اینطوری پیش برود سنگ روی سنگ بند نمی ماند

آنچه در اصفهان رخ داد اگر قرار باشد هر هفته تکرار شود، دیگر سنگ روی سنگ باقی نمی ماند. فوتبال ایران درمیانه ترس و وحشت عمومی از شیوع یک بیماری، نباید دستمایه پخش شدن بیماری های دیگری در سطح کشور شود!

ایسکانیوز - امیر کریمی( مربی و تحلیل گر فوتبال)
برگزاری مسابقات لیگ داخلی که ابتدای فصل با آن تاخیر عجیب و آن دلایل و توجیه های عجیب تر آغاز شده بود حالا دچار چالش جدی شده است. بعد از آلودگی هوا و نحوه برگزاری بازی های لیگ قهرمانان آسیا و فشاری که روی باشگاههای درگیر در آن ایجاد کرد، فوتبال ایران حالا به ایستگاه غیر قابل پیش بینی کرونا رسید.

همه چیزمان به همه چزمان می آید

البته اینکه در کنار خانواده بزرگ فوتبال کل جامعه در ابعاد مختلف درگیر این موضوع شده اند جای توضیح یا انکار نداد اما در میان اضطراب همگانی، دیگر نیازی به تنش های بازی سپاهان و پرسپولیس نداریم. اینکه بازی در اصفهان به هر دلیلی برگزار نشد به آن صورت جای تعجب ندارد چراکه کلا همه چیزمان به هم می آید!

ایتالیایی ها هم بدون تماشاگر بازی کردند

چند فصل پیش بود در فوتبال ایتالیا به علت شعارهای نژاد پرستانه و کشته شدن یک افسر پلیس و خشونت هواداران، فوتبال داخلی این کشور برای مدتی با محدودیت هایی مواجه شد و بعد از سر گیری مسابقات خیلی از تیم ها تا به وجود آوردن راهکارهای امنیتی بدون تماشگر در ورزشگاه خودی بازی می کردند اماهیچکدام از تیم ها خم به ابرو نیاوردند و منت بر سر فوتبال ایتالیا نگذاشتند که چرا و چنان؟!
اما دقیقا اینجا ایران هست و فقط ایران هست که به دلیل شیوع یک بیماری فوتبال را در یک روز برگزار می کند آن هم بی تماشگر و بعد آن ده روز کلا تعطیل می کنند!

اینکه این یک روز با آن ده روز چه فرقی در اصل شیوع بیماری می کند مشخص نیست! تازه این خود ابتدای داستان مشکلات ماست! این نوع از نحوه تصمیم گیری و برنامه ریزی آن فقط در ایران است که در شب قبل از مسابقه فینال گونه چنین تصمیمی اتخاذ می شود و خودش به اصطلاح دلیلی می شود که مدیر عامل باشگاه سپاهان جلوی دوربین قرار گیرد، سینه سپر کند و با استناد به آن بازی که در فینال جام حذفی فلان شد و بهمان شد تیم و باشگاه خود را مبرا از خبط و اشتباه بداند!؟ حالا اینکه این فصل چه ربطی دارد به جام حذفی سال قبل بماند! تکرار این بحث ها می شود تکرار مکرر مکررات اما این نکته را باید گفت که اگر در فینال جام حذفی قبلی اشتباهی رخ داده، که اتفاقا در آن حادثه هم هیچ یک از دو تیم حاضر در مسابقه عملا و مستقیما تقصیرکار نبودند، چرا حالا باید آن اشتباه را دوباره و باغلظت بیشتری تکرار کرد؟

برچسب شهرستانی بودن را برای مظلومیت به خود نزنید

اینکه سپاهان با ادعای حق کشی تیم های شهرستانی، سعی در اعاده حیثیت و توجیه داستان خود دارد، رسما فراکنی به نظر می رسد! در همین روز شهرخودرو و نفت مسجد سلیمان یا استقلال و ذوب آهن هم خیلی بی سرصدا بازی کردند و آب از آب تکان نخورد! نکند به زعم بعضی از بزرگواران این تیم ها اصلا شهرستانی نیستند یا اصلا در حد و قواره تیم دوستان به حساب نمی آیند که بخواهند و بگویند بازی نمی کنیم و این حرف ها یا نکند استقلال به اندازهکافی تیم تهرانی نیست؟!
اتفاقا باید در مورد فینال جام حذفی سال پیش به سمع و نظر بزرگان این موضوع را رساند که اگر تیمی به دلیل بیرون ماندن چندصد تماشاگر در فینال جام حذفی و عدم راهیابی آنها به داخل ورزشگاه، به دلیل ازدحام دو ساعت بازی را عقب انداخت و به نوعی حق هم داشت، پس اگر باشگاهی با عظمت و پشتیبانی چهل میلیون هوادار از حقانیت خود دفاع کند اصلا راه را بیراهه نرفته است! این موضوع برای هر دو تیم صدق می کند و هر دو تیم این حق را دارند که بخواهند حق تیم و تماشاگر خود را حفظ کنند اما پافشاری بیش از حد به احقاق حق در چنین روزهایی، کمکی به فوتبال نمی کند. قانونی که ابلاغ شده، برای همه تیم ها رعایت شده و باید برای همه تیم ها لحاظ شود. وقتی استقلال و شهرخودور میزبانی بدون تماشاگر را انجام می دهند، سپاهان هم باید چنین کند. این توهم تافته جدابافته بودن، اگر ادامه پیدا کند دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود و آش شوری می شود که نگو نپرس!

از رنگ ها جدا شویم
اما تمام این اتفاقات فارق از رنگ ها و تعصبات هوداری دقیقا مصداق بی احترامی به نفس ورزش و بعد از آن به فوتبال و هوادارانش را دارد. در ورزشی که تماشاگر و هوادار و احترام به آنها در درجه اول و اولویت است این حجم از بی مسئولیتی و عوام فریبی خودش جای سوال دارد! تبلور بی برنامگی و عدم مدیریت سالم و قوی فدراسیون در برگزاری بازی، در اصفهان دیده شد و حالا داستان کی بود کی بود من نبودم معروف برای فرار ازین اتفاق مایوس کننده، قطعا بیشتر و بیشتر روی اعصاب هواداران خواهد رفت.

کد خبر: 1061917

وب گردی

وب گردی