شناسایی ویروس کرونا در کمتر از ۱۵ دقیقه با  فناوری‌نانو

یک شرکت داروسازی در کانادا با استفاده از فناوری‌نانو، در حال توسعه ابزار شناسایی ویروس کرونا است که می‌توان با آن در مدت کمتر از ۱۵ دقیقه بیماری را شناسایی کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سونا‌ نانوتک (Sona Nanotech) یک شرکت کانادایی فعال در حوزه داروسازی است. این شرکت اعلام کرد که در حال انجام آزمایش روی فناوری تشخیص سریع ویروس کرونا است.

ویروس کرونا اولین بار اواخر دسامبر سال ۲۰۲۰ در شهر ووهان، استان هوبی چین گزارش شد. از آن زمان تاکنون بیش از ۴۰ هزار مورد ابتلا به این بیماری گزارش شده که نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری در حال افزایش است.

شرکت سونا نانوتک اقدام به توسعه فناوری برای شناسایی سریع این بیماری کرده است. آنچه که این شرکت توسعه داده براساس فناوری جریان جانبی است. پس از کامل شدن، این فناوری می‌تواند در مدت ۵ تا ۱۵ دقیقه بیماری کرونا را تشخیص دهد. پیش‌بینی می‌شود که هزینه این تست کمتر از ۵۰ دلار باشد. در حال حاضر، هیچ آزمایشی جریان جانبی برای تشخیص ویروس کرونا وجود ندارد.

سونا نانوتک دارای فناوری نانومیله‌ است که از آن در یک پلتفورم تست جریان جانبی یک بار مصرف استفاده می‌کنند. این فناوری شبیه به تست‌های بارداری بوده که حتی افراد آموزش ندیده نیز می‌توانند از آن بدون تجهیزات آزمایشگاهی خاصی استفاده کنند. این تست می‌تواند برای غربالگری استفاده شود.

در حال حاضر، برای تشخیص ویروس کرونا باید از فناوری مبتنی بر PCR استفاده کرد که هزینه‌ای در حدود ۲۰۰ دلار برای هر تست دارد که معمولا بین ۲ تا ۴ ساعت تشخیص آن زمان نیاز دارد. برای انجام این تست، به تجهیزات آزمایشگاهی ویژه و تکنسین ماهر نیاز است.

در مقایسه با روش PCR، این فناوری جدید شرکت سونا نانوتک با هزینه کمتر و در مدت ۵ تا ۱۵ دقیقه نتیجه را مشخص می‌کند.

دارن رولز، مدیرعامل شرکت سونا نانوتک گفت: آزمایش‌های غربالگری ابزار مهمی برای کنترل شیوع بیماری‌ها در مقیاس‌های بزرگ هستند که هزینه زیادی را به دولت‌ها تحمیل می‌کنند. با استفاده از این فناوری می‌توان به سرعت افراد مبتلا را تشخیص داد و در نتیجه تیم پزشکی می‌توانند منابع خود را روی این دسته از بیماران متمرکز کنند.

سونا نانوتک در حال گفتگو با چند شرکت و سازمان است تا بتواند این فناوری را توسعه داده و انتظار می‌رود طی روزهای آتی درباره دستاوردهای این آزمایش‌های گزارش‌هایی منتشر شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061906

وب گردی

وب گردی