پیمان‌های پولی دو جانبه60درصد تعاملات اقتصادی کشور را پوشش می‌دهد

کارشناس مسائل تحریم گفت: بخش زیادی از روابط بانکی ایران با کشورهای دنیا به دلیل تحریم‌های آمریکا قطع شده است و لذا قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF تاثیر چندانی روی روابط بانکی نخواهد گذاشت.

حسین حاجیلو کارشناس مسائل تحریم در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره افزایش قیمت دلار و ارتباط آن با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF اظهار کرد: بخش زیادی از روابط بانکی ایران با کشورهای دنیا به دلیل تحریم‌های آمریکا قطع شده است و لذا قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF تاثیر چندانی روی روابط بانکی نخواهد گذاشت.

وی افزود: افزایش قیمت دلار طی چند روز گذشته، هیچ ارتباطی با FATF ندارد و باید ببینیم که کدام کشور دنیا همکاری خود را با ایران قطع کرده به این سبب قیمت دلار افزایش داشته است. افزایش قیمت دلار دلایل مختلفی دارد که مسئولان مربوط باید به آن پاسخ بدهند؛ اما باتوجه به شرایط تحریمی ایران، اثر قرار گرفتن در لیست سیاه در قیمت ارز بسیار اندک است.

حاجیلو ادامه داد: بیشتر تعاملات اقتصادی ایران با کشورهای دیگر به واسطه مکانیزم‌های غیر رسمی مانند صرافی ها انجام می شود؛ بنابراین پس از حضور ایران در لیست FATF، تعاملات اقتصادی با بخش عمده کشورهایی ایران که به صورت غیر رسمی با آن‌ها ارتباط دارد، به شکل راحت تری انجام خواهد شد چرا که در گذشته به دلیل همکاری ایران با FATF، بازیگران غیر رسمی برای تعامل اقتصادی با ایران دچار هراس بودند تا مبادا این همکاری لو برود.

این کارشناس تصریح کرد: قطع همکاری ایران با FATF سبب می‌شود که کشورها، همکاری غیر رسمی و فرآیند دور زدن تحریم‌ها را با خیال راحت تری انجام دهند و نگرانی از لو رفتن آن‌ها نداشته باشند؛ می توانیم بگوییم همکاری‌های مالی و پولی ایران به واسطه دور زدن تحریم‌ها پس از قرار گرفتن در لیست سیاه FATF راحت تر انجام خواهد شد.

وی گفت: حضور ایران در لیست سیاه FATF منجر شد تا حدود زیادی تکلیف اقتصاد ایران مشخص شود؛ اقتصاد کشور طی چندسال گذشته درگیر موضوعاتی مانند برجام و ماجرای خروج آمریکا از آن بود. پس از آن بازیگران اقتصادی به دنبال اقدامات اروپا و اجرای اینستکس بودند. این فضای بلاتکلیفی اقتصاد ایران، شرایط ابهام آمیزی برای بازیگران اقتصادی ایجاد کرده بود که با حضور ایران در لیست سیاه، تقریبا این بلاتکلیفی برطرف شده است.

حاجیلو تاکید کرد: برای مبارزه با پولشویی در داخل کشور می توانیم از قوانین داخلی استفاده کنیم؛ اگر مسئولان اراده برخورد با پولشویی را داشته باشند و خودشان آلوده به این مسئله نباشد، می توانند از قوانین داخلی برای مبارزه با پولشویی استفاده کنند. مشکل اصلی ما FATF و کنوانسیون‌های بین المللی نیست بلکه عدم اراده مسئولان برای حل مشکلات داخلی کشور است.

این کارشناس مسائل تحریم با اشاره به پیمان‌های پولی دوجانبه میان ایران و کشورهای همسایه بیان کرد: براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، پیمان‌های پولی دو جانبه می تواند تا 60 درصد تعاملات اقتصادی کشور را پوشش دهد که البته این موضوع هم به اراده مسئولان بستگی دارد. بسیاری از کشورها مانند ترکیه، روسیه و پاکستان آمادگی خود را برای انعقاد پیمان پولی دوجانبه با ایران اعلام کرده‌اند.

وی با اشاره به تبعات اجرای تعهدات مندرج در FATF گفت: در زمستان سال 1396 به دلیل اجرای چندین بند از تعهدات FATF، بخشی از اطلاعات مالی توسط واحد اطلاعات مالی کشورمان به کشور امارات ارائه شد که تحریم‌های بهار سال 97 را به دنبال داشت. ایالات متحده آمریکا براساس این اطلاعات،چندین صرافی مهم کشور را تحریم کرد و منجر به کاهش دسترسی ایران به منابع ارزی شد.

حاجیلو در پایان خاطرنشان کرد: اجرای کامل تعهدات FATF، از طرفی منجر به هوشمندسازی و دقیق شدن تحریم‌های آمریکا می‌شد و از طرف دیگر با بروز خود تحریمی، دسترسی ایران به منابع ارزی را با مشکل مواجه می‌کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1061983

وب گردی

وب گردی