تعطیلی واحدهای دانشگاه تابع اعلام استانداری‌ها و وزارت بهداشت است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه آگاه‌سازی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در محیط‌های آموزشی و اداری دانشگاه آزاد اسلامی را ابلاغ کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بخشنامه «آگاه‌سازی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در محیط‌های آموزشی و اداری دانشگاه آزاد اسلامی» را به معاونان، روسای مراکز، مدیران‌کل سازمان مرکزی و روسای استان‌ها، واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کرد.

دکتر طهرانچی در این بخشنامه تأکید کرده است؛ پیرو انتشار گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص شیوع ویروس کرونا در کشور، شورای سلامت دانشگاه آزاد اسلامی و کمیته بهداشتی پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا با هدف آگاه‌سازی و پیشگیری از شیوع این ویروس، در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

براساس بندهای این بخشنامه، لازم است «ستاد آگاه‌سازی، کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا» در هر استان با مسئولیت معاون علوم پزشکی استان، در دانشگاه آزاد اسلامی هر استان با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل شود.

همچنین واحدهای دانشگاهی موظفند نسبت به رصد و بررسی روزانه، نظارت و ضدعفونی دائمی فضاهای عمومی از جمله آبدارخانه‌ها، آشپزخانه‌ها، سلف‌سرویس و مراکز غذاخوری و سایر اماکن مربوطه، با نظارت ستاد استانی و هماهنگی کمیته مرکزی بهداشتی پیشگیری و مقابله با شیوع ویروس کرونا، اقدامات لازم را انجام دهند.

در این بخشنامه تأکید شده؛ رؤسای واحدهای دانشگاهی با همکاری معاونان توسعه مدیریت و منابع موظف هستند وسایل و تجهیزات پیشگیری مورد نیاز را خریداری، تهیه و توزیع کنند. همچنین روسا و مدیران واحدهای دانشگاهی حفظ آرامش و پرهیز از ایجاد و گسترش تنش‌های روانی و استمرار برنامه‌های آموزشی بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده را در دستورکار قرار دهند.

براساس این بخشنامه؛ واحدها و مراکز دانشگاهی باید از برگزاری کلاس‌های عملی از جمله واحد عملی تربیت‌بدنی (درس عمومی) که نیازمند تماس دانشجویان با ابزار، تجهیزات و امکاناتی است که ضدعفونی کردن آنها میسر نیست، خودداری کنند. مسئولان خوابگاه‌ها موظفند با تکریم و رعایت شأن دانشجو به طور جد و مستمر از طریق کنترل افراد دارای علائم، بر این موضوع نظارت کنند. پذیرش مهمان در هر قالبی در خوابگاه‌های دانشجویی نیز باید تا اطلاع ثانوی ممنوع شود.

دکتر طهرانچی در این بخشنامه تأکید کرده است: واحدها و مراکز دانشگاهی ترتیبی اتخاذ کنند تا نسبت به ضدعفونی فضاهای عمومی، خصوصاً خوابگاه‌ها به صورت مستمر اقدام لازم صورت گیرد و چنانچه مورد تأییدشده‌ای از آلودگی به ویروس کرونا در خوابگاه مشاهده شد، ضروری است اقدامات فنی لازم با نظر و هماهنگی معاون علوم پزشکی استان، گروه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و مراکز بهداشتی درمانی انجام شود.

لازم است از دوره اختصاصی آموزش همگانی ویروس کرونا و آگاهی از آخرین اطلاعات و توصیه‌های بهداشتی که در سایت معاونت علوم پزشکی آزاد اسلامی به آدرس https://pezeshki.iau.ir آمده، استفاده شود.

براساس بندهای این بخشنامه؛ برگزاری همایش‌ها، کنفرانس‌ها و سمینارهایی که موجبات تردد و آمدوشد افراد را از مکان های دیگر فراهم می سازد، به تعویق افتد. همچنین از برگزاری اردوهای دانشجویی، جشنواره‌های ورزشی، مسابقات درون و بین دانشگاهی که به تشخیص دانشگاه می‌تواند باعث ابتلا به بیماری شود، تا اطلاع ثانوی خودداری و اماکن عمومی ورزشی مانند استخر تعطیل شود.

واحدها و مراکز دانشگاهی موظفند کنترل سلامت نیروهای خدماتی شاغل در آبدارخانه‌ها، غذاخوری‌ها و سایر اماکن حساس را به صورت مستمر انجام دهند و برنامه‌ریزی برای عدم ثبت انگشت جهت ورود و خروج کارکنان و همچنین دانشجویان برای رستوران‌ها و ورود به خوابگاه‌ها، تا اطلاع ثانوی صورت پذیرد.

در این بخشنامه به موارد دیگری ازجمله کنترل بهداشتی مسافرت‌های دانشجویان به شهرهای آلوده به ویژه پس از بازگشت آنان و همراهی با دانشجویان غیرایرانی در صورت تمایل برای بازگشت به کشورشان، اشاره شده است.

براساس این بخشنامه؛ به منظور حفظ آرامش روانی جامعه و استمرار فعالیت‌ها و ماموریت‌های محوله، واحدهای دانشگاهی و مراکز سما ترتیبی اتخاذ کنند تا با هماهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی و در صورت امکان تشکل‌های بسیج، آموزش‌های لازم را درخصوص اقدامات پیشگیرانه برای اعضای هیات علمی، دانشجویان، دانش‌آموزان و کارکنان فراهم کنند تا جامعه علمی بتواند در این برهه حساس به عنوان «سفیران سلامت و بهداشت» همچون همیشه نقش پیشتازی خود را در کمک به سلامت جامعه ایفا کنند.

دکتر طهرانچی در این بخشنامه تأکید کرده باید ترتیبی اتخاذ شود تا در اولین فرصت، رئوس مهم اقدامات پیشگیرانه اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت، در بنرهای مناسب آماده و با نصب آن در اماکن مختلف، در معرض دید عموم دانشجویان قرار گیرد.

همچنین به منظور تحقق موارد مطرح شده در این بخشنامه، جلب همکاری عموم دانشجویان به ویژه شورای صنفی و دیگر تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی مورد تأکید قرار گرفته است.

در این بخشنامه آمده است؛ تعطیلی واحدها، تابع اعلام استانداری‌ها و وزارت بهداشت خواهد بود و تقویم دانشگاهی با توجه به میزان تعطیلی دانشگاه، اصلاح خواهد شد و متعاقباً اصلاح آن اعلام خواهد شد. در واحدهای تعطیل‌شده نیز ادارات این واحدها در مواردی که دارای ارباب رجوع عمومی و ضروری هستند با حداقل کارکنان آقای آن واحد دایر خواهد بود.

مراکز درمانی دانشگاه کماکان به فعالیت‌های قبلی و براساس پروتکل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش علوم‌پزشکی و دستورالعمل‌های معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه دهند. مرکز فناوری و اطلاع‌رسانی دانشگاه از طریق سامانه‌های مجازی و پیامکی نسبت به نشر و گسترش محتوای دریافتی از معاونت علوم پزشکی دانشگاه جهت آگاهی‌بخشی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا اقدامات لازم را انجام دهد.

به پیوست این بخشنامه، دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با ویروس کرونا در محیط های آموزشی و اداری به تفصیل در اختیار واحدها و مراکز دانشگاهی قرار گرفته که شامل مواردی ازجمله توصیه برای اماکن عمومی، دستورالعمل گندزدایی سرویس‌های حمل و نقل و... است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1062013

وب گردی

وب گردی