مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در5 اسفند

«پژوهش کاربردی ملاک اصلی جذب دکتری در دنیا،  کاهش 30 درصدی هزینه‌ها با تبدیل آزمون‌های مداد کاغذی به الکترونیک و ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد در خدمت مواجهه با کرونا» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در پنجم اسفند به شرح زیر است:

ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد در خدمت مواجهه با کرونا

در این عنوان روزنامه فرهیختگان ظرفیت‌ها و آمادگی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دانشگاه آزاد اسلامی در مقابله با ویروس کرونا مورد بررسی قرار گرفته است. سیدعلی ابطحی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: در تمام این مدت در سه بیمارستان بوعلی، امیرالمومنین(ع) و فرهیختگان تمامی دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های وزارت بهداشت رعایت شده و حتی کتابچه‌ای که توسط این وزارتخانه در ارتباط با همین دستورالعمل‌ها منتشر شده، در تمامی این بیمارستان‌ها توزیع شده است.

وی ادامه داد: روز گذشته نیز شورای دانشگاه علوم پزشکی تهران جلسه‌ای را با حضور متخصصان عفونی، طب اورژانس و روسای بیمارستان‌ها برگزار کرد و در این جلسه درباره به‌کارگیری همه امکانات، برقراری چرخش کار بیمارستان‌ها، پاسخ به نیازهای مردم و تقویت اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی تاکید ویژه شد. قطعا تا زمانی که وضعیت به ثبات برسد، بیمارستان‌های ما برای ارائه خدمات مناسب به مردم آمادگی خواهند داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران تصریح کرد: مسئله اصلی درباره بیماران مبتلا به کرونا بحث سطح‌بندی آنهاست؛ چراکه همگی آنها نیاز به بستری در بیمارستان‌ها ندارند و بخشی از این بیماران با استراحت در منزل بهبود پیدا می‌کنند، از این‌رو مقرر شد روند سطح‌بندی بیماران به بهترین شکل انجام شود و آنهایی که نیازمند بستری در بیمارستان و مراقبت در بخش ایزوله هستند، به بیمارستان‌هایی که برای این مهم تعیین شده‌اند، معرفی ‌شوند.

آرش قدوسی، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با تاکید بر اینکه تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی استان اصفهان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند، گفت: ستادی برای پیگیری مسائل کرونا در استان تشکیل شده و همه اقدامات با توجه به تصمیمات این ستاد انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه پیش از تعطیلی دانشگاه‌ها آموزش‌های لازم به دانشجویان خوابگاهی برای مواجهه با کرونا داده شده بود، افزود: چندی پیش تعدادی از دانشجویان‌مان قرار بود از قم به استان اصفهان بیایند که به دلیل شیوع کرونا در این استان، آنها را از حضور در خوابگاه دانشجویی منع کردیم و درنهایت آنها در آپارتمانی که توسط دانشگاه در اختیارشان قرار گرفته بود، اسکان داده شدند که البته بعد از چند روز دانشگاه‌‌ها به‌طور کامل تعطیل شدند.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان افزود: درحال حاضر دو بیمارستان خورشید و عیسی بن مریم در اصفهان به‌طور کامل به بیماری کرونا اختصاص داده شده‌اند و براساس دستور معاون آموزشی وزارت بهداشت تا پایان هفته همه رده‌های کلاس‌های تئوری و عملی به جز انترن‌های دانشکده پزشکی نجف‌آباد تعطیل هستند.

قدوسی اظهار کرد: آموزش‌هایی را که برای پیشگیری از بیماری کرونا لازم است، از طریق پیامک، صفحه اینستاگرام و کانال‌های تلگرامی دانشگاه اطلاع‌رسانی کرده‌ایم و با شهرستان‌هایی که مجری رشته‌های علوم پزشکی هستند هم دائم در ارتباط هستیم و به‌طور هماهنگ عمل می‌کنیم تا موازی‌کاری صورت نگیرد.

پژوهش کاربردی ملاک اصلی جذب دکتری در دنیا

فرهیختگان در این عنوان چگونگی جذب دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی دردنیا را بررسی می‌کند. مقطع دکتری در استرالیا دانشجویان را در حوزه‌های تحقیقاتی، تدریس و ارائه مقاله توانمند می‌کند. این مقطع بالاترین مقطعی است که در دانشگاه‌های این کشور در رشته‌های مختلف ارائه می‌شود. بیشتر دانشگاه‌های استرالیا برای پذیرش دانشجو آزمون ورودی برگزار نمی‌کنند اما ازجمله شرایط لازم برای پذیرش در این مقطع، گذراندن کارشناسی‌ارشد است؛ علاوه بر این اخذ تاییدیه از دانشگاهی که فرد دوره کارشناسی‌ارشد را در آن گذرانده، ارائه پروپوزال تحقیق و بیانیه فردی که شامل ارائه پروپوزال توسط فرد است، جزء شرایط دیگر به شمار می‌رود. از دیگر الزاماتی که برای این دانشجویان وجود دارد، تسلط به زبان انگلیسی و داشتن مدرک زبان آیلتس یا تافل است. یکی از مهم‌ترین مراحلی که دانشگاه‌های استرالیا برای پذیرش دانشجو برای مقطع دکتری دارند، مصاحبه است. درواقع، رسیدن فرد به این مرحله بیانگر آن است که مدارک لازم را برای ورود به این مقطع داراست.

پذیرش در مقطع دکتری در آمریکا مستلزم پشت‌سر گذاشتن چند فاز است. در فاز نخست، دانشجو باید دوره‌ مقدماتی یک تا سه ساله را بگذراند و فاز دوم شامل گذراندن امتحانات جامع است. بسته به رشته تحصیلی‌ای که دانشجو قرار است در دانشگاه آن را پشت‌سر بگذارد، باید دوره چهار تا هشت ساله دکتری را پشت‌سر بگذارد. دانشجو برای پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا باید این مراحل را بگذراند: افراد متقاضی باید علاوه‌بر گذراندن یک مجموعه تست‌های عمومی، در تست زبان انگلیسی مانند آیلتس و تست عمومی موضوعی هم نمره حد نصاب را کسب کنند. همچنین دانشجو باید هدف از تحصیل در مقطع دکتری را برای دانشگاه موردنظر خود در قالب نامه‌ای بنویسد و ارسال کند.

چین دومین اقتصاد جهان است که این را مدیون توسعه سیستم آموزشی خود در سال‌های اخیر است و این فرصت خوبی برای دانشجویان به‌ویژه تحصیلات تکمیلی و دکتری است تا بتوانند توانمندی‌های خود را در عرصه‌های آکادمیک و صنعتی نشان دهند. رشد سیستم آموزشی این کشور بیشتر به دلیل سرمایه‌گذاری بیشتر دولت در دانشگاه‌ها اتفاق افتاد و نتیجه آن ایجاد دانشگاه‌هایی در کلاس جهانی شد. ارتباط نزدیک‌تر دانشگاه با صنعت از طریق پروژه‌های مقاطع دکتری بیشتر احساس می‌شود، به همین دلیل دانشجویان در این مقطع باید با حساسیت بالاتری گزینش شوند تا بتوانند مشکلی را از دوش صنعت بردارند. ساختار دوره دکتری در چین مشابه انگلیس و دیگر کشورهای دنیاست. امتحان ورودی برای گزینش دانشجویان دکتری در تمام دانشگاه‌های چین وجود ندارد و تنها برخی دانشگاه‌ها این شرط را برای پذیرش دانشجو دارند. دانشجویان متقاضی ابتدا با انتخاب استادراهنما، موضوع پیشنهادی برای پروپوزال پایان‌نامه خود را ارائه می‌‌دهند. دوره دکتری برای دانشجویانی که تمام‌وقت ثبت‌نام کنند، یک دوره سه یا چهار ساله است اما در این میان، دوره پاره‌وقت هم برای دوره دکتری وجود دارد. به دلیل تعدد دانشگاه‌ها در چین، به دو طریق، یکی مرکز جذب دانشگاهی و دیگری سیستم پذیرش دانشگاه‌های چین جذب دانشجو در مقطع دکتری صورت می‌گیرد. داشتن مدرک فوق‌لیسانس، گذراندن آزمون‌های ورودی و آزمون زبان بسته به شرایط دانشگاه، انتخاب استادراهنما برای پروژه دکتری و در انتها نامه تاییدیه از استاد‌راهنما جزء شرایط لازم برای پذیرش دانشجو در مقطع دکتری است.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در پنجم اسفند به شرح زیر است:

کاهش 30 درصدی هزینه‌ها با تبدیل آزمون‌های مداد کاغذی به الکترونیک

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، آبتین حیدرزاده رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور با اشاره به برگزاری دو آزمون حساس المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی و دکترای تخصصی پزشکی که به صورت الکترونیک برگزار خواهد شد به بررسی محاسبه هزینه های استهلاک و مقایسه دو آزمون مداد کاغذی و الکترونیک پرداخت و از کاهش هزینه 30 درصدی برای آزمون‌ها در نتیجه الکترونیکی شدن خبر داد.

وی با اشاره به راه اندازی آزمون های الکترونیک و کاهش 30 درصد هزینه ها در این خصوص اظهار کرد: در این راستا مقرر است دو آزمون المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی با آمار تخمینی 3486 شرکت کننده و دکترای تخصصی پزشکی با 12675 ثبت نام شده اولیه، با امکان سنجشی و با توجه به توزیع دانشجویان در کلان مناطق آمایشی برگزار شود.

وی افزود: در حال حاضر 65 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در سطح کشور در حال فعالیت هستند که از این تعداد 34 دانشگاه یعنی حدود 52درصد و با ظرفیتی بالغ بر 4800 صندلی در حال برگزاری آزمون‌های درونی و برخی از آزمون‌های ملی در گروه‌های کوچک فراگیران به صورت الکترونیکی باشند و بررسی‌ها با توجه به ظرفیت ورودی رشته پزشکی به عنوان یکی از رشته های پر متقاضی (6893 در دانشگاه علوم پزشکی و در سال 98)، توسعه این مراکز به 12 مرکز و 3000 صندلی دیگر در سطح کشور و با توزیعی مناسب به خصوص در کلان منطقه آمایشی 10 می‌طلبد.

کلاس‌های دانشگاه علم و صنعت تا پایان سال الکترونیکی شد

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان دانشگاه علم و صنعت اعلام کرد کلاس های آموزشی دانشجویان تا پایان سال به صورت الکترونیکی برگزار می شود و نیاز به حضور دانشجویان در دانشگاه نیست.

دانشگاه علم و صنعت در اطلاعیه ای اعلام کرد: جلسه فو‌ العاده شورای دانشگاه برگزار و درباره نحوه برگزاری کلاس‌های درسی تا پایان سال جاری (سال 1398) تصمیم گیری شد.

پیرو اطلاع رسانی‌های انجام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص احتمال شیوع ویروس کرونا و لزوم انجام تدابیر پیشگیرانه و نیز درخواست‌های گروه‌های مختلف دانشجوئی برای استفاده از امکانات غیر حضوری، به اطلاع می‌رساند بمنظور اطمینان از تداوم صحت و سلامت دانشجویان عزیز، از روز شنبه دهم اسفندماه تا پایان سال 1398، تمامی کلاس‌های درسی در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه، به صورت الکترونیکی و با استفاده از سامانه LMS ارائه خواهد شد.

بدین ترتیب دانشجویان گرامی بدون نیاز به حضور در دانشگاه و با اتصال به سامانه LMS از کلاس‌های آموزش الکترونیکی مربوطه استفاده خواهند کرد. در این زمینه مرکز آموزش الکترونیکی ضمن ایجاد امکانات دسترسی و کاربری مربوطه برای تمامی دانشجویان، فایل راهنمای لازم را نیز در اختیار آنها قرار خواهد داد.

در ضمن کلاس‌های آزمایشگاهی، کارگاهی و عملی تا انتهای سال 1398 برگزار نخواهد شد و درخصوص برگزاری کلاس‌های جبرانی آنها، متعاقباً اطلاع رسانی خواهد شد. همچنین تمامی خوابگاه های دانشجویی از امروز پنجم اسفند جهت آماده سازی و ضدعفونی کردن، در اختیار امور خدمات و پشتیبانی قرار می‌گیرد تا براساس تصمیمات اتخاذ شده در جلسه فوق‌العاده شورای دانشگاه، خوابگاه های دانشجویی برای بهره برداری آماده شوند.

تمامی دانشجویان خوابگاهی نسبت به تخلیه اتاق‌ها و خارج کردن وسایل شخصی خود حداکثر تا امروز پنجم اسفند اقدام کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061907

وب گردی

وب گردی