنند. حال اگر بیمار به مطب مراجعه کرد و پزشک به او اعلام کرد که به نظر من شما مشکوک به کرونا هستید، پزشک بیمار را به مرکز جامع سلامت ارجاع می‌دهد و بعد از بررسی آنها، اگر در مرکز جامع سلامت تشخیص دادند که این فرد مشکوک به کرونا است، از آنجا فرد را به بیمارستان اعزام می‌کنیم.

گلپیرا با بیان اینکه اصلا لزومی ندارد که برای اطمینان از ابتلا یا عدم ابتلایمان به کرونا، در همان ابتدا به بیمارستان مراجعه کنیم، گفت: مردم به هیچ‌وجه به بیمارستان‌های مراجعه نکنند، بلکه بهترین روش این است که به مطب یا مرکز جامع سلامت مراجعه کرده و در صورتیکه مورد مشکوک محسوب می‌شدند، مرکز جامع سلامت هماهنگ کرده و مشخص می‌کند که فرد به کدام بیمارستان اعزام شود.

وی تاکید کرد: بنابراین مردم خودشان مستقیما به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند تا این اقدام باعث ازدحام نشود. به عنوان مثال ما بیمارستانی مانند مسیح دانشوری را فقط برای بیمارانی که ۱۰۰ درصد مورد مثبت کرونا هستند، قرار داده‌ایم. رفتن به این بیمارستان‌ها خودش می‌تواند منجر به انتقال ویروس شود.

وضعیت سلامت خوابگاهی‌ها

گلپیرا در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای خوابگاه‌ها و پانسیون‌ها نیز گفت: خوشبختانه در حال حاضر به واسطه اینکه کلاس‌های درس تعطیل شده، خوابگاه‌ها تخلیه خواهند شد. در عین حال سیستم بهداشتی ما بر تمام خوابگاه‌ها نظارت می‌کند تا برای آن‌ها از مواد گندزدا و ضدعفونی کننده استفاده کنند. این تمهیدات را به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم و دانشگاه‌ها این فضاها را ضدعفونی می‌کنند.

مردم سوالات کرونایی خود را از ۱۹۰ بپرسند

وی همچنین در پاسخ به اینکه مردم سوالات خود را درباره کرونا از چه طریقی می‌توانند بپرسند، گفت: باید توجه کرد که در حال حاضر سامانه تلفنی ۱۹۰ مرجع پاسخگویی به مردم است. در عین حال به زودی ۱۱۵ را هم فعال می‌کنیم.

فوت‌شدگان ناشی از ابتلا به کرونا چگونه دفن می‌شوند؟

گلپیرا درباره پروتکل دفن افرادی که به دلیل ابتلا به کرونا فوت شده‌اند، ضمن رد برخی شایعات مبنی بر عدم دفن بهداشتی این افراد، گفت: ما بر اساس پروتکلی از قبل تعیین شده در این زمینه عمل می‌کنیم که البته فقط برای کرونا نیست، متوفی را طبق پروتکل بهداشتی خاص دفن می‌کنیم، به‌طوری که فرد را در بیمارستان به صورت کامل کاور می‌کنند و دیگر کسی حق ندارد کاور را باز کند. در نهایت متوفی با نظارت بهداشتی دفن می‌شود، نه اینکه او را به خانواده تحویل دهند.

ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1061903

وب گردی

وب گردی